Genoeg...

Volgende, off-topic, postings naar nieuw topic gesplitst…

Een kleinigheid ter verdediging van ALLE beginners.

Als nieuwe mapper sta je te popelen van ongeduld om te beginnen. Je leest de wiki’s, handleidingen en een aantal forumtopics, tot het je begint te duizelen.
Op dat moment denk je: al doende leert men en dus begin je.
Nog steeds vlieg je op elk moment naar de wiki of een handleiding en wacht vol ongeduld tot de juiste (of toch juist niet de juiste) pagina verschijnt, dat lijkt soms wel een eeuwigheid te duren. Tijd die je toch veel beter aan het mappen kan besteden denk je dan.

Ook het forum is natuurlijk een bron van informatie.
Helaas is de zoekmachine voor het forum niet erg geavanceerd en als je wilt weten of je wegen wel of niet aan landuses mag plakken dan krijg je vier pagina’s met resultaten. Tja en waar moet je dan beginnen in zo een topic dat soms bestaat uit tientallen reacties? In eerste instantie begin je nog te lezen, maar als je voor de zoveelste keer het verkeerde forum-pad gekozen heb, dan denk je toch: waarom toch niet aan een ervaren gids gevraagd, dan kan ik me ondertussen tenminste weer met mappen bezig houden.
Ook voorkom je daarmee dat je verkeerde oplossingen verzint of het wiel voor de tweede keer tracht uit te vinden.

Is het kiezen voor de weg van de minste weerstand of is het de beste weg naar een goed resultaat?

Dat was het en bedankt voor de aandacht en alle hulp die ik heb gekregen,

Pieter

Eensch! Mensen die balen van een vraag die al honderd keer is gesteld reageren lekker niet :slight_smile: Alle begin is moeilijk, sommige hardcoremappers weten denk ik niet meer hoe ze zelf begonnen zijn. Ik wel! HAHAHA :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Ik had jou niet in gedachten, Pieter Ede, maar ik wil niet ongevraagd namen noemen, maar ook niet iedereen in spanning laten.

Degene die een compliment ontvangt heeft het echte werk verricht. Degene die het compliment geeft heeft daar over het algemeen totaal geen trek in. Het is dus eigenlijk geen goede reclame voor jezelf om complimenten te geven.

Niet mee eens, er worden te weinig complimenten gegeven en er wordt te veel geklaagd.

Hier sluit ik mij bij aan. Goed punt Hans!

Ik moet zeggen dat ik het overzicht op het forum wel eens kwijt raak :roll_eyes:. De zoekfunctie laat zo nu en dan nog wel eens wat te wensen over, maar dat is meer iets van de software die OSM gebruikt.
Op veel andere fora heb je sub-mappen. Zoiets als wat hier de sticky’s zijn. Als je die sticky’s dan kan onderverdelen in verschillende groepen, dan zou dat al een stuk meer overzicht geven denk ik.

Een beginnersmap, een 3D-mappingmap, een NL-kletspraathoek, een voorstelmap en een ergenismap bijvoorbeeld ;).
Vraag mij wel af of dat mogelijk is met deze forumsoftware. Op de wiki bestaat wel zoiets: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Index_NL-forum, maar het zou natuurlijk mooi zijn als dit zonder tussenkomst van de wiki zou kunnen, dan wordt het al een stuk overzichtelijk, tenminste, in mijn ogen. :slight_smile:
Of zoiets als in het wie-wat-waar topic, dat elk overkoepelend thema een topic krijgt die sticky wordt, en dat de eerste post een soort inhoudsopgave is die steeds wordt aangevuld. Hierdoor kan je via de eerste post makkelijk vinden waar je naar zoekt. Enige dingetje waar je dan mee zit is dat het topic eindeloos doorgaat. Als de voorpagina dan niet wordt onderhouden wordt het echt onoverzichtelijk… Tja, hmmm, ook niet echt ideaal denk ik zo :/.

De wiki-forumindex is al sinds 2016 niet meer bijgewerkt. Is het een goed voornemen voor 2019 om die index een nieuw leven in te blazen en weer eens te updaten? Ik ben best bereid even mee te helpen.

Ik raak steeds verder off topic heb ik het idee. :smiley:

En… EOSfoto, in mijn ogen is het goed dat je dit topic hebt geopend. Je moet geen dingen gaan opkroppen, ergernissen moet je uitspreken.

Die wiki is door mij opgezet met het doel om forum-deelnemers/mappers snel toegang te geven tot de belangrijke onderwerpen, ook al om te voorkomen dat de nieuwkomers (die toen door mij werden opgevangen) steeds maar weer (volkomen terecht overigens) dezelfde vragen bleven stellen. Dat was dus inderdaad bijna 3 jaar geleden.
In een begeleidend forum bericht heb ik er melding van gemaakt. Aan de reacties destijds kun je zien dat het weinig zin had om er verder mee te gaan. Maar misschien is er nu een ander inzicht?
Het aanvullen bijwerken van die index kan door iedereen worden gedaan (mits je een wiki-account hebt en weet hoe het werkt).
Reken daarbij echter niet op mij, want ook ik volg het forum aanmerkelijk minder.

Ik wou dat ik die pagina ergens in mijn eerste maand was tegengekomen… had een stuk gescheeld denk ik. Miscchien stond het wel in het openingsmailtje en heb ik er zelf overheengelezen, kan ook want de hoeveelheid verschillende informatiebronnen en verwijzingen is overweldigend.

Het nadeel is dat zo’n pagina apart beheerd moet worden. Ontzettend veel wiki-pagina’s worden op een gevement verlaten/niet meer bijgewerkt als de oorspronkelijke opsteller er om welke reden dan ook mee stopt.

Wat mij betreft hoeft niet alle detailinfo in sticky’s te staan, maar een SuperDuperStartSticky met daarin dit soort linkjes lijkt me wel heel goed. En dan een afspraak welke (2?) mensen dit bij gaan houden en ev iemand vragen: ‘hee zou jij deze richtlijnen/consensus die je zo mooi hebt samengevat, ff in de NL Forumindex willen zetten?’. Als een van de twee ophoudt dan kan de ander een nieuwe co vragen. Volgens mij zijn er wel mensen die dit willen doen als ze er niet alleen voor staan.

Er is wel het Welkom! onderwerp, dat begint met een paar hele algemene linkjes, en verderop staan ook postjes met soms nuttige verwijzingen, maar als je eerst een heel onderwerp van 9 pagina’s moet doorwerken en op alle linkjes klikken om te zien of dat nog een beetje bruikbaar is, dat gaat hem ook niet worden.

Ah ik snap hem Marc. Heb het zeven berichten tellende topic doorgelezen.

Ook het idee van Peter Elderson vind ik een goed plan.

Toch denk ik dat het in de praktijk moeilijk bij te houden is. De ‘Index NL-Forum’ kunnen we allemaal aanpassen, dus dat is op zich nog wel te doen, we moeten alleen wel oppassen dat het geen eindeloos lange lijst met linkjes wordt denk ik. Een sticky is wat lastiger denk ik en dan verplaatsen we eigenlijk een pagina die op de wiki zou moeten naar het forum heb ik het idee.