De BAG updates zijn van tooling voorzien waarmee de data wordt gedownload, in een PostGIS database geladen, en naar OSM formaat geëxporteerd. Deze data wordt vervolgens in JOSM geladen om de bestaande boundaries in OSM mee bij te werken.
Het coördinaat document is niet praktisch voor het bijwerken van de bestaande nodes in OSM, hiervoor zou nieuwe tooling ontwikkeld moeten worden, of volledige handmatig. Als vrijwilliger krijg ik niet genoeg betaald voor dergelijke handmatige werkzaamheden.
Multichill ik heb je note over het hoofd gezien (standaard staat note uit in ID en moet je bij elke start opnieuw aanvinken) anders had ik je note aangevuld met de info i.p.v. hier in een item gestart.
Wat ik uit onderstaande quote van Sebastic begrijp
is dat regelmatig via bovenstaande werkwijze de grenzen worden bijgewerkt.
Blijkbaar worden er via het BAG-systeem (via het zelfde BAG-gebouw importeer systeem neem ik aan worden er soms wel fouten in BAG gevonden) voor grenzen geen fouten gemaakt en is extra controle via hier aangegeven documenten ter controle niet nodig ?
Als het toch een handig controle systeem blijkt dan pleit ik voor een extra kaart laag voor notes & project notes zodat mensen die zich storen aan die rode note-‘druppels’ een oplossing hebben & diegene die zich bezighouden met waargenomen veranderingen notes en/of extra info nodig hebben middels project-notes ook bediend worden.
Voordelen:
Lokale gebruikers-info (o.a. exacte datum in gebruik name van [veranderde] gebouwen / wegen / grenzen) delen en daardoor snellere OSM-database actualisatie.
Als een laptop crashed van een editor kan of een andere editor of dezelfde editor in een later stadium alsnog de mutatie’s doorvoeren immers de note-info staat niet lokaal maar centraal opgeslagen in een note of project-note in OSM.
Ik zie het inderdaad, wellicht moet Provincie Noord-Holland er ook nog zijn plasje overheen doen ?
Of verwerkingsvertraging bij kadaster ?
Ik ga eens graven in wat vergaderstukken her & der.
besluit:
4. Gedeputeerde Staten te verzoeken om binnen 2 maanden de grensbeschrijving vast te stellen;
5. dat de herindelingsregeling in werking treedt op de eerste dag na de publicatie van de door Gedeputeerde Staten vastgestelde grensbeschrijving.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 september 2025.
Dit klinkt alsof per 18 september de provincie wordt verzocht om de grenswijziging voor te bereiden, niet dat de grenswijziging zelf al per 18 september ingaat.
Nu dus wachten op de door Gedeputeerde Staten vastgestelde grensbeschrijving.
Mooi te zien dat we dit als OSM NL goed gezien hebben, laatste wat ik ervoor uitgezocht en hier geplaatst heb is dat de grenswijziging Haarlem/Velsen 2026-01-01 in gaat.
Dit nu bevestigd door bovenstaande PDOK publicatie.
Sander door jou weten we nu ook dat er die datum nog 3 grenswijzigingen aankomen.
Actueler kun je OSM niet maken ;)
Morgen zouden 4 grenswijzigingen actief moeten zijn.
1 daarvan is uitgebreid in beeld door dit draadje en Multichill’s veld-opmerking.
Zijn van de andere 3 grenswijzigingen al details bekend ?
@sebastic: Heb ik vanaf 2 januari (elke dag monitorend) ook gezien, ik wil best wel informeren maandag bij kadaster Haarlem (via BAG-viewer) wat er aan de hand is of wil jij dat doen ?
Want wil niet jou het idee geven onder je duiven te willen schieten.
Als jij zegt: doe jij het maar wil ik dat alleen als het gezien wordt als OSM-NL samenwerking.
Logisch nadenkend (dus nog niet gestoeld op documentatie) zouden redenen kunnen zijn:
kadaster achterstand
grondprijs onderhandeling tussen de gemeenten die nog niet afgerond zijn.
Daarmee doelend dat de prijs die gemeente Velsen vraagt wellicht veel hoger ligt dan gemeente Haarlem wil betalen…
Immers: gemeente Velsen weet dat de grond een bouw bestemming heeft/krijgt en zal het willen verkopen als bouwgrond wat kwa prijs per M^2 natuurlijk veel hoger ligt als braakliggende grond zonder bouwbestemming…
In dit weekend zal ik sowieso eens graven in gemeenten-documentatie.
Verder bouw ik frequentie hier aanwezig te willen zijn af met als reden: in het ziekenhuis liggend moeder waar het niet al te best mee gaat sinds 1,5 week en waar ik nu echt veel meer dan ik zelf gewenst had mijn focus op moet richten…
M.i. hoeft er niets te gebeuren, wat OSM betreft is de grenswijziging verwerkt.
Haarlem is een andere gemeente, dat beide niet in sync zijn is niet onverwacht. Het is niet de eerste, noch de laatste keer dat gemeentes hun woonplaats wijzigingen niet tegelijk in de BAG verwerken.
Gemeente Haarlem heeft waarschijnlijk meer tijd nodig, grote kans dat ze afhankelijk zijn van een derde partij voor hun geodata beheer.
Als je hun achter de broek wilt zitten met een terugmelding zal ik dat niet in de weg staan, persoonlijk vindt ik dat niet de moeite waard.
Dan doe ik die melding niet Sebastic.
Inmiddels wel 1 vertragende reden kunnen achterhalen.
Wat blijkt: een heel klein gedeelte grond blijkt Velsen vroeger al eens aan een particulier verkocht te hebben en precies dat stukje doorkruist de woningbouw plannen als dat niet in gemeente Haarlemse handen komt…
Verder kom ik niet omdat aan Haarlemse zijde er sprake is van geheimhoudingsdocumenten met als geheimhoudingsreden: doorkruizing markt conforme prijzen indien de stukken openbaar zouden worden.