In deze post zet ik mijn redening uit voor het niet uitgebreid mappen van highway=bus_stop.
Ik volg hierbij de Wiki.
Mijn startpunt is Public Transport:
Daar staat onder het kopje Different tagging schemaâs 4 schemaâs:
- The Original Public Transport Schema, sometimes called Public Transport Version 1 (PTv1) is still (2024) widely in use, and most of the tags are more common than newer alternatives. Some mappers discourage using these tags, although none have been deprecated.
- The Oxomoa Schema was a schema which has large similarities to Public Transport Version 2. It is no longer used for new features. You might sometimes find route relations which were created around 2010 and have not been modified since that time. It is documented on User:Oxomoa/Public transport schema. Donât use it for new relations and migrate existing relations to the new schema. It is linked here for documentation purposes.
- The New Public Transport Schema has been called Public Transport Version 2 (PTv2) since 2014. It was approved in 2011. The original wording of its proposal can be found at Proposed features/Public Transport - note that this proposal did not deprecate any existing tags.
- The Refined Public Transport Schema is a proposal started in 2018 to simplify the current scheme. Details at Proposed features/Refined Public Transport.
Hoewel de twee nieuwere public transport schema (PTv2 en Refined) géén oude tags afkeurt (is er een betere vertaling van deprecate?), is de oude tag zoals highway=bus_stop geen onderdeel van PTv2 of RPT.
Voor mij is van belang dat het PTv2 al sinds 2011 (dus al 15 jaar) goedgekeurd is. Het RPT is sinds 2018 een proposal, en dus wat mij betreft niet actief. Ik vind het in deze discussie wel een belangrijke inspiratiebron, omdat het de tekortkoming van PTv2 (waaronder het dupliceren van informatie) probeert op te lossen. Daarnaast vind ik het lastige van RPT dat het dingen voorstelt die in gaan tegen het PTv2 én OPT (het steld bijvoorbeeld highway=bus_stop óp de weg voor)
RPT gaat diep in op hoe om te gaan met spoor-stations. Dat is een heel andere discussie, laten we die hier buiten laten.
PTv2 (Originele versie | Actuele versie) is dus het, al sinds 2011, goedgekeurde schema voor openbaar vervoer. Uit het doel van het schema komt duidelijk naar voren dat het niet alleen bedoeld is om openbaar vervoer op een kaart te tonen, maar dat het ook bedoeld is voor dataconsumenten, dus als onderdeel van een geografisch informatiesysteem. Ik ben zelf aanhanger van de kerk dat OSM geen kaart maar een GIS is, waar eenieder zelf naar hartelust o.a. kaarten van kan maken.
PTv2 maakt voor haltes onderscheid tussen een stop position (volgens mij hier niet ter discussie) en de platform.
Onder de kop platform staat als eerste zin
The platform is the place where passengers are waiting for the vehicles.
The platform is tagged as
or
where the passengers can wait for the vehicles. If there is no platform in the real world, one can place a
at the pole with public_transport=platform.
(nadrukking mijnerzijds).
Daaruit blijkt volgens mij duidelijk dat het public_transport=platform, bij haltes waar er iets van een perron is, een way (of area) moet zijn.
Op deze haltes kunnen allerlei dingen getagd worden, zoals de name, ref, local_ref, shelter, bench en covered.
Er wordt niets gezegd over de highway=bus_stop, die maakt geen onderdeel uit van het PTv2-schema.
Mijns insziens is, bij het mappen van een modern haltepaar (die bestaan uit een (verhoogde) stoeprand), het voldoende om twee keer een way te taggen met public_transport=platform en alle relevante tags en dan ben je klaar. (De stop_position is optioneel voor haltes waar dit op de dichtstbijzijnde way zou staan.)
Het voor velen grote probleem is dat de bushalte niet toont op de meestgebruikte kaart, OSM_carto (de standaard kaartlaag op openstreetmap). Dat is mijns insziens een fout van de maintainers, die dit niet willen renderen en het destijds al 10-jarig goedgekeurd zijn van public_transport=platform ontkennen, ondanks v e e l requests daarvoor (net als met highway=busway).
Andere kaartlagen (bijv tracetrack_topo) renderen dit prima.
Daarom is er ooit in de Nederlandse (nog oude) forums besloten (en ik kan de precieze discussie niet meer terugvinden, dus ik put uit mijn geheugen) om wel nog een node highway=bus_stop op de plek van de haltepaal te plaatsen met de naam om deze gerenderd te krijgen op osm_carto.