Ground Truth? What's in a name?

Kijk eens op de kaart:

We zien hier twee schrijfwijzen voor hetzelfde pad:

1. Oude Woudenbergse Zandweg (tot aan de kruising)
  2. Oude Woudenbersgezandweg (na de kruising)

Het naambordje (bij het begin van het pad en bij de splitsing bij de Treekerlaan) geeft dit:

Los even van het gebruik van HOOFD- en kleine letters, is onduidelijk of er nu wel/niet een spatie hoort voor Zandweg. Kortom, wat zou de juiste vermelding op OSM moeten zijn?

Wat zegt het kadaster ?
Daarmee ook een naamgevings ‘probleem willen aangeven in Den Haag als dit ‘debacle’ opgelost is.

Dat kadaster is een probleem, want op de kadastrale kaart die ik heb staat: Boshijgerslaantje, maar dat is op geen van de mapillary foto’s die ik heb bekeken goed te zien. Toen ik er vanmiddag langskwam was dat het eerste dat me opviel (maar dus niet heb gefotografeerd). Het bordje geeft wel alles in kapitalen: BOSHIJGERSLAANTJE.

Die naam is dus wel afwijkend van de naam op het bordje bij het begin van dat pad.

Schrijfwijze van de westelijke tak kan een typo van mij zijn …

[edit]
En nog volledig onterecht ook:

Bron satelliet dataportaal:

Helaas wel een vergrootglas voor nodig :slightly_smiling_face:

Zou dus met spatie’s zijn overal.

Ik heb toch nog een andere bron:

Duidelijk is te zien dat hier een andere naam wordt gebruikt, en bovendien op een bord dat over het algemeen duidelijk als naambord wordt gebruikt.

Dan moet dat ‘t zijn Marc, tenzij… is de ouderdom van de bron te achterhalen ?

In het artikel van nilodo staat ook nog:

“Bij het 50-jarig bestaan in 2011 werd het laantje door de Gemeente erkend en is het Boshijgerslaantje een officiële straatnaam in Zeist geworden en het is bij menig Zeistenaar inmiddels een welbekende straatnaam.”

Dan hebben we dus de situatie dat de bronnen elkaar hier tegenspreken. Welke bron gebruikt OSM?
Ik pleit voor het artikel in de krant met daarbij de verklaring dat dit de officiële straatnaam is!

1 Like

In alle edits sinds 2012 staat als alt_name: Boshijgerslaantje.

Op grond van dat krantenartikel zou er moeten staan:

name=Boshijgerslaantje
alt_name=Oude Woudenbergsezandweg

1 Like

Alt_name zonder spatie tussen …bergse en zand… of per ongeluk vergeten ?

Zie ook nog:

en ook nog:

1 Like

Opgelost lijkt me Marc, of wil je nog second opinion van andere OSM-ers ? Overtuigende namen, via geheugen van Zeist bron, mijninziens: case closed.
Zou wel een note-je plaatsen op Boshijgerslaantje met verwijzing naar dit draadje, want als iemand kadaster als neemt heb je kans dat je terug bij af bent…

Westelijk van het kruispunt, Boshijgerslaantje en oostelijk Oude Woudenbergse Zandweg, lijkt mij.

Daar in de buurt heb je ook nog de Hein Bottingalaan die volgens de gemeente (NDW) Oude Woudenbergse Zandweg heet. In OSM heet de straat Krakelingweg. En in de BAG is het Hein Bottingalaan :grinning_face:

Hahaha, ik word gek :zany_face:

Ik zeg: een ‘ aka ‘-gescheiden reeks in name zetten.

Mijn voorstel is ook om het deel tot aan dat kruispunt het “Hijgerslaantje” te noemen, en daarna “Oude Woudenbergse Zandweg”. Vooral ook omdat het bord met de naam “Hijgerslaantje” niet meer terugkeert op het deel na het kruispunt (en dus de naam eindigt), en na dat kruispunt weer het bord met de benaming “Oude Woudenbergse Zandweg” staat.
Het verwarrende blijft echter dat datzelfde bord ook staat aan het begin (bij de Verlengde Slotlaan).
Het gaat er dus om dat “Ground Truth” hier dus niet de oplossing biedt die we zoeken.

Mijninziens:

1. Je voorstel toepassen
  2. Kadaster inlichten met je bevindingen door een melding te doen zodat of via kadaster:
    A. actie ondernomen word zodat “ground truth” door wijziging ook echt ground truth word.
    B. een reden gegeven word waarom het door jou vermeldde bordje niet weggehaald word.
  3. note-je plaatsen met:
    A. In geval situatie van 2A: korte uitleg waarom tijdelijk afgeweken wordt van “Ground Truth” mapping in afwachting van kadaster’s reactie en inde note verwijzen naar deze discussie.
    B. In geval van 2B ** korte uitleg waarom blijvend afgeweken word van “Ground Truth”** mapping met verwijzing naar kadaster uitleg.

Mijn inschatting is dat 2A: een vergeten bordje dat lokaal weggehaald gaat worden de oplossing van kadaster gaat worden.

Ik denk niet dat het kadaster de situatie in het veld verandert.

Dan blijft oplossing 2B over en hebben we een reden die vermeld kan worden in de note waarom de situatie niet veranderd.
Dit zodat er niet heen & weer gepingpongd wordt tussen oplossingen in OSM.
Tenzij er in de tussentijd een echte structurele oplossing gaat komen natuurlijk.