Hoe tag je een heen en weer.
Een ferry met routes zoals bij Jonen is het niet.
Het is een schip / vlot met vaste lijn, waarmee je jezelf naar de overkant brengt, als ie van het slot is.
Daar er geen retour mogelijk is moet ie ook weer terug met een schipper naar de andere wal.
Dus zonder schipper is het onhandig.
De Wiki is gefixeerd op ferrys in routes.
In de wiki over route=ferry lees ik:
Zou dus prima toepasbaar moeten zijn voor wat jij beschrijft. Met de tag ferry:type kun je aangeven dat het een zelfbedieningspont betreft. Check taginfo voor mogelijke waarden.
Gewoon als ferry taggen. Net zoals de volgende:
*De kabelpont waar ik vrijwilliger op ben heeft een dmv een lier strak over de Amstel gespannen kabel, die zorgt voor geleiding van de pont. Met houten klossen trekken we de pont naar de overkant. Als er scheepvaartverkeer aankomt dan laten we kabel zakken op de bodem van de Amstel.
*Het handveer De Koet heeft aan beide kanten een trommel waar een ketting op zit, op beide oevers zit ook zo’n trommel. Tussen de ene oever en het veer zit een ketting, en tussen het veer en de andere oever ook een. Je trekt eerst het veer naar je toe door de ketting op de oevertrommel te rollen, en daarna trek je het veer met jezelf naar de andere oever door de (andere) ketting op de (andere) trommel op het veer te rollen.
- Het veertje in het Diemerbos bestaat uit op beide oevers een katrol, waar een kabel over rondloopt die aan het veer zit. Je trekt op het veer aan de kabel waarmee je jezelf naar de andere oever trekt.
Als ik online lees lijkt het eenrichtingsverkeer in Jonen niet met de pont, maar met de smalle fietspaden te maken te hebben, het geldt dan ook alleen voor fietsers en niet voor voetgangers en ik denk zelfs alleen als Coronamaatregel.
Daarnaast lijkt er in de winter een ander (zelfbedienings)veer te varen als in de zomer (met schipper en strakstaande kabel)