Haarlem

Goed bezig!

BAG bepaalt niets, er wordt op individuele basis uit BAG geïmporteerd.

DaGoshMan.

Het lastige is dat de BAG (de administratie) gegevens krijgt aangeleverd. Die kloppen soms niet meer De uitvoerende instantie het Kadaster werkt dat bij. Wanneer ze dat niet doen of te laat doen komt bij de volgende periodieke update vanuit de BAG het weer verkeerd in OSM. Daarom kun je een zogenaamde terugmelding doen bij het Kadaster via de site van de BAG. Ook bv van een adres dat ontbreekt. Soms ligt de “fout” bij de Gemeente.

https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?searchQuery=gedempte%20oude%20gracht%2085&resultOffset=0&objectId=0392200000020084&geometry.x=103733.93340052&geometry.y=488177.0065982&zoomlevel=7&detailsObjectId=0392010000020084

Soms is iets verbouwd zonder bouwvergunning. Dan houdt het natuurlijk op.
Wanneer je iets blijvend wilt aanpassen omdat de BAG niet klopt zou je contact kunnen opnemen met diegene die Haarlem importeert of bijhoudt. Bij de laatste update van Dordrecht kreeg ik van te voren een seintje van de BAG importeur.
Vragen staat vrij op het forum. Dat kan in het draadje Verzoek BAG import.

De “schade” aan de gebouwen had in dit geval meer te maken met onbedoelde verschuivingen door de aanleg van die parkeerplaatsen.
Wanneer je de layer op de achtergrond zet van de BGT omtrekgericht zie je overigens ook hoe wegen en gebouwen lopen.
Dit "moet"wel in editor JOSM.

Forumdraadje … De beste layers om NL te mappen in JOSM
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64644

Het draadje pas ik op verzoek van Mattheus aan naar “Haarlem” zonder de Klokken van… :slight_smile:

edit: Wanneer je je zelf even voorstelt in het draadje “Wie, wat waar…” en vertelt waar je mapt dan weten andere (BAG) mappers met wie ze rekening kunnen houden.
Verder worden beginnersfouten niemand kwalijk genomen.

Alleen degene die woont in de plaats kan bepalen of de BAG gegevens kloppen. Bij mij in de buurt staat het huis van de buren verkeerd op de OSM. Maar als een mapper een onbegrensd vertrouwen in de BAG gegevens heeft, kun je als bewoner weinig beginnen, heb je al gemerkt.

Zo heeft een mapper bij mij in de buurt een aantal wandelroutes op de kaart gezet. Een prima zaak. Maar en passant heeft hij de paden ook maar aangepast aan de route. Ik heb net nog uit het raam gekeken, maar het (stuk) fietspad dat nu op de OSM staat, is nog steeds niet aangelegd. Maar ik heb goede hoop. De uitvoerder zal eerst het hekwerk en het groen moeten verwijderen.:smiley:

Was ik de schuldige? Ik denk het niet maar ik doe ook wel eens wat verkeerd zonder het door te hebben. In dat geval graag een seintje met linkje en info over hoe het wel moet, dan kan ik het verbeteren.

Ik wil het draadje ook wel “Hoogeveen” noemen… :slight_smile:

Ik had liever niet dat je deze vraag stelde. Het bespreken van dergelijke dingen hoort niet op een forum. Maar nu je de vraag toch hebt gesteld, moet ik helaas zeggen dat jij het bent. Mijn veronderstelling is dat je voor een organisatie werkt die de LAW paden mapt. Op zich is dit een heel klein foutje. Herstellen is moeilijk omdat de situatie niet geheel correct op de OSM staat. Trottoirs worden namelijk niet gemapt. Hier heb ik vorig jaar al op gewezen. Dat pad komt uit op het trottoir. Om fietsers te ontmoedigen om via dat pad te fietsen, is even verder een verbindingsfietspad aangelegd en een flinke omweg over het trottoir gemaakt zodat fietsers duidelijk in overtreding zijn. Binnenkort zal ik fietspad in voetpad veranderen. Dan is de zaak opgelost.

Waarom heb ik dit toch genoemd? Het is mij gebleken dat dit vaker gebeurt. Een collega van jou heeft enige tijd geleden een weg van Rijkswaterstaat/Waterschap verwijderd en vervolgens een voetpad over de dijk gemapt. Over die privéweg liep een fietsrouterelatie die nu over de dijk gaat en niet over de weg. Wie er ooit met enige tegenwind over de weg heeft gefietst, weet hoe moeilijk het daar fietsen is. Over de dijk fietsen is helemaal een crime. Vorig jaar heb ik de weg ( 7 km) hersteld.

Het is een prima zaak dat de LAW paden op de OSM staan/komen.

Ik weerk niet voor een organisatie die LAW-paden mapt op OSM, voor zover ik weet bestaat die niet! Ik map de wandelroutes op eigen initiatief en probeer dat te systematiseren ook kwa onderhoud. Wandelnet is de LAW-operator, en die zijn erg achterdochtig wb OSM, ze hebben de neiging om er een konkurrent in te zien ipv een nuttig hulpmiddel dat ook hen kan helpen.

Ik kan me niet herinneren hierover benaderd te zijn, normaal gesproken krijg ik na een fout een al dan niet lichtelijk gepikeerd PB of mailtje en dan doe ik mijn best om het te herstellen en glad te strijken.

Ik weet niet wie je bedoelt met een collega van mij, maar ik ben wel benieuwd over welk stuk weg dat gaat. Kun je een linkje sturen en ook over dat fietspad? Dan kan ik ervan leren en jou toekomstige ergernissen misschien besparen. Misschien moet ik de wandelwiki ook even aanpassen, een waarschuwing erbij of zo.

Of Dordrecht :slight_smile:

Helaas zit ik in een streek die zeer geliefd is bij “armchair mappers”. Bij vele dingen die zijn gemapt, vraag ik me af hoe ik het zelf zou hebben gedaan. Of als er iets fout is gemapt, vraag ik me af hoe een “armchair mapper” op het idee komt om dat te doen. Ik heb in een grijs verleden wel eens gemaild met een “armchair mapper” waarom hij iets heeft veranderd. Steevast kreeg ik het antwoord dat ik het maar moest aanpassen als hij een verkeerde inschattting had gemaakt.

Als je de fouten bij houdt, kun je er een boek over schrijven, iets in de trant van OSM for genuine Dummies, of i.d. Vorig jaar noemde ik de wegen waarover een bekende springruiter via een highway=residential met zijn trailer naar de stal moest rijden, de fietser via een toegangsweg moest fietsen, terwijl de boer via een highway=unclassified zijn boerderij moest bereiken. Zo was er een fietspad gemapt, waar een officieel bord stond verplicht fietspad. Toevallig ligt naast dat fietspad een Chinees restaurant. Wat doet een “armchair mapper”? Hij maakt van dat officiële fietspad een toegangsweg. Of zou hij provisie krijgen van dat restaurant? :slight_smile:

Vandaag zag ik weer een schitterende. Elke dag loop ik langs een autowasstraat. In het kader van “verbetering ligging wegen” heeft een mapper die als volgt o.a. gemapt: oneway=unset; type of serviceway=unset. Je kunt er inderdaad tegendraads met de auto inrijden.

De humor ligt soms toch wel op straat, of niet?

Niemand heeft onbegrensd vertrouwen in de BAG, maar als je waarneemt dat in dit geval door het intekenen van een parkeerplaats complete huizenblokken scheef getrokken worden omdat de nodes van de P aan de huizen vastgemaakt werden en de P op het oog ingetekend was, dan ga ik ervanuit dat de BAG goed was en de lay-out van al die huizen niet door eigen inmeting juist ingetekend was. :slight_smile: