Hente ut opplysninger fra Brønnøysundregisteret (brreg) til OSM

Etter å ha trålet OSM-kartet i mitt nærområde og registrert flere endringer, fikk jeg en idé om å hente ut opplysninger om foretak fra brreg og bruke dette til å både føre opp manglende oppføringer i OSM, slette foretak som ikke lenger eksisterer, og justere de som ikke lenger er riktige - feks når en butikk har flyttet til nytt lokale.

En kort forklaring av ideen:

Et script henter ut enhetsregisteret fra brreg og begynner med å sile ut foretak, feks ved å prioritere serveringssteder og butikker som er oppført med forretningsadresse.

Så oversettes brreg-data til OSM-data, og andre endringer for å bedre lesbarhet (feks fjerne AS/DA fra navn, endre navn fra KUN STORE BOKSTAVER til Kun Stor Forbokstav, osv.

Når relevante opplysninger er hentet ut og justert, kontrolleres disse opp mot eksisterende OSM-opplysninger, og endringer foreslås der det ikke er samsvar mellom brreg og OSM, som må godkjennes av en moderator. Spesielt viktig er det å få på plass nye foretak, og slettet foretak som ikke lenger eksisterer.

I tillegg kan scriptet sende en epost til innehaver av foretaket om at opplysninger er hentet ut, med invitasjon til å legge inn ytterligere opplysninger som f. eks. åpningstider, eller justere på de opplysningene som er registrert.

Så kan dette scriptet kjøres x antall ganger i løpet av et år, slik at eventuelle endringer plukkes opp relativt fortløpende.

Jeg er dessverre ingen koder, og er ikke veldig gira på vibe coding, så om dette skal bli noe av, må noen andre ta seg av selve kodingen, men jeg kan bidra med alt mulig annet det måtte være behov for å gjøre..

Hvilke opplysninger tenker du på? Har alltid følt at brreg inneholder få nyttige opplysninger. Styremedlemmer og bransjekode er jo ikke noe vi ville kartlagt nødvendigvis.

Min erfaring er at mange selskaper har ikke lagt inn epostadressen sin, men å gjøre seg for de som har det kunne jo vært nyttig.

Jeg tror det hadde vært nyttig med en liten proprietær editor her. De eksisterende løsningene blir for tekniske.

FIVH Bergen prøver å få bedrifter med på å oppdatere opplysninger i https://gjenbruksportalen.org. Du kan jo sjekke ut editoren vi har der om du vil.

Formålet er først og fremst å på plass oppdatert informasjon om ulike foretak, sånn at eventuelle konkurser, flyttinger og nyetableringer blir registrert raskt. I oppryddingen min her i nærområdet, måtte jeg feks fjerne restauranter som har vært nedlagt i 10 år. Det hadde vært fint om den type informasjon ble plukket opp fortløpende.

Hvorfor skulle løsningen være proprietær? F. eks. CoMaps (og sikkert flere andre) har en enkel og grei editor for å redigere kartopplysninger, og kan i tillegg inspirere folk til å teste noe annet enn Google Maps. Løsningen til FIVH ser forsåvidt grei ut, den, men akkurat hvilke løsninger som blir best å bruke dersom dette blir noe av, får vi evt ta en runde på senere :slight_smile:

Er heller ikke sikker på om det er så mye å hente på en dirkete import fra Enhetsregisteret, og for spisesteder er Mattilsynet’s smilefjes-tilsyn en bedre kilde.

Men hvis vi klarte å øke antallet eksisterende bedrifter i OSM med en ref:NO:orgnr-tagg, hadde det definitivt vært mulig plukke opp konkurser og nedleggelser raskere.

SSB er interessert i å bruke OSM som kilde til stedfesting av bedrifter når besøksadresse mangler, eller er dårlig i Enhetsregisteret. Besøksadressen i Enhetsregisteret er tre linjer med fritekst, så en det behøver ikke være en virkelig adresse. Så for oss hadde det vært svært nyttig med flere organisasjonsnummer i OSM.

Istedenfor en ren import, kunne man for bedrifter som allerede er i OSM søke opp bedriften i enhetsregisteret, og forelå et orgnummer med et skript.

Hvis det blir noe fart på smilefjes-tilsyn-importen, så ser det også ut som om det går an å hekte på orgnummere derfra.

2 Likes

Slik jeg har erfart det er det tungt og vanskelig for “vanlige” folk å redigere OSM i en editor som ikke holder dem i hånden. Det stopper fort opp når de støter over et felt de ikke forstår (typisk fordi det ikke er relevant for deres brukstilfelle). Derfor er “general purpose” editorer sjelden en god idé å presentere til et allmennt ikke-teknisk publikum.

Har dog ikke prøvd CoMaps. Kanskje den er fin!

Lette appen for å legge/endre/slette butikker for hvermansen er nok EveryDoor:

Lastet ned Every Door for å teste nå. Den har absolutt potensiale, men trenger en betydelig visuell overhaling før det er noe å bruke for vanlige folk. CoMaps sin editor er veldig ryddig og fin:

Haha, det er akkurat den jeg har prøvd å lære til hvermannsen med blandede resultater. Det stoppet opp allerede da vi skulle plassere nålen på kartet. Det var ikke intuitivt for dem at nålen sto i ro mens kartet bevegde på seg.

En annen fallgruve i EveryDoor er at man selv må huske på å trykke på “upload”-knappen etter man har gjort endringer. Folk forstår ikke konseptet Changesets intuitivt.

Hyggelig at dere i SSB bruker OSM :slight_smile: