Grenswijziging Haarlem/Velsen dd 2025-09-18

Er staat een gemeente Haarlem/Velsen grenswijziging op stapel die 18 september in gaat (geen bezwaren en daardoor slechts hamerstuk. Reden van grenswijziging: bouwproject Delftplein.

Voor het geval de screendump te ongedetailleerd zou zijn: hier document- met schaaltekening link
& grens coördinaat document

De woonplaats wijziging zal dan naar verwachting in de BAG update van 8 oktober zitten, en verwerkt worden met andere wijzigingen daarin.

1 Like

Helemaal goed Sebastiaan !
Is de verstrekte info te gedetailleerd of goed te verwerken zo ?

De BAG updates zijn van tooling voorzien waarmee de data wordt gedownload, in een PostGIS database geladen, en naar OSM formaat geëxporteerd. Deze data wordt vervolgens in JOSM geladen om de bestaande boundaries in OSM mee bij te werken.

Het coördinaat document is niet praktisch voor het bijwerken van de bestaande nodes in OSM, hiervoor zou nieuwe tooling ontwikkeld moeten worden, of volledige handmatig. Als vrijwilliger krijg ik niet genoeg betaald voor dergelijke handmatige werkzaamheden.

Ok helder als glas !

Had tijdje terug ook Note: 4706708 | OpenStreetMap aangemaakt

1 Like

Multichill ik heb je note over het hoofd gezien (standaard staat note uit in ID en moet je bij elke start opnieuw aanvinken) anders had ik je note aangevuld met de info i.p.v. hier in een item gestart.

Wat ik uit onderstaande quote van Sebastic begrijp

is dat regelmatig via bovenstaande werkwijze de grenzen worden bijgewerkt.
Blijkbaar worden er via het BAG-systeem (via het zelfde BAG-gebouw importeer systeem neem ik aan worden er soms wel fouten in BAG gevonden) voor grenzen geen fouten gemaakt en is extra controle via hier aangegeven documenten ter controle niet nodig ?
Als het toch een handig controle systeem blijkt dan pleit ik voor een extra kaart laag voor notes & project notes zodat mensen die zich storen aan die rode note-‘druppels’ een oplossing hebben & diegene die zich bezighouden met waargenomen veranderingen notes en/of extra info nodig hebben middels project-notes ook bediend worden.
Voordelen:

1. Lokale gebruikers-info (o.a. exacte datum in gebruik name van [veranderde] gebouwen / wegen / grenzen) delen en daardoor snellere OSM-database actualisatie.
  2. Als een laptop crashed van een editor kan of een andere editor of dezelfde editor in een later stadium alsnog de mutatie’s doorvoeren immers de note-info staat niet lokaal maar centraal opgeslagen in een note of project-note in OSM.
  3. Bron info met elkaar delen

FWIW, de grens correctie zit niet in de BAG update van vandaag.

Zie ook de BAG viewer voor de actuele status van de woonplaats grenzen:

1 Like

Ik zie het inderdaad, wellicht moet Provincie Noord-Holland er ook nog zijn plasje overheen doen ?
Of verwerkingsvertraging bij kadaster ?
Ik ga eens graven in wat vergaderstukken her & der.

Gevonden relevante quote die helderheid verschaft: “Na vaststelling van de herindeiingsregeling door beide raden wordt deze aangeboden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland ter vaststelling van de grensbeschrijving. De eerste dag na de publicatie door Gedeputeerde Staten van de vastgestelde grensbeschrijving zal de herindelingsregeling in werking treden. De nieuwe gemeentegrens gaat dan gelden per 1 januari 2026.” Infobron (getekend raadsstuk gemeente Haarlem): https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/document/15999101/1/Delftplein+—+herindelingsregeling+tot+grenscorrectie+Haarlem-Velsen+-+getekend+raadsbesluit?connection_type=16&connection_id=1084698

besluit:
4. Gedeputeerde Staten te verzoeken om binnen 2 maanden de grensbeschrijving vast te stellen;
5. dat de herindelingsregeling in werking treedt op de eerste dag na de publicatie van de door Gedeputeerde Staten vastgestelde grensbeschrijving.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 september 2025.

Dit klinkt alsof per 18 september de provincie wordt verzocht om de grenswijziging voor te bereiden, niet dat de grenswijziging zelf al per 18 september ingaat.

Nu dus wachten op de door Gedeputeerde Staten vastgestelde grensbeschrijving.