Herkenbare OSM mapper / surveyor

Hi,

Er is ooit in het verleden sprake geweest van de verkrijgbaarheid van een OSM-veiligheidsvoorziening voor mappers of surveyors.
Mede veroorzaakt door de huidige richtlijnen dat een wandelende of fietsende (echte) OSM mapper er in de buitenwereld op wordt aangesproken dat je in gewone kleren niet erg opvalt en je dingen doet die anderen niet doen.
Voor gewone burgers is het ook makkelijker om herkenbaar te zijn, voor wat het waard is.
Is daar hier te lande belangstelling voor tegen een bedrag van 9.00 zonder tot 18.00 met opdruk “Surveyor” ondersteunt door het OSM Logo ?
Zonder verzending of opdruk is een geel auto vestje altijd goedkoper, dat wel denk ?

Greetz

Op sommige buitenwegen draag ik m’n gele hesje, maar gezien de commotie zit het nu helemaal onderin m’n tas… :slight_smile:

Bedoel je deze?
Of deze merchandise nog steeds verkrijgbaar is ??

Hi Commodoortje, ja maar die is AFAIK niet meer leverbaar. Vandaar de vraag :slight_smile:

Kijk eens op Aliexpress? Hesjes in alle soorten en kleuren (dus niet alleen geel) zonder logo voor een paar euro, met custom logo €8, verzendkosten gratis : https://s.click.aliexpress.com/e/D9GrZLlET

Ik heb absoluut geen zin om met een hesje op te gaan lopen/fietsen. Volgens mij wekt dat eerder meer vragen op.

Welk richtlijnen zijn dat?

Ja inderdaad. Het is wel erg situatie-afhankelijk, als ik ergens (al dan niet langs een weg) achter een theodoliet sta of met meetband bezig ben trek ik echt wel mijn orange veiligheidsjas aan, los van de toegevoegde veiligheid geeft het ook een stukje status als legitiem landmeter, in plaats van een of andere rare kwiebus die wat mysterieuze dingen loopt te doen.
Behalve dat soort situaties waar je echt bijzondere dingen loopt te doen die een normale voorbijganger nooit zou doen, lijkt het me dat het alleen maar meer aandacht trekt dan nodig is :slight_smile:

Maarten, het is afhankelijk wat je mapt. Voor winkels ed. is het niet handig, maar een complete woonwijk met alles er op en eraan, dan trek je als sjofele burger wel de aandacht van andere burgers met een App groep. Die je voor of op het einde van de survey wel inhaalt met de vraag oh bent u dat ? Zoals Ninjoh zegt met een vestje aan, hoor je gewoon bij het meubilair dat met of aan de weg werkt. Na een storm of wat dan ook inventariseer je de buitenruimte en daar kom je in nagenoeg alle wijken mee weg.
Maar zoals Ligfietser al opmerkte Alibaba is goedkoper, dus DIYS.

Gisteren kwam er weer een met de auto achter me aan.
Ik vertelde dat ik karteer en dat ik veel foto’s maak omdat ik niet alles kan onthouden.
Na vijf minuten slap geouwehoer ging hij er vandoor.

Niet veel later kwam ik op een veldweg in het bos een vent met een hond tegen. Ik was daar uitgebreid foto’s van de beek aan het maken.
“Zo, je bent zeker alles in kaart aan het brengen?”
Ik dacht: dat is een intelligente man, die ziet tenminste wat ik doe.
We hebben een tijd gepraat over de natuur, de omgeving en hoe de beken lopen.
Daarna vervolgde ik mijn weg.

Ik realiseer me nu pas dat dit ook weer een gevalletje Buurt-App was. Men heeft mij gezien en een buurtbericht laten rondgaan dat er een verdachteling in de buurt is. Een kwam achter me aan en ook de man in het bos wist er van.
Ik moet er wel bijzonder verdacht uitzien! :roll_eyes:

De Belgische community heeft net hesjes laten maken: https://twitter.com/osm_be/status/1102557574694666240

Ben feitelijk nog nooit aangesproken over het surveyen, misschien omdat ik steeds 3 a 4 honden bij heb ?

Misschien kan één van de hondjes zo’n hesje aan… :smiley:

Ik heb zo een OSMer leren kennen. Het was nochtans in een toeristische winkelstraat.
Er bestaat een cartoon van de poses die verschillende soorten fotografen aannemen.

Het kan niet op :wink:
Ik was laat in de middag bij Kasteel Hillenraad gaan kijken. Dat stond dubbel op de kaart. Een paar dagen geleden heb ik de tuin ingetekend met behulp van de luchtfoto. Een stukje bos heb ik tot wetland gemaakt. Maar of dat in het echt ook wetland is wou ik controleren. Dus ik heb mijn auto daar ergens neergezet en ben gaan wandelen. Na een uur was ik terug bij de auto, bij het stukje “wetland” kon ik echter niet komen want er stonden bordjes “prive”.
Dus heb ik de auto een stuk verderop in de berm neergezet; via de rand van een perceel “farmland” kon ik ook bij dat bos komen. Goed: missie geslaagd :sunglasses:

Rechts van de smalle weg en van mijn geparkeerde auto stond laag gras voor hooi (dacht ik). Dus ik wou een rondje gras maken en dan terug de weg op draaien en terugrijden. Hier ging het mis want ik reed mezelf vast :confused: de grond was een soort klei.
Nadat ik constateerde dat ik niet weg zou komen liep ik naar de dichtstbijzijnde boerderij. De zoon maakte open en nadat ik mijn probleem vertelde zei deze “geen probleem, ik kom zo met de tractor”.
Na een tijdje kwam zijn vader met tractor bij mijn auto aan. Hij keek al kwaad en begon meteen te zeuren wat ik allemaal uitvoerde, waarom mijn auto overal stond en wat ik op privéterein te zoeken had.
Na een hoop gezeik ging hij bellen want hij vertrouwde het niet. Na een paar minuten kwam de kasteelheer in zijn auto. De kasteelheer vond het in eerste instantie wel grappig dat ik daar vast stond (was het ook). Ook deze man heb ik uitgelegd wat ik daar deed en dat ik niet op privéterrein ben geweest. De grond waar ik op vast stond bleek van het kasteel te zijn en verpacht aan een andere boer. Deze laatste boer was onbereikbaar en kwam dus niet.
Ik legde ook uit dat ik dacht dat dit hooigras (weiland) was en dat ik hier even over kon rijden. Het gras bleek zeer jong graan te zijn en ik heb dus planten plat gereden.
De kwade boer (die met dat perceel niks te maken heeft) vertelde me dat ik een zeer laag IQ heb. De kasteelheer was het daarmee eens omdat ik niet wist welk gewas ik onder mijn voeten had. Ik vertelde dat IQ hier niks mee te maken heeft. Toen werd de boer zo kwaad dat hij zei “je bekijkt het maar met je auto”. De kasteelheer zei “hij is zo eigenwijs als de pest”.

Goed, met hen had ik niks meer te maken dus liet ik de banden leeglopen om te kijken of ik met slappe banden los zou komen. Dat lukte niet en toen liep ik het dorp in en een vriendelijke man bracht me met zijn auto naar het treinstation.
Daar herinnerde ik me dat een vriend een 4WD Subaru heeft. Na een telefoontje kwam deze met 30 meter klimlijn van 2500 kg. De Subaru kon op het asfalt blijven en binnen minuten stond mijn auto weer op straat. Het was ondertussen ongeveer 21:00.
Hahah, wat een avontuur! :slight_smile:

Jong of oud graan… het is allemaal een grassoort :laughing:

Edit… maar het kasteel staat er nog steeds 2x op… of is dat de trage rendering?

Granen zijn grassen? Kan best maar dat mag je wel uitleggen want dat vind ik interessant.

Inderdaad het is nog niet afgerenderd, of uitgerenderd, of hoe je dat noemt :laughing:

Van het minieme straatgras tot suikerriet en rijst zijn allemaal grassoorten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie
Op sommige soorten kun je goed voetballen en op andere soorten mag je niet met je auto op rijden. :laughing:

Altijd tegen de zomer had ik buitenlessen met m’n leerlingen en dan moesten ze soms tien grassoorten verzamelen. Voor elke grassoort een punt. Van zachte dravik tot Frans- en Engels raaigras, rood zwenkgras, kropaar. Die dachten eerst ook gras is toch gewoon gras. :slight_smile:
Op het laatst kenden ze dan wel 20 soorten. Geen idee of ze het onthouden hebben.

landuse=grass
specie=tarwe
vehicle=no

edit… Overigens heb ik daar nog voor de poort gestaan, maar er stonden zoveel verbodsborden dat ik maar ben doorgefietst naar de Raayerhof om de hoek.

ik dacht altijd dat we landuse=farmland gebruikten voor grond waarop landbouwers gewassen telen.

o, maar die hebben al gele hesjes, weliswaar zonder OSM opdruk. Wel zo veilig als je op onverlichte jaagpaden gaat wandelen op winteravonden.

Ja… OSM hangt van inconsequenties aan elkaar… en dat is toch ook wel weer leuk. Laten we gras voor koeien maar landuse grass laten en “gras” om te eten voor ons maar farmland. :slight_smile:

Wat je beschrijft is landuse=meadow (+ meadow=agricultural) of inderdaad landuse=farmland. landuse=grass is voor kleine, onderhouden stukjes gras, meestal in openbaar gebied (park, rotonde, berm, etc.)