Zo! Mijn volgende projectje gedaan. Als side-project van de doorgaande wegen in Amsterdam Zuidoost, nadat de Gooiseweg gedaan was; begon ik met de bouwplaats van E-buurt Oost. En dus trok ik al snel de rest van de E-buurt in; waar de flat Eeftink ruimte heeft gemaakt voor laagbouw.
Omsloten door de Gooiseweg, Daalwijkdreef, Elsrijkdreef en het strandvlietpad een overzichtelijk stukje met veel diversiteit in bouw.
Het begon met de normale werkwijze; het wegennetwerk, de fiets- en voetpaden, de parkeerplaatsen, het openbaar groen, en de (dan al niet groene) privé voor- en achtertuinen.
Maar degene met oog voor detail zien ook dat de zonnepanelen op daken zijn ingetekend, de oversteekplekken, de voetpaden en waar die liggen (wanneer dit onderdeel is van de rijbaan), de speelplaatsen en laadpalen voor elektrische auto’s.
En tegenwoordig neem ik ook standaard het aantal rijstroken en hun bestemmingen mee.
En al dit, had ik niet per se bestempeld als grote klus… maar toen kwam ik een nieuwe plugin tegen. Urban Eye 3D. En dat wordt het opeens leuk om de hoogte in te gaan, want die rendered - on the fly - de gebouwen waar je de 3D shape van tekent.
Zoals deze Flat Echtenstein en de nieuwbouw ernaast, de Egoli-toren
En de gebouwen van de Element Offices:
Helemaal intensief was het ‘layered cake’ gebouw van de Oranjehorst, want hier heb ik de building:parts lichtelijk misbruikt om de laagjes te krijgen. Ik zou niet weten hoe dit anders moet. En voor de één of andere reden, doet de renderer het bij het ene deel helemaal goed, maar bij de gymzaal maakt hij er een potje van.
En hier nog een kleine impressie van de wijk:
En dat ziet er dan zo uit in F4:
Waarbij het Ellement Offices verhaspelt wordt met een zwevende verdieping (ik heb niet kunnen vinden waar dat aan ligt) en de flatgebouwen hun balkons niet rendered worden. Wel grappig dat lantaarnpalen, bomen, heggen (hedges, niet shrubbery), muurtjes en sportvelden ook weergegeven worden. Zelfs het hekwerk, maar dat is wel altijd een stalen hek, ongeacht de attributen die je meegeeft.
(Zie ook: Urban Eye 3D – JOSM 3D Viewer Plugin - #74 by OttoR & Urban Eye 3D – JOSM 3D Viewer Plugin - #75 by OttoR)
OSM Street Light geeft vervolgens wel een grappig beeld alsje de lantaarnpalen correct intekent. De hoogte van de mast maakt de lichtcirkel ook daadwerkelijk groter en het type lamp bepaald de kleur (of je moet de exacte kleur in K meegeven):
Sportvelden (mét schijnwerpers) worden ook wel grappig weergegeven; hoewel de direction nog wel wat werk vraagt om het goed te krijgen. (zie het probeersel bij het sportpark Diemen)
En Otto? Waarom dan die zonnepanelen intekenen? Nou, het geeft op de Open Infrastructure Map wel redelijk weer waar veel of weinig zonnepanelen zijn.