Georeferentie en QGis

Ik ben naast mijn klusjes in Nederland ook nog bezig met wat werk in Groot-Brittanië in een regio die ik redelijk goed ken.
Ik heb een afbeelding gevonden met een aantal goede referentiepunten waar ik goed uit de voeten kan.

Nu kun je natuurlijk niet lukraak referentiemateriaal invoegen in JOSM. Dat is ook heel begrijpelijk, anders wordt het een zootje. Dus probeer ik met behulp van QGIS referentiepunten te vinden en toe te voegen, om te zorgen dat wat ik inteken ook werkelijk met de werkelijkheid klopt (al maak ik er de gewoonte van om altijd te wisselen tussen kaartlaag).

Afijn, ik dus referentiepunten toevoegen middels GeoReferencer in qGIS. Terwijl ik bezig ben lijkt het nog wel ergens op. Maar wil ik mijn eigengebrouwen geotiff bestand toevoegen als kaartlaag, verschijnt deze ergens ver buiten de wereldkaart.
Ik heb deze uitleg gevolgd.
https://ieqgis.wordpress.com/2014/05/22/how-to-georeference-a-map-in-qgis/

Het kan zijn dat deze werkwijze verouderd is. Het kan ook liggen aan het feit dat ik QuickMapServices gebruik ipv OpenLayers (die niet meer werkt met de huidige Qgis-versie 2.18.17). Bij het berekenen van de verschuiving leek het echter allemaal prima te kloppen.

Ik ben al een tijdje aan het emmeren, wellicht dat iemand zo, even, een gouden tip uit de mouw kan schudden?
Het meedenken wordt zeer gewaardeerd!

Ik heb ook wat tif-bestanden die ik in Qgis heb gegeorefereerd.
Hoe zou ik die dan moeten toevoegen in JOSM?

O, zo ver ben ik nog niet!

Maar ik vermoed dat dat kan via Bestand → Openen…

In QGis (ik heb 3.0):

  1. rechtsklik op de laag met de gegeorefereerde foto en klik save as
  2. Opslaan als Mijnkartje, rechts kun je een (nieuwe) map kiezen (Mijnkartje is maar voorbeeldnaam)
  3. Bij CRS pak je “Standaard CRS: EPSG:4326 - WGS 84”
  4. Vink “Opties voor aanmaken” aan
  5. klik op +
  6. Zet bij “naam” tfw en bij “waarde” yes (dubbelklik daar om iets te kunnen invullen)
  7. Klik OK

QGis exporteert nu twee bestanden naar je map (De worldfile Mijnkartje.tfw en het plaatje Mijnkartje.tif; deze zijn BEIDE nodig.

In JOSM:

  1. Edit\Preferences

  2. Ga naar tab Plugins

  3. Search “image” en vink ImportImagePlugin aan

  4. Klik Update plugins, de ImportImagePlugin wordt gedownload en geïnstalleerd

  5. Klik OK, JOSM zal heropstarten

  6. Imagery\More\Import image

  7. Selecteer Mijnkartje.tif in je map (als in die map niet ook de bijpassende worldfile staat werkt het niet)

  8. Klik OK

Mijnkartje komt nu als laag in JOSM (en nog op de goede plek ook!!) :laughing:

Zo werkt het bij mij, hopelijk bij jouw ook :slight_smile:

En? Project al afgerond?
Zo nee/ja/soms/misschien/watte? waar loop je vast?