Gescheiden weghelfden

Heren, nog een hele leuke.

Snelwegen worden natuurlijk als twee gescheiden ways gemapt. Dit geheel in lijn met de fietspaden die ook gescheiden worden gemapt wanneer de wegvlakken van elkaar gescheiden zijn.

Bij ons tussen Harderwijk en Ermelo heeft de wegbeheerder gemeend de provinciale weg te moeten voorzien van een nieuwigheidje (?).

Hoe moet deze weg gemapt worden?

a) Als 1 way met een tag dat aangeeft dat niet van de ene weghelft naar de andere kunt gaan
b) 2 ways

Graag advies.

2 gescheiden ways, zoals de meeste van dat soort wegen in de AND import, google maps laat daar ook 2 ways zien. Houdt ook meteen in dat de navigatie weet dat je daar niet kunt keren.

Wat een mooie (verharde) berm heeft de wegbeheerder daar tussen die rijbanen gelegd! Een doorgetrokken streep langs de rand van de rijbaanverharding, die mag je overschrijden.

Eigenlijk vind ik voor dit soort wegen aparte ways wat overdreven. is er geen tag die aangeeft dat de wegbanen gescheiden zijn?
segregated=yes zou toch voldoende moeten zijn?

Het punt van de twee weghelften is vaak dat er afslagen zijn die je maar vanaf 1 weghelft kunt nemen en niet mag keren op de weg. Dus je hebt dan de keuze om al deze afslagen van de juiste turn-restricties te voorzien of de weg dubbel in te tekenen. Volgens mij is de ‘officiele’ regel in OSM dat je zelfs twee weghelften tekent als er een doorgetrokken streep tussen de weghelften zit…

Ldp, jouw opmerking intrigeert mij: waarom mag je die verharde berm oversteken als er een doorgetrokken lijn naast ligt?

Ik denk dat niemand binnen OSm zo zot is dat hij/zij dubbele wegen gaat mappen als er alleen al een doorgetrokken streep is. Dan worden de routeringsapparaten hellemaal gek. Denk maar eens aan heuveltjes waar bij tijd en wijle de weg een doorgetrokken streep heeft.
Maar ik merk dat de OSM opvatting erg Googliaans is. Ook Google mapt in dit soort gevallen dubbele wegen.

Google … Way to go! :wink:

*/ gek meldt :smiley:

Ik heb het wel eens gedaan, maar misschien geldt voor dat soort korte stukjes wel dezelfde regel als de eilanden bij een kruising: de kleintjes hoef je niet te taggen.

Maar wat betreft je routing engine opmerking: nee, die gaat het zeker niet vervelend vinden, tenzij je gebrekkig geimplementeerde rijinstructies bedoeld :wink:

Je mag doorgetrokken lijnen die niet tussen rijstroken liggen, overschrijden. Of anders gezegd, het is niet verboden, dus het mag.

De berm, hoewel behorend tot de weg, is niet bestemd voor rijdende voertuigen. Je mag er wel parkeren. Daarmee behoort de berm niet tot de rijbaan.

De betreffende streep ligt langs de rand van de rijbaanverharding. Dat de berm ook verhard is, doet daar niets aan af.

Mijn opmerking is dus in zoverre waarheid, dat wat ik zei klopt. Het is echter dus niet volledig, want ik impliceerde dat je er dus mag keren. Je mag die streep overschrijden om te gaan parkeren (in de berm). Dat doe je niet als je aan het keren bent.

Artikel 10 gaat over het gebruik van de weg. Auto’s “gebruiken de rijbaan”.

In mijn ogen gaat Art. 3 (“Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.”) mank. Als je inhaalt (bovengenoemde uitspraak ging over inhalen, niet over keren) kun je per definitie niet zoveel mogelijk rechts houden, alsdan is “zoveel mogelijk rechts” ten tijde van het inhalen ter linkerzijde van het ingehaalde voertuig.

IANAL

Edit: PS: De omschrijving in Art.76 was ten tijde van deze uitspraak anders. Vandaar het stukje “zich links bevinden van de doorgetrokken streep tussen rijstroken/op paden met verkeer in beide richtingen”.

mag ik hier dan wel een rondje rijden, of moet ik doorrijden om de tweede rotonde ook te nemen?

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.790617,6.847808&spn=0.003679,0.009645&z=17&layer=c&cbll=52.791051,6.848067&panoid=Zac1l7NTYymUOCWp542Eqg&cbp=12,238.92,0,5.4

Je zou kunnen parkeren op het stuk links, om dan na het parkeren weer linksaf weg te rijden. :slight_smile:

MAg ik daarom nu concluderen dat “Weghelfden met Doorgetrokken Strepen” niet gescheiden worden gemapt, maar als er tussen de weghelfden een verhoginkje of een gekleurde markering ligt, dan gaan we weer aparte ways tekenen?

Waar scharen we dit geval onder?

Je mag niet parkeren langs een voorrangsweg, toch? Of vlakbij een kruising.

Ik zie daar vlakbij een bordje dat aangeeft dat je op een voorrangsweg rijdt en geen bordje om het einde van een voorrangsweg aan te geven, dusss…

Ik vind overigens deze situatie wel een uitstekende poging om het creatief twee rotondes als een te laten lijken. Of het er dudelijker op wordt … ???

Ik vind die situatie wel goed en logisch eigenlijk.

Twee van de aangesloten wegen zijn snelweg ramps. Eenrichting dus. Die middenberm voorkomt misschien het per ongeluk tegen de eenrichting in rijden van de snelweg ramp. De enige reden om daar linksaf te willen over de middenberm is als je de juiste afslag gemist hebt. Dan kun je ook wel even rechtdoor om het rondje af te maken…

Het bevorderd bovendien de doorstroming omdat automobilisten die vanaf de andere rotonde komen weten dat er geen auto van links komt en ze dus zo de rotonde op kunnen rijden.

Je mag niet parkeren op (de rijbaan van) een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. In de berm mag altijd. In een parkeervak ook, ook al is dat vak bijvoorbeeld gelegen in een bocht van een kruispunt.

Nu kunnen we steggelen over of dat stuk nu wel of niet een berm is, maar we snappen natuurlijk (of zouden moeten snappen, want sommige wegbeheerders maken er een potje van) wat de bedoeling is, en rijden door tot de volgende rotonde.

Dank.

Voor de goede orde, ik was niet aan het steggelen maar probeerde uitsluitsel te krijgen of mijn indruk correct was. :wink:

als een autoweg zonder gescheiden weghelften. de groene middellijn markering is een aanduiding van het wegtype, en kan in zowel met ononderbroken en onderbroken dubbele middellijn aangetroffen worden.

En dat groene heeft, voor het geval enigerlei propaganda je daar wel van overtuigd had, geen enkele voorschijvende werking.

Deze zou ik wel mappen met 1 way.

Toch maar eens inlezen in Duurzaam Veilig :wink:

Gebiedsontsluitingsweg (max. 80 km/h)

  • onderbroken kantmarkering (rechts van de rijstrook);

Autoweg (welke niet uitgevoerd is als Stroomweg):

  • ononderbroken kantmarkering (rechts van de rijstrook);
  • dubbele asmarkering met groene vulling (links van de rijstrook)

groene middellijn = geen langzaam verkeer (tractors, fietsen, bromfieten etc.) en keren niet toegestaan! (want Autoweg)

Ik ben bekend met Duurzaam Veilig.

Je geeft het overigens zelf al aan: autoweg, bord G3. Dat langzame verkeer wordt dus daardoor geweerd en dat keerverbod volgt ook uit dat bord. Daar doet een groene streep werkelijk waar niks aan af en voegt er niks aan toe. De groene streep heeft geen enkele juridische waarde en is alleen bedoeld als hint aan de bestuurder.