Hoi Hendrik,
Laat je zeker niet weerhouden van je werk binnen OSM door een opmerking van deze of gene (incl. ondergetekende ;)). Ik waardeer je werk aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie zeer. Ook erg leuk en interessant om in beeld te proberen te brengen met mijn eigen OSM Renderer.
Ik snap dat je je als civilist misschien wel eens ergert aan de onkunde van anderen, maar ja, voor de gemiddelde burger (ergo, de bulk van de OSMers, hoewel ik vermoed dat de populatie van OSMers eigenlijk helemaal niet zo standaard is :D), is een “kunstwerk” toch echt een “Van Gogh” of “Rembrandt” aan de muur van een museum, en niet een civieltechnisch hoogstandje als een basculebrug of viaduct… Ik zelf heb het een en ander meegekregen via mijn tijdelijke werk bij Rijkswaterstaat, en ben daardoor in enigermate bekend met wat civieltechnische termen, maar dat is toch uitzondering.
Ik ben het met je eens dat mijn definitie van een gebouw / building als iets dat een “deur” of ingang moet hebben, op losse schroeven staat. Misschien is het beter om te zeggen, dat de gemiddelde burger een gebouw of building ziet als iets met een “verblijfsruimte”, dus niet slechts een onderhouds- of technische machinekamer die slechts bij inspectie betreedt wordt, maar voor bewoning of werk meerdere uren per dag gebruikt wordt.
Ik ben het ook met je eens dat de vertaling naar het Engels moeilijk ligt, maar puur kijkend naar de Engels Wiki, lijken “buildings” toch puur voor bouwwerken met verblijfsruimten bedoeld, woningen, winkels, fabrieken, kantoren ed. Datgene wat als civieltechnisch kan worden gezien, staat vaker onder “man_made”.
Anyway, gebruik rustig die “building=yes” als je dat voor jezelf voorlopig de beste oplossing vindt… het is OSM, en je bent dus vrij. Daarmee rendert het in ieder geval ook. Als meer specifieke rendering beschikbaar komt, is dat wellicht niet meer nodig… je weet inmiddels een adres waar je nog suggesties kan doen voor belangrijke te renderen objecten…
kan niks garanderen, want soms is het verdomd moeilijk om iets goed te renderen op de meest gebruikelijke schalen, maar kan altijd kijken.
Laatste tip (die wellicht niet relevant voor je is omdat je misschien nooit zo hebt getagged): vermijd de “disused:” namespace als enige te renderen tag op een object, indien je de door jouw ingevoerde objecten ook nog op de kaart wilt terugzien. Deze tag is, voor zover ik het van de Wiki kan beoordelen, vooral bedoeld om bepaalde tagging / functies van objecten als het ware tijdelijk te “parkeren”. Het is voor mij, vanuit technisch oogpunt, haast onmogelijk om hier iets zinvols mee te doen, omdat hierin dus feitelijk elke andere tag kan zijn opgeslagen. Dat zou de facto een totale verdubelling van al mijn render rules betekenen als ik alles zou willen dekken dat daarin potentieel kan worden opgeslagen, nog even los van andere technische problemen… Daar ga ik niet aan beginnen.
Dus geen:
disused:military=bunker
als enige tag op een object
evt kan wel:
building=bunker
disused:military=bunker
of (ja, ja, dat is OSM met zijn vrije tagging, deze is ook gedocumenteerd):
historic=bunker
Maar misschien hebben andere meer ervarene OSMers hier nog iets zinnigers over te zeggen.
Marco