Google maps linkt naar osm tiles?

Dit verbaast me bijzonder: Ik heb een account in google maps en klikte in de sectie ‘mijn kaarten’ op de knop: [Inhoud toevoegen] (kan alleen wannneer je een account hebt) en tot mijn verbazing zie ik openstreetmap er bij staan. Erop klikken zorgt dat van a.tile.openstreetmap.org de tiles worden geladen en over die van google maps worden geprojecteerd. Mag dat?

Ik zou niet weten waarom niet.
Deze is ook handig, kan je vergelijken mbv de google luchtfoto’s welke gebieden nog in kaart gebracht moeten worden: http://sautter.com/map/ Toont zelfs real time OSM kaarten.

Je mag OpenStreetMap tiles overal voor gebruiken met in achtnaming een van een copyright referentie. Dus Google mag best een OpenStreetMap map layer aanbieden aan zijn gebruikers.

Weet niet of het zo makkelijk ligt. Basis van het gebruik van OSM is ook “Share alike”. Als Google deze zaken gebruikt en mixed met data, kunnen ze er geen geld meer voor vragen. Dat doen ze niet aan particulieren maar wel aan bedrijven.

Als ze niets doen dan gratis doorgeven aan iedereen en er geen geld voor vragen is er niets aan de hand, als ze de data “re-mixen” en doorgeven is er denk ik een reden de legal crew in te lichten.

Ik weet niet wat Google nu zegt, maar vorig jaar maakte ze bijdragers aansprakelijk voor fouten in de kaart die aanleiding gaf tot rechtszaken. Als ze dat ook op doorgegeven materiaal doen kun je dus via Google aansprakelijk gesteld worden voor claims door fouten in de kaart. Geen comfortabel gevoel.

Hugo

Tiles als achtergrond in een website waar je andere dingen overheen legt is geen mixen dus ook geen copyright schending.