Ongetwijfeld hebben jullie gehoord/gelezen over de recente ramp rond Valencia. Omdat daar het gebied heel matig gemapped is, zijn er verschillende Mapping Tasks opgestart door de Spaanse OSM Community. Er is al veel gedaan maar nog veel te doen. Als je wilt kun je helpen. Sommige tasks zijn heel simpel, alleen wegen in buitengebied. Hierbij wat info en hoe je snel kunt starten.
De Wiki [1] is de hoofdpagina. Via translate kun je naar Engels vertalen.
Het voornaamste Project nu is in HOT Task 17948 in Manager [2].
Het hoofdkanaal discussie is Telegram OSM-ES [3].
Edit: als ondergrond wordt default “ESRI World imagery” luchtfoto gebruikt, die is uit nov 2023. Je kunt ook zeer recente Maxar luchtfoto’s via OpenAirialMap vinden [5]. Een heel recente (31-10-2024) kun je als Custom Map ondergrond in Id of JOSM gebruiken:
https://tiles.openaerialmap.org/6725e2bb12636c00010d7137/0/6725e2bb12636c00010d7138/{z}/{x}/{y}
Er zijn ook andere Projecten zoals [4] binnen de Spaanse OSM-ES maar meer geavanceerd. Net als voor BAG is er tooling/proces voor Adressen en Gebouwen (Direcciones y Edificios) met Spaanse Kadaster data, TEKEN DUS GEEN GEBOUWEN ZELF IN!. Adressen hebben ook prio boven gebouwen nu. Er staan ook berichten op OSM Forum in Algemeen. OSM-ES gebruikt vnl Telegram. Cas, Salim en ik staan ook in die groep.
Dus doe mee! Ik kan als verbindingspersoon fungeren. Ik spreek wat Spaans. Maar de (HOT) Task Managers wijzen zichzelf. Ik ben ook niet steeds online. Ik had bij oa Hector (van oa OSMF en was op Maptime) aangegeven dat we proberen vanuit NL Community om mee te doen waar nodig. Hier kun je zien wat er gedaan is: Latest changes on OpenStreetMap
[1] ES:España/Humanitario/DANA 2024 - OpenStreetMap Wiki
[2] HOT Tasking Manager Vnl Wegen - BEGIN HIER
[3] Telegram: Contact @OSMes Telegram Groep OSM-ES
[4] OSMes Tasking Manager bevat eerdere projecten ook voor Spanje iha.
[5] OpenAerialMap Browser