Göra Stockholm klart.

Var krävs för att en stad ska vara klar egentligen? I stor skala så skulle ju Stockholm kunna vara färdigt vid det här laget, om man får in alla platsers namn och sådant.

Det är saknas inte jätte mycket fram till kommungränserna. Det är också en del att rätta till i befintlig data (gatunamn, konstiga renderingar etc). Viktigt att åtgärda IMHO:

  • Rita in kommungränsen (så att vi lätt kan se vad somsaknas!) Hur gör vi det föresten utan att stjäla data??? Måste vi åka runt och markera skyltar???
    -Tunnelbanan, komplettera sträckning, rensa upp taggarna och göra dem konsekventa.
  • Alla förorterna (själv är klar med Hökarängen, Sköndal och håller på att rita Farsta. Sen tänkte jag arbeta mig nordväst till Årsta. :slight_smile: Mycket kvar västerut åt Mälarhöjden och Bromma.

Mmm Jo, men Mälarhöjden och Västerort (stort!) är rätt trevligt att cykla i, om än ganska bergigt… Kanske ska ta ett en kartfest i någon av dem?

Stjäl komungränserna från Stads Byggnadskontorets hemsida, jag tror inte att det är några problem faktiskt. Det finns väl inte mycket diskussion om detta i Sverige…

Klart vi ska ha en kartfest! Måste bara laga vespan! :open_mouth:

Ska fråga Stadsbyggnadskontoret om jag kan få datan. Vore ju kalas!

FYI Drog detta mail till Stadsmätningschefen på Stadsbyggnadskontoret:


Hej!

Jag jobbar på frivillig basis med ett globalt internetbaserat geodata projekt vars mål är att sammanställa data över hela världens vägnät. Till vår hjälp har vi bla fått tillstånd att rita av Yahoo’s ortografiska material. Många andra organisationer och stöder projektet genom att dela med sig utav geodata på olika sätt.

Jag önskar diskutera möjligheterna för Stockholms stad att stödja projektet.

En första konkreta förfrågan är om det finns möjlighet att låta mig rita av kommungränsen och lägga in den i vår databas?

Titta på kartan här:

http://www.openstreetmap.org/?lat=59.3248&lon=18.0616&zoom=13&layers=B0FT

Läs mer om projektet här:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Sv:Main_Page


btw får vi verkligen rita av Yahoos satellitbilder… Jag vet inte om det är ok…

Det är ju det man gör i Potlatch.

“Many cities have high resolution georectified aerial photos available for them which can be used to aid mapping. Due to licensing concerns of the derived data, only public domain or CC imagery should be used for this. It’s also OK to use Yahoo!'s aerial imagery as available in the editing applet, and in fact this aids building the map later if you’re using the online potlatch editor.”

Jo men jag fortfarande misstänksam, jag vet att Mikel har kontakter på Yahoo och det är väl därför vi har förståndet med dem… Men jag undrar om Yahoo verkligen har rätten att låta oss göra detta… :wink:

gud vad trött jag är…

Fick idag tillstånd att rita av gränsen för Stockholms kommun från kommunens kartmaterial. Så nu tänkte jag fokusera på att få alla gator rätt i gränsområdena. Så att emj lättare kan se när Stockholm är “klart”. :slight_smile:

Säg till om du vill hjälpa till!