Gorinchem getagd als place=town

Hey iedereen, Gorinchem staat gemapt als place=town. Gorinchem word in sommige bronnen beschreven als stad en in andere als dorp, is er een definitieve bron die ik kan checken om de tag te verifieren?

Welkom.

Of iets een stad of dorp is hangt af van de definitie. Sommigen hanteren nog altijd de definitie voor een Nederlandse stad dat deze ooit stadsrechten toegekend heeft gekregen.

Uitgaande van het OSM-wiki zou ik hem omtaggen naar place=city:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:place
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:place

In het Nederlands zijn er twee categorieën in normaal spraakgebruik: stad en dorp. In het Engels zijn er drie: village, town en city. Town kun je dus als kleine stad of als groot dorp gebruiken.

Uit verschillende discussies ligt de grens tussen place=town en place=city voor Nederland ergens tussen de 50.000 en 100.000 inwoners. Met slechts 38.000 inwoners ligt Gorinchem daar dus duidelijk onder en is town correct.

5 Likes

Voor de volledigheid de complete discussie die heeft geleid tot enige duidelijkheid met betrekking tot de juiste tags voor plaatsen:

1 Like

Maar Gorinchem is overduidelijk een stad ongeacht de bevolking. Het is inaccuraat om het te taggen als een dorp.

Het is niet getagd als dorp (village), maar als town (kleine stad of groot dorp).

2 Likes

Ik zie dat je inmiddels Gorinchem hebt veranderd in een place=city:
Gorinchem

Nou lig ik daar niet wakker van maar wel even de constatering dat veel andere steden met meer inwoners en vergelijkbare historische status niet getaged zijn als place=city:

Hoorn
Roosendaal
Hengelo

Het lijkt mij wel handig als we dat in heel Nederland gelijktrekken.

We hebben het een paar jaar geleden gelijk getrokken. Plaatsen met zo weinig inwoners als Gorinchem horen gewoon niet als city getagd te worden.

De wijziging lijkt beredeneerd vanuit het idee dat town dorp betekent in OSM, wat niet klopt. OSM-definities zijn gebaseerd op het Brits Engels, niet op Amerikaans Engels. Deze foutieve wijziging hoort dus teruggedraaid te worden.

Edit: Ik heb de place-tag hersteld.

3 Likes

Maar waar is die regel op gebaseerd? Je kan niet zomaar de betekenis van het woord stad veranderen. Gorinchem is officieel een stad, en zo moet het dus ook getagd worden.

OSM is geen zandbak, inaccurate data invoeren onder zelfverzonnen regels is niet okay.

In OSM is “stad” geen value. “town” wel, en dat staat voor kleine stad of groot dorp. Nederlandse historische stadsrechten tellen daarin niet mee.

Daarmee verander je niet de definitie van “stad”.

Sterker nog, vergelijkbare kleinere steden in het rivierengebied zijn ook als town getagd, zoals Tiel, Culemborg en Vianen.

Je blijft het maar over het Nederlandse woord “stad” hebben. De waarden van de tags zijn in het (Brits) Engels.

Een kombinatie van inwonertal en belangrijkheid in de regio. Als ik me goed herinner hadden we grenswaarden voor inwonertal afgesproken, en mocht een woonplaats net binnen of buiten de grenswaarden vallen, dan kijken naar hoe het belang van de plaats wordt ingeschat.
Daar zit een subjektieve komponent in, maar de inschatting komt meestal onderling redelijk overeen.

Ik weet bijna zeker dat hier mensen zijn die de grenswaarden uit hun hoofd weten!

En dan nog wat berichten meer