Herberekening of verschuiven van een punt >> error message 3

Hallo OSM leden

Ik heb diverse malen al problemen met een aantal recente opeenvolgende Benelux light versies in MAPsource
Als ik in een bestaande route een punt wil verschuiven of toevoegen krijg is een foutboodschap
Maar ook vaak dan bij het herberekening start komt voor zo’n route dezelfde foutboodschap.
Kies ik de Benelux full versie dan doet het probleem zich niet voor. In Basecamp (laatste versie) wil deze fout ook een enkel maal optreden.
Maar niet zo vaak als bij Mapsource (meest recente versie)

Name: Openfietsmap (Benelux_light_v21-07-2012)
Id: 1311375361
version: 1.0
Type: Standard
Map: 20010038
Error code: 3

p.s. Hoe kan ik een route bestand toevoegen aan een bericht in dit forum voor als een meer dan ik ervaren iemand dit kan onderzoeken?
Of wat kan ik zelf doen om zo’n fout verder te helpen analyseren?

Je mag dat bestand naar mij ( info at openfietsmap.nl ) mailen dan kan ik er eens naar kijken.

Edit: bestand ontvangen

Bij mij loopt die ook vast op twee knooppunten (bij knoop 78 en later nog een keer bij 86) en dan alleen in de light versie. Als ik de route aanpas en bij die twee punten de route iets verschuif gaat het wel goed.
Ook op OSM kan ik geen vreemde zaken vinden bij die knooppunten. Ook is het vreemd dat dit niet gebeurt in de full versie, die maakt gebruik van exact dezelfde routerings routines.

Misschien kan iemand anders een bepaald patroon ontdekken waar die telkens op vast loopt?
De route is hier te downloaden: https://dl.dropbox.com/u/64716698/OSM/Forum/16%20Ommel.gdb

Bij mij loopt ie nergens vast. Niet in MS en niet in BC. (ik gebruik OFM full 14/7/2012 en light 28/4/2012). Ik gebruik MS 6.14 en BC 3.3.3. Misschien goed om nog wat routeringsinstellingen te proberen en kijken of daar ergens een verschil zit??

De versie van 21-07-2012 is door de licentie bot bewerkt, maar zo te zien kan het niet daaraan liggen (ik zie nu wel toevallig dat de bebouwde kom van Deurne eruit is gesloopt).
Die van 28/4 is wel wat ouder, gemaakt met een andere mkgmap versie, kan ook mogelijk een oorzaak zijn dat er ergens een bug in is geslopen. Je zou ook nog de OFM Nederland van Lambertus’ site kunnen proberen.

Heel erg bedankt dat je de moeite hebt willen nemen.

Inderdaad, ik heb al een paar maal de workaround gebruikt door de herberekening in de full versie map uit te voeren.

Ik heb zojuist de route geheel opnieuw ingevoerd. Daarin ook een aantal kleine correcties uitgevoerd zoals ook in de oude versie.
Wel heb ik nu vermeden om tussenpunten te laten samenvallen met de knooppunten.
Deze versie van de route laat geen problemen zien bij herberekening of verschuiven en tussenvoegen van punten.
Ook is deze versie geimporteerd in Basecamp, gesaved en opnieuw geopend in Mapsource. Geen probleem.
Het lijkt me verstandiger een route die vast loopt bij herberekening, niet in de GPS te gebruiken,
want ook daarin kan het problemen geven. De GPSMAP60 en 62 herberekenen standaard. Dus dan toch maar de route
opnieuw inbrengen.

Mogelijke oorzaken: Samenvallen van tussenpunten met (Knoop) Waypoints.
Of tijdens het editen van details in de route een foutje veroorzaakt in het bestand?
Maar blijft het vreemd dat de routering van oude versie route in de Full Benelux map (en de VeloMap Nederland) geen problemen geeft.

Ik heb ook de OFM map van Lambertus geprobeerd. Zowel in Basecamp als Mapsource geeft de herberekening met deze map geen problemen
maar terug naar de Benelux-Lite versie loopt de herberekening vast in Basecamp en Mapsource.
Mocht ik even weer wat meer tijd hebben zal ik nog wat verder experimenteren. Als dat wat oplevert laat ik je dat graag weten.

Nogmaals bedankt en met vriendelijke groeten.

Jaap

De link van ligfietser gedownload. Deze loopt vast. Als het gdb-bestand gesaved wordt als gpx en weer ingelezen wordt, gaat het wel goed. Mogelijk een bit omgevallen ofzo.

Dirk

Dirk,

Bedankt voor je suggestie, veel minder werk als opnieuw inbrengen van een route.

Gr Jaap

Ik heb de route in OSM bekeken en er is idd niet veel te zien. Voor wat het waard is: beide genoemde knooppunten (78 en 86) zijn of deel van een incomplete route (86), of een route waar het andere einde niet consistent lijkt (78).

Hugo

Hallo Hugo, bedankt voor je reactie.

Ik heb de route nagekeken in OSM Potlach2. Je hebt dat goed gezien.
Ik vond een klein stukje in waar het fietspad aan een zijde Ri 78 niet in de Knp route was opgenomen.
Ik had in Mapsource dit stukje fietspad benut bij het afslaan naar Links dus ook nog tegen de richting
in vd pijltjes. Ik heb dit stukje nu toegevoegd in de route in de OSMap.
Of dit echt de oorzaak was zal een vraag blijven.
Gisteren wilde ik nog een paar testjes doen en blijkt ineens de eerder defecte route nu geen problemen te geven. Ra ra.

Met vriendelijke groeten

Jaap

Ik heb opnieuw enkele routes die bij het herberekenen vastlopen op een foutmelding in Mapsource en Basecamp / Fietskaart Benelux Light
Na wat experimenteren waar de berekening vastloopt bleek dit te zijn op een punt waar mijn Via-punt
op dezelfde plaats was gezet als een Fietsroute Knooppunt.
Door de kaart sterk in te zoomen en het Via-punt iets te verschuiven was het probleem opgelost.
“Ligfietser” konstateerde dat ook al in zijn eerste reactie bij het testen van de “Ommelroute”.
Hiermee lijkt het een systematisch fout die ik de laatste paar maanden tegenkwam. De vragen echter:
Waarom dit probleem niet optreedt bij de vroegere versies van de Benelux-Light kaarten?
Waarom dit niet optreedt bij de Benelux-Full kaart of andere kaarten zoals de Velo map, Onroute Fietskaart (Waypoint)?

En: helaas geeft Mapsource en ook Basecamp bij herberekening geen indicatie op welke plaats in de route de berekening vastloopt.
Mogelijk is dat dit te zien net voordat de berekening vastloopt als je een erg trage computer hebt, mijn computer is daar veel te snel voor.

Met vriendelijke groeten

Jaap

Op een tragere computer kan je idd zien waar die vastloopt. Waarom dit probleem niet optreedt in de full versie heb ik geen verklaring voor. De styles zijn nl identiek voor de lijnen en punten (alleen in de polygonen zitten verschillen maar dit heeft niets met de routering te maken). Ook de mkgmap versies zijn gelijk. Enigste verschil is de kaartdatum, dus het kan zijn dat er wegen veranderd zijn op OSM. De velomap gebruikt een andere stijl dus die is minder vergelijkbaar, de onroutekaart is een totaal andere kaart gebaseerd op andere kaartdata dus die kan je niet vergelijken.

Probleem lijkt helaas nog niet te zijn opgelost door een nieuwere versie van mkgmap (v.2311).
Het blijft nog even behelpen…:confused:

Ik heb de probleem route nog eens nader geanalyseerd.
Een test kaartje -gemaakt met de laatste versie van mkgmap- leek uitkomst te bieden, maar in de laatste OFM light gemaakt met diezelfde versie liep de route weer vast.
Nu bleek het test kaartje een andere mapnummer te hebben en ben ik daarmee eens gaan experimenteren.

Wat blijkt nu, alleen als ik de kaart exact hetzelfde nummer geef, loopt die vast op de route van Jaap (nl 20010038). Geef ik de tile een ander nummer (12345678 of 20010030) dan crasht de route niet.
Ook al wijzig ik alle instellingen of gebruik ik een andere stijl (bv de full versie), hij loopt alleen vast als de tile het nummer 20010038 krijgt.

We hebben al gezien dat als je de route opslaat als gpx ipv gdb, de fout verdwijnt. Ook als je de route aanpast verdwijnt de fout.
Kennelijk slaat Garmin dus ergens info op van het nummer van de tile in het gdb bestand en loopt het daarop stuk.
Mogelijk zijn de routes ooit eens in een oudere OFM versies gemaakt en blijken ze niet meer 100% compatible met de nieuwste OFM versies omdat Garmin kennelijk een deel van de kaartinfo opslaat in het gdb bestand.

Nu is mijn vraag, wat gebeurt er als je exact dezelfde route maakt in de Full versie, en die vervolgens opslaat en opnieuw laat herberekenen?
Loopt die dan ook vast (ik denk dan alleen in de full versie en juist weer niet in de light versie)?

Ik heb net een route in Mapsource gemaakt en opgeslagen als gdb-bestand, 1 keer zonder een kaartkeuze en 1 keer met een kaartdeel geselecteerd. Daarna de bestanden bekeken met een hex-editor.
In een gdb-bestand wordt alleen informatie van de kaart opgeslagen als een kaartdeel (of meerdere) is geselecteerd.
Zie:

Ik heb nog een oud gdb-bestand geopend (uit 2004 met daarin opgenomen Metroguidekaarten welke niet meer op de PC staan) dan geeft Mapsource wel een foutmelding (kaartproduct is niet geinstalleerd), maar start wel op en laadt de routes wel in.

Of dit enige relatie heeft met de oorspronkelijke vraag van topicsteller ?

Gr.
Kees

In de corrupte test route van Jaap, zie https://dl.dropbox.com/u/64716698/OSM/Forum/16%20Ommel.gdb zit geen kaartdeel alleen een route. Ik kan tile no.20010038 ook niet vinden mbv een hex editor (misschien zit deze info er versleuteld in?)