Highway=traffic_signals, ook voor andere lichten dan driekleurige verkeerslichten?

Ik was voor een draadje op Wegenforum op zoek naar gemeenten zonder Verkeerslichten.
Urk heeft bijvooorbeeld volgens Overpass Turbo drie sets verkeerslichten. Maar dat zijn alle drie geen standaard driekleurige verkeerslichten, maar bruglichten, een enkele of dubbele rode lamp.

Wat vinden jullie dat highway=traffic_signal moet betkenen? Alleen verkeerslichten in de zin van artikel 68/69/74 van het RVV, of ook bruglichten in de zin van artikel 71.

Ik zie dat spoorweg-overweglichten (aritkel 72) zelden tot nooit en rijkstrooklichten (artikel 73) en waarschuwingslichten (artikel 75) eigenlijk nooit met highway=traffic_signals getagd zijn.
Buslichten (“negenogen”, artikel 70) heb ik wel af en toe gezien.
Hoe zouden we hier mee om moeten gaan? Ik zie op de wiki ook geen duidelijke informatie over traffic_signals, wat daartoe behoort en wat niet.

Ik denk: als de lichten daadwerkelijk het verkeer regelen, met een stopstreep en rode lichten en zo, dus niet zoiets als een “Pas op, je moet oppassen”-knipperbol of zo, dan maakt het niet uit om welke reden dat is: auto’s, voetgangers, fietsen, paarden, zweefplanken, boten, treinen, trams, people movers: de tag lijkt me dan toepasselijk. Of ik dan vind dat het ook altijd zou moeten, och. Er worden gekkere dingen getagd.

Ik map zelf niet veel verkeerslichten, maar omdat er wereldwijd enorm veel mogelijkheden zijn en het momenteel een beetje een chaos is (traffic_signals=), verwacht/hoop ik dat er op de lange termijn een vergelijkbaar systeem als met traffic_signs komt. Dus elk (Nederlands) verkeerslicht type een eigen code/naam.

Dit zou in iedergeval je zoektoch naar plaatsen met/zonder specifieke verkeerslichten helpen.

2 Likes

traffic_signals = movable_bridge is een aangegeven tag.

1 Like

Ah, die tag kende ik niet.

Dus eigenlijk moeten we

• “gewone” verkeerslichten (artikel 68) en voetgangerslichten (artikel 74) taggen met highway=traffic_signals, traffic_signals=traffic_lights,
  • “tweekleurige” verkeerslichten (artikel 69) taggen met highway=traffic_signals en afhankelijk van de situatie traffic_signals=emergency (bijv voor de uitrit van een brandweer) of traffic_signals=ramp_meter (bij een rotonde),
  • negenogen (artikel 70) zie ik nog niet (de bus_priority zijn voor om het ándere verkeer te waarschuwen voor een bus)
  • overweglichten (artikel 71) met highway=traffic_signals, traffic_signals=level_crossing
  • bruglichten (artikel 72) met highway=traffic_signals, traffic_signals=bridge
  • rijstrooklichten (artikel 73) niet
  • gele knipperlichten (artikel 75) die hebben wij alleen als (voor)waarschuwing, hier zie ik ook geen specifieke tag voor…

De ook genoemde traffic_signals=pedestrian_crossing is een licht (voor automobilisten) dat alleen aangaat als voetgangers over willen steken en dat hebben wij in Nederland vziw niet, dan staat er altijd een gewoon verkeerslicht, dat eventueel standaard op oranje-knipper staat.

Telt dit (Mapillary) ? Voetgangers hebben een knopje om de oranje knipperlichten aan te zetten.

flashing_lights=button werd gezet op die plaatsen. wiki

In de regeling in opsomming van lichten.

Regeling verkeerslichten

1 Like

Je hebt wel de key flashing_lights, bij kruisingen kan deze gebruikt worden.

In onderstaande proposal zou dit ook goedgekeurd worden om in combinatie met traffic_sign gebruikt te worden. Vaak (altijd?) staan die lampen in combinatie met een verkeersbord (zoals J32).

This will also allow traffic_sign=* + flashing_lights=yes to indicate that a flashing light is integrated of placed on the pole of the traffic sign. Up till now, flashing_light=* is only used in the context of a `highway=crossing

De essentie is hier dat het licht alleen op rood gaat om voetgangers over te laten steken. Of het licht bij afwezigheid van overstekende voetgangers groen brandt, geel knippert of uitschakelt, is een minder belangrijk detail.

Met traffic_signals=* kun je eigenlijk alleen de globale categorie aangeven. Voor de concrete vormgeving van de verkeerslichten, hoeveel lichten, welke kleuren lichten, standaard groen of standaard uit, welke rijstroken/richtingen hebben aparte lichten, enz., is eigenlijk een nieuw taggingsschema nodig, want dat kun je onmogelijk allemaal uit traffic_signals=* halen.