hellup Dordrecht Zwijndrecht door elkaar gehaspeld

Voordat ik naar Jordanië vertrok voor vakantie heb ik weken aan de kaart gewerkt mbv luchtfoto’s. Daar had ik ter plaatse veel plezier van. Zaken die niet klopten heb ik uiteindelijk weer veranderd.
Met Bing werken zet echt zoden aan de dijk…, maar de oorspronkelijke discussie gaat over het feit dat er een soort drempel wordt opgeworpen. Eerst een track uploaden en dan een account verkrijgen. Vind het eigenlijk niet zo’n gek idee. Dan voorkom je voor het grootste deel dat “vandalen” aan de gang gaan zo als in Zwijndrecht. Wel vervelend inderdaad voor mappers die geen gps hebben. Zullen dat er veel zijn? Niet alle gps toestellen registreren tracks.
'k Heb overigens nu een net mailtje gestuurd naar de basisschool die in het wijkje staat waar de vernielingen in Zwijndrecht steeds beginnen (om e.e.a. te checken). Vooralsnog geen antwoord ontvangen.
Eggie

Ik denk behoorlijk veel. Ik denk dat de meeste mappers niet meteen uitgerust zijn met een gps apparaat, net zoals de meeste mensen geen gps hebben, zeker niet als je van kaarten houdt want dan is een mooie grote wegenkaart veel leuker (wordt het trouwen niet is tijd voor een service om osm gebieden als grote vouwkaart te laten drukken?). Ik denk dat de meeste mensen beginnen uit een frustratie dat een foutje of een nieuwe paadje op geeneen kaart staat en dan eens voorzichtig proberen dat te weizigen, en naar iets kleins steeds verder uitbouwen naar iets groots. Bedenk dat osm nou ook weer niet meteen zo eenvoudig is en het zelfs een beetje uitvogelwerk kost om een klein fietspaadje aan te leggen. (ik begon bijvoorbeeld met een nieuw fietspad wat aansloot op een totdantoe doodlopende weg, en dan klik je en dan probeert hij de doodlopende weg te verlengen, nu volstrekt simpel maar als je net begint dan is dat nog nieuw en lastig) Als je dan ook eerst moet uitvogelen hoe je een gps track upload denk ik dat de stap om te beginnen met osm heel groot wordt. Met als gevolg dat mensen simpelweg niet meer beginnen. Verder kun je als je bekend bent met je omgeving prima met bing mappen idd.

En op deze manier zal de derde wereld nooit gemapt worden, omdat daar niemand gps heeft, maar vanwege projecten regelmatig wel goedkope ubuntu laptops. Wat natuurlijk nog belangrijker is, dit idee betreft een reuzachtig domein omdat het de hele internationale osm gemeenschap betreft.

Maar er kunnen ook heel veel fouten worden gemaakt met Bing. Zelf heb ik twee keer tevergeefs naar een fietspad gezocht. Die bestonden niet. Eén keer moest ik ruim 8 km omfietsen en andere keer 200 meter. Eén fietspad had ik er zelf op gezet m.b.v. Bing en een papieren fietskaart. Ook heb een fietspad op de OSM gezet dat een grade 5 track bleek te zijn. Op de Bing kaart leek die bedrieglijk echt. Aan het begin van het pad stond zelfs een bordje ‘Fietspad’. Verderop fietste ik door het gras over een dijk.

Als je 100% zeker weet dat er een fietspad ligt, is BING een schitterend hulpmiddel. Maar als je uitsluitend op Bing afgaat, kun je bedrogen uitkomen. Ook merk ik dat vele fietspaden die op de OSM staan als betonnen fietspad zijn gemapt. Want dat gebeurt als je de tag “cycle track” zonder enige kwalificatie meegeeft. Het verschil tussen een betonnen fietspad en een kaal schelpenpad is niet zo heel erg groot in de praktijk. Maar afgelopen vrijdag fietste ik over een schelpenpad dat net was voorzien van een nieuwe laag schelpen.

Mijn ervaring met Bing is wel, dat je zeker moet weten dat er een pad is. Je mapt tenslotte niet uitsluitend voor jezelf, maar ook voor anderen. Betrouwbaarheid is wel een vereiste.

Ik betwijfel of dat zin heeft. Uit de reactie van DestinyBieber blijkt heel veel frustratie jegens haar(?) allochtone medeleerlingen.

Owenpoepen1 is mapper sinds 26 mei 9.22 uur en DaanW1 sinds 26 mei 9.26 uur. De eerste wijziging van Owenpoepen1 was op 26 mei 10.51 uur en die van DaanW1 om 10.52 uur. Maar deze wijzigingen zijn reeds een uur eerder begonnen. Binnen een half uur hadden deze personen door hoe de OSM werkte. Beide personen hebben als beschrijving: ‘ik ben niet gek maar ik bewerk alles wat ik wil’. Bij de beschrijving van Owenpoepen1 staat als aanvulling ‘en wat echt bestaat’. Het lijkt me dat Owenpoepen1 de gangmaker is en DaanW1 een meeloper. Beide personen zullen naast elkaar hebben gezeten in de mediatheek of iets dergelijks.

DestinyBieber is mapper sinds 30 mei 17.40 uur. Dit lijkt me buiten schooltijd te zijn gebeurd. DestinyBieber zou wel eens een vriendinnetje kunnen zijn één van de eerstgenoemde twee personen:

Zo’n zestienjarig ukkie met duizenden tienermeisjes als fans. Beliebers noemen ze zichzelf.

http://www.scholieren.com/artikel/1039/belieber-zijn-das-geen-ziekte

want in het dagboek van DestinyBieber valt het volgende te lezen:

1 januari 2010,

Ik ben een Belieber geworden!

31 mei 2011,

Ben nog steeds een Belieber en ben een paar dagen op StreetMap!

Hè we hebben een heuse spoorzoeker in ons midden :slight_smile:

Ik was benieuwd wat voor figuren dit zijn. Vandalisme is niet normaal. Het is aan de ene kant jammer dat de moderator (die de ban heeft ingesteld)een buitenlander is. Het normale beleid, een ban voor een korte tijd bedoeld als waarschuwing, werkt niet voor deze jongelui. Over twee dagen wordt hun ban geëindigd.

Er kan altijd een verschil van mening zijn waardoor een korte ban zeer heilzaam kan werken. Voor deze jongelui werkt dat niet. Uit alles blijkt dat ze de OSM bewerken om correcte gegevens teniet te doen. Een langere ban, b.v. een maand zou beter zijn

Ik vind Bingmappen ook een uitstekende methode om van niets iets op de kaart te krijgen. Wat ik echter jammer vind is dat ik nog geen tool heb gevonden die mij in het veld ALLE in OSM aanwezige objecten laat zien waarbij ik door middel van een info kader kan opvragen welke tags er op dat object aanwezig zijn. Als je een dergelijke tool hebt kun je tenminste veldcontroles op detail uitvoeren.
Of heb ik een tool gemist?

Zo trots op je eigen inzichten dat je jezelf qoute!

Nee, absoluut niet. Ik zag een foutje dat ik heb verbeterd en dacht dat ik de edit knop had gebruikt. In de eerste posting staat ‘geëindigd’ en in de tweede staat ‘beëindigd’. Helaas kun je een posting niet verwijderen.

www.openstreetmap.org → klik rechtsboven op de +. Vink onderaan de ‘data’ aan en alle data komt tevoorschijn.
Moet je wel je laptop met 3g meenemen ‘het veld’ in. Helaas kan osm.org nog niet omgaan met touchscreens.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar.
Het wordt tijd dat ik contact op neem met de makers van de basiskaart.
Ik gebruik als veld controle middel osmtracker, maar ook die gebruikt de basiskaart zonder data overlay.
Verder heeft de overlay het nadeel dat access tags niet zichtbaar zijn. En dat is juist met een infoschermpje zoals op de Garmin eenvoudig op te lossen. Lambertus? Is dat mogelijk?

Om verder te gaan op de discussie, ipv een barriere is er nu juist minder barriere. Je kunt tegenwoordig met openid inloggen.

Het is weer zo ver in Zwijndrecht. Kreeg net een mailtje van één van de “vandalen” die mij een bepaalde ziekte toewenste.
Het zijn nu weer een aantal trappen dwars door Zwijndrecht heen en ook lijnen zonder Tags. 'k Heb eigenlijk geen tijd om er goed naar te kijken. Het mailjte waarschuwde mij. De schade valt wel mee, maar ik kan zo 123 niet zien of er iets gewist.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.81619&lon=4.64019&zoom=17&layers=M

'k Heb Oli-Wan in Duitsland gevraagd om de boel terug te draaien met Josm reverter. Nog geen reactie.
Verder heb ik Frederik Ramm gevraagd om de account nu definitief “zu sperren”.
Groet,
Eggie

Ze zijn vanochend alle drie op ongeveer hetzelfde tijdstip bezig geweest:

http://www.openstreetmap.org/user/DestinyBieber/edits

http://www.openstreetmap.org/user/DaanWI/edits

http://www.openstreetmap.org/user/owenpoepen1/edits

In ieder geval onder schooltijd.

Iemand op het Duitse forum oppert om hun mailbox vol te mailen. 'k weet niet of dat averechts werkt. Als ze geblokkeerd worden zal die mailbox zowiezo niet meer werken.

Die Email-Adresse von Owenpoepen1 heisst

owenpoepen1 [m-192591-b98a73@messages.openstreetmap.org]

und der DaanW
DaanWI [m-189519-d71080@messages.openstreetmap.org]

De eerste begon om 8.14 uur. Qua woordgebruik lijken me dit leerlingen uit een derde klas die straf hebben en in de mediatheek worden gezet. De schade is groter dan het lijkt. Vele dingen zijn niet echt zichtbaar. Zo heeft er één een heleboel battlefields aangemaakt en een kanaal, het Albert Homokanaal.

Ik durf niets te herstellen omdat ik denk een deskundig iemand voor de voeten te lopen zodat die er moeite mee zou hebben om de zaak te herstellen.

Dat zou onverstandig zijn, want ze krijgen er dan nog meer lol in. Een mailtje naar een schoolleider met de vraag of er 2 jongens en 1 meisje uit een derde klas straf hebben zou, denk ik, wel eens iets kunnen opleveren.

Tja… welke school? Twee scholen hebben mail gehad. Eéntje heeft gereageerd. Voor hetzelfde geld is het een school in Den Haag… of nog erger m’n eigen leerlingen.:frowning:
Telkens als ze inloggen en niet starten met “Bekijken” komen ze in Zwijndrecht uit en gaan ze aan de gang. Even in de gaten houden.
Waar kan ik die JOSM reverter downloaden.

Moet vanavond zelf weer naar school, dus heb even geen tijd.
Eggie

Het kan heel goed dat ze een zwijnenstal maken van ZWIJNdrecht, maar vaak zitten ze in hun eigen woonomgeving. Ik merk dat alledrie accounts nu zijn verwijderd.