Etter å ha trålet OSM-kartet i mitt nærområde og registrert flere endringer, fikk jeg en idé om å hente ut opplysninger om foretak fra brreg og bruke dette til å både føre opp manglende oppføringer i OSM, slette foretak som ikke lenger eksisterer, og justere de som ikke lenger er riktige - feks når en butikk har flyttet til nytt lokale.
En kort forklaring av ideen:
Et script henter ut enhetsregisteret fra brreg og begynner med å sile ut foretak, feks ved å prioritere serveringssteder og butikker som er oppført med forretningsadresse.
Så oversettes brreg-data til OSM-data, og andre endringer for å bedre lesbarhet (feks fjerne AS/DA fra navn, endre navn fra KUN STORE BOKSTAVER til Kun Stor Forbokstav, osv.
Når relevante opplysninger er hentet ut og justert, kontrolleres disse opp mot eksisterende OSM-opplysninger, og endringer foreslås der det ikke er samsvar mellom brreg og OSM, som må godkjennes av en moderator. Spesielt viktig er det å få på plass nye foretak, og slettet foretak som ikke lenger eksisterer.
I tillegg kan scriptet sende en epost til innehaver av foretaket om at opplysninger er hentet ut, med invitasjon til å legge inn ytterligere opplysninger som f. eks. åpningstider, eller justere på de opplysningene som er registrert.
Så kan dette scriptet kjøres x antall ganger i løpet av et år, slik at eventuelle endringer plukkes opp relativt fortløpende.
Jeg er dessverre ingen koder, og er ikke veldig gira på vibe coding, så om dette skal bli noe av, må noen andre ta seg av selve kodingen, men jeg kan bidra med alt mulig annet det måtte være behov for å gjøre..