Genforeningssten

Jeg er begyndt at kontrollere og indføre mindesmærker i OSM, fx Genforeningssten, og har indtil videre klassificeret (og søger efter dem igen) således:

• name=Genforeningssten

Desuden forsøger jeg at beskrive type og materiale, samt at lave henvisninger til mindestenene:

• historic=memorial

• memorial = tekst – oftest stone

• material = tekst – oftest stone

• inscription = tekst – som læst i virkeligheden eller fra foto af sten

• website = tekst – fx link til graenseforeningen.dk eller til ambirk.eu

Inden jeg gør arbejdet færdigt, vil jeg høre jer om det er en fornuftig og tilstrækkelig beskrivelse – virker den ok? Jeg har i øvrigt også tilføjet en reference til Wikidata / Wikipedia:

• subject:wikidata=Q692146 (for Genforeningen)

• subject:wikipedia=da:Genforeningen i 1920

Er der andet jeg skal være opmærksom på ifm. korrekturlæsningen?

PS. Jeg kan personligt godt lide at bruge et generelt name for alle genforeningsstenene, men det kan helt åbentlyst diskuteres. Er der andre måder at tagge på som virker bedre eller mere korrekt? (description er blevet foreslået i stedet for name, men det bruger jeg også nogen gange til andre ting)

2 Likes

Når du tilføjer wikidata/wikipedia er det vel næsten unødvendigt også at tilføje beskrivelse? Under alle omstændigheder ville jeg ikke tilføje en beskrivelse i name, altså Genforeningssten.

1 Like

“Genforeningssten” er en fælles betegnelse, det passer ikke med name tagget.

2 Likes

Var der ikke noget med, at man kan lægge samme objektertyper ind i en form for kategori?

Altså så man har en kategori “Genforeningssten”.

1 Like

name=Genforeningen 1920 ville jeg bruge. Da det er navnet på minde begivenheden og Nationalleksikon Lex bruger dette.

Hvis det er muligt at spore opsætningsdato af stenen ville jeg også indsætte dette. Det er i stil med dette

start_date=1934-10-07

God fornøjelse med at få dem lagt ind

1 Like

Jeg ville helt klart foretrække et blankt name= felt medmindre den enkelte sten har et navn. Man kunne efter min mening sagtens bruge description= til at beskrive at det er en genforeningssten.

4 Likes

Mange tak for jeres feedback; jeg opdagede hvorfor jeg godt kan lide at bruge name for mindesten: det er fordi name vises på OSM-kortet i store forstørrelser (zoom 18+). På dette simple eksempel fra Højerup Mindelund ( OpenStreetMap ) er der 8 mindesmærker, men kun ved dem med angivet name bliver navnet vist i stor forstørrelse. Dvs. jeg ved, at der en Genforeningssten og en Befrielsessten, men skal undersøge nærmere hvad de andre 6 mindesmærker står for – det er meget upraktisk.

Det er også underligt, at et af de vigtigste tags for et mindesmærke praktisk taget aldrig bliver brugt eller vist. Det ville være mere praktisk hvis navnet, begivenheden, personen – altid blev vist i store forstørrelser; men det kan kun lade sig gøre nu, hvis name kan referere til fællesnavnet, selve begivenheden, eller fx personen der mindes.

Så, kort sagt, jeres svar var nyttige, men det blev ikke nemmere… Jeg vil prøve at bruge description for Genforeningssten og se om det virker godt. – Jeg undskylder for rodet indtil jeg har gennemgået alle 650 Genforeningssten :slight_smile:

PS. Opsætningsdato var en rigtig god tilføjelse, den vil jeg tage i brug med det samme – tak!

PPS. Jeg antager, at Befrielsessten kan / bør kortlægges på samme måde?

Ja, til det sidste. Generelt, OSM er en database, hvordan elementer vises på standardkortet, er principielt sagen uvedkommende. Det er op til databrugerne, hvordan f.eks. en Befrielsessten vises, og med hvilke tags.

Ok, tak. Jeg er helt med på forskellen mellem database og repræsentation, men problemet her er jo at man aldrig kan vise noget name ved punktet, når name stort set aldrig er brugt. Det vil være svært for en databruger at vise en fornuftig label med denne praksis.

description :wink:

Nu har jeg opdateret foreløbig fem kommuner på Sjælland, med name ændret til description. Jeg har følgende kommentarer og spørgsmål:

1. Når name er blank, udgår alt_name formodentlig også.
  2. Denne praksis er mulig, men forekommer ikke rigtigt at være den bedste løsning.
  3. Er der / skal der være en Wikidata indgang for Befrielsen? Ligesom for Genforeningen Genforeningen - Wikidata. Eller er Denmark in World War II - Wikidata tilstrækkelig?

Jeg vil rette resten af DK efter jeres forslag, dvs. med name ændret til description.