Help..Kralingse Plas verdwenen in R'dam op de OpenFietsMap

'k Zie dat op de nieuwe Full versie van de OFM de Kralingse plas is leegelopen. Nu ben ik daar van de week aan het mappen geweest, maar ik zie absoluut niet wat daar fout is gedaan.
Wat moet ik doen om de boel daar te herstellen?
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.93504&lon=4.5129&zoom=15&layers=M
'k Heb daar wat paadjes en fietspaden getagd + de vorm iets meer a la Bing gemaakt.

Op de OFM Light van 30-9 is het water er wel. Nieuw aan de Full version van dezelfde datum is dat 3Dshape landuse=grass is weg gelaten. Ik weet niet waar je bezig geweest bent, maar heb je ergens per abuis water en gras aan elkaar geknoopt of zo? jm2c…

Verder zie ik dat zowel aan de ‘weg’ alsook aan de relatie van de outer multipolygon de tag natural=water hangt. Volgens mij is er consensus dat je de tags beter aan de relatie kunt hangen. Ook name= dus… Mee eens?

Ik ga eens even kijken. Zie wel dat het hele gebied is bedekt met village_green. Als ik daar nu eens grass van maak. Zal ook nog even naar de tag van de plas zelf kijken. Iemand nog suggesties.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.93421&lon=4.506693&zoom=18&layers=M

Hier ben ik bezig geweest met de vorm. Verder bij het wellantcollege aan de fietspaden en ruiterpaden.

Ik denk dat het komt door de typ file, ik zie dat de draw order van grass (of village green, dat is nl hetzelfde type, 0x1e) weer op 6 staat ipv 4.
Als je die nl weer op 4 zet, ligt het water weer op het gras ipv eronder. Maar eigenlijk moeten die village_green en de plas in een multipolygoon relatie gerenderd worden ipv layer=-1

De aangepast typ file kan je hier downloaden: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/Scripts/10010.typ

''k Heb het hele gebied veranderd van landuse=vilage_green in landuse= grass. het zou dan opgelost moeten zijn. Denk dat de ofm het nu goed zou moeten weergeven.
Dan zou het toeval zijn.
Lijkt een beetje op taggen voor de renderer :slight_smile:

Dat maakt niks uit want landuse=vilage_green en landuse= grass worden als een pot nat behandeld op de OFM:

(landuse=grass & source!=3dShapes) | landuse=village_green | landuse=meadow [0x1e resolution 22]

Het ligt gewoon aan een foute draworder in de typ file en/of een onjuiste manier van taggen (geen multipolygon relatie maar gewoon twee landuses bovenop elkaar)

Dan ga ik dat gras even anders doen. hetb is immers geen 3dshapes bedenk ik nu.
'k heb daar woensdag nog gezeild. Toen was daar echt water en windkracht 6

Ik zou het gewoon laten zoals het is, met de verbeterde typ file ziet het er weer goed uit en het groene monster komt tzt toch wel langs om de boel weer overhoop te gooien :wink:

't is al af. Dat Groene Monster heb ik een tijdlang al geen vooruitgang zien maken. Even een zomerstop denk ik. In de volgende Full versie is er weer water.

@eggie, in het noordstuk van de Kralingseplas is er nog een m.i. onjuist stukje overlap van water en bos: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.94173&lon=4.51423&zoom=18&layers=M
Als je daar toch aan het werk bent… Op de Bing-map zie je goed de contour van het bos en volgens mij is er zelfs een eilandje :wink:

Ben er af-en-toe aan bezig. Met die eilandjes heb ik nog moeite. Daar heb (nog) geen kaas van gegeten. (Outer en inner polygoon??? )
Hoe maak je dat aan??
Denk trouwens dat voordat ik daar ging mappen de Plas ook al niet te zien was op de vorige ofm-fullversie.
In het nieuwe buitengebied van Dordt kan ik wel gewoon het water tekenen. De ondergrond is dan “leisure=Park” ipv landuse=gras.
Je ziet dan het water wel op de OFM fullversie.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.76466&lon=4.68332&zoom=17&layers=M

De outer multipolygon is er al (de buiten contour van de plas) en vormt samen met de members een relatie. De eilandjes zijn inner multipolygons en member van die relatie. Er zijn andere eilandjes in de plas, daar kan je spieken hoe het gaat. In het gebiedje waar het om gaat.

@BikePC …'k Heb het door. 'k Zie alleen jouw eilandjes niet. 'k Had even een fictief eilandje gemaakt. Kan dan kiezen in de relaties. Het werkt.
Maar als er nog geen relatie bestaat? En ik heb zelf een plas getekend? Hoe krijg je dan zo’n relatie?

@eggie, meer naar het zuiden in de plas liggen er enkele…, maar die zijn niet van mij hoor. Dat eilandje aan de noordkant zie je op de Bing kaart. Je hebt er nu helemaal bos van gemaakt.
Als er geen relatie is voor een nieuw gemapte ‘weg’ / outer multipolygon dan doe je onder ‘advanced’ ‘Add To’ en dan zie je een knop ‘New relation’. Die maak je dus. Hang aan deze nieuwe relatie de tags voor natural= of landuse= en name= . Dan maak je de ‘weg’ / inner multipolygon en voeg die toe aan de relatie die je gemaakt hebt voor de outer polygon. Outer of inner geef je aan bij ‘Role’ van de relatie. Zo zou het moeten gaan, dacht ik. Controle of het goed gegaan is met de relatie, is selecteren van de outer polygon - de members moeten dan mee oplichten.
PS. Ik doe alles in Potlatch 2.

Onder advanced vind je onder het blokje relations Add to > new relation en dan in het ‘edit relation’ menu klik je op unknown onder no tags set. Kies vervolgens advanced>multipolygon
Dan heb je de plas toegevoegd aan de nieuwe relatie, en moet je nog de role (outer of inner) invullen.
Als je de relatie hebt aangemaakt kan je ook nog meer tags aan de relatie toevoegen, naast de type=multipolygon, bijv leisure=park voor de gehele relatie met als members het meer, een stuk bos etc
Ah Bikepc is me al voor :wink:

@ligfietser, jouw uitleg is iets meer to-the-point en exacter beschreven, maar zo moet @eggie toch verder kunnen… :wink:

bedankt!

Hier staan wat voorbeeldjes van simpel naar vrij ingewikkeld http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon_Examples
Bij die laatste kan ik niet garanderen dat het goed wordt gerenderd op de OFM laat staan dat de routing nog werkt :wink:

@ Ligfietser @BikePC …Voor die Kralingse plas wacht ik even op het Groene Monster, want het wordt alleen maar van kwaad tot erger. Maar het was weer een “leermoment”. :slight_smile: BikePC … als jij zin hebt kun je rustig het eilandje aanpassen.
Zoek me een ongeluk naar dat eilandje in het noorden. 'k Heb er woensdag nog gezeild. Zeilen met blinden. www.plons.nl
M’n medepassagiers hebben zowiezo niets gezien, maar wel veel plezier gehad. Flink wat wind. Op het eilandje in het zuiden ligt trouwens een geo-cache!

Ha BikePC,

Bedankt voor het aanpassen. Nu zie ik pas wat het eiland is.