Heugelijk nieuws omtrent luchtfoto's uit vogelperspectief (oblique)

Bij het versturen van de gebruikersnamen en e-mailadressen voor de aanmaak van registraties voor hun gebruiksomgeving, zal ik vragen:

Gaan jullie akkoord met het feit dat alle uit jullie foto’s verkregen informatie (zoals grondgebruik, ligging paden, locatie straatmeubilair) in de gegevensbank wordt opgenomen onder ODbL en deze gegevens als onderdeel van de Openstreetmapdatabase daarna vrij beschikbaar is voor hergebruik in toepassingen van derden?

Zijn er nog restricties aan het gebruik binnen Openstreetmap?

Hebben we toestemming op bij discussies over bepaalde situaties de uitgesneden beelden te plaatsen in het forum om helderheid te scheppen in een bepaalde discussie?

De term waar het om draait is ‘afgeleid werk’, die bewoording zou ik ook in de communicatie met hun gebruiken.

OSM bevat data die is gebaseerd op allerlei bronnen. Bij elke bron die niet de mapper zelf is, moet je zekerheid hebben dat er toestemming is in de gebruiksvoorwaarden om afgeleid werk te creëren onder de ODbL. Zonder die toestemming bestaat namelijk het risico dat het afgeleide werk auteursrechtelijk in bezit van dat bedrijf blijft. Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is, maar om uit te vinden óf dat zo is moet je waarschijnlijk eerst een rechtszaak uitlokken, of een legertje advocaten inhuren. Daarom is die vrijwaring zo belangrijk.

Zoals Allroads het terugkoppelde in de AHN-thread is heel geschikt:

Iets vergelijkbaars hebben we hier ook nodig, om later juridische problemen te voorkomen. Meer dan bovenstaande toezegging hoeft het niet te zijn, zolang maar duidelijk is dat zij geen rechtenbeperkingen op het afgeleide werk dat wij creëren leggen. Denk bijvoorbeeld aan een overname van dat bedrijf waarbij een legertje advocaten gaat kijken waar er nog geld te halen valt.

Kan Allroads je misschien advies geven hierover?

Uiteraard is het volledig reëel dat zij die vrijwaring beperken tot specifiek het afgeleide werk dat wij voor OSM creëren.

Hoi @JeroenHoek!
Dank voor je nuttige toevoegingen. Ik heb je opmerkingen meegenomen in de e-mail.
Ik hoop dat we het zo voldoende hebben afgedekt, maar dat lijkt me wel.
Ik houd jullie op de hoogte!

Dank voor het meedenken; samen komen we er wel.