Hoi allen,
Ik vroeg mij af of er een manier is om geldautomaten die nu verbonden zijn aan de grootbanken ING, ABN Amro en Rabobank (o.a. met de operator= en brand= tags) te wijzigen naar Geldmaat. Alle geldautomaten zijn overgenomen en worden nu volledig beheerd door Geldmaat (ook als zij in/bij een kantoor zitten van een bepaalde bank). Ik heb een aantal locaties gecheckt en die zijn nu ook in Geldmaat-design.
Grove Overpass-query: overpass turbo
Hierbij heb ik de operator gebruikt maar er zijn ook veel ATMs zonder informatie of wikidata tags; daarnaast ook andere operators die niet gewijzigd moeten worden.
Geen enkel probleem dat in Josm te doen, met de gebruikte overpass query alle relevante geldautomaten binnenladen, allemaal selecteren en vervolgens gezamenlijk aanpassen.
Idealiter zou de data natuurlijk tegen de geldmaat site gecheckt moeten worden maar ik zou wel voorstander zijn om ook zonder te checken alle geldautomaten om te zetten, het is niet perfect maar beter dan het nu is.
Er is bij het ombouwen van deze automaten ook gekeken naar het verwijderen van overbodige automaten, en daarnaast natuurlijk het sluiten van veel filialen. Ik ben bang dat er dus inderdaad veel opgeschoond mag gaan worden.
Ik heb met Wireshark eens een log gemaakt van een browser sessie naar https://www.locatiewijzer.geldmaat.nl/nl/ en ik had al eerder gezien dat een deel van de communicatie gebeurd met api.prod.locator-backend.geldmaat.nl.
Filteren op verkeer met de api gaf me snel een ~200 Kbyte json structuur met daarin alle data voor wat me lijkt alle geldautomaten.
Al eerder eens scripts gemaakt om “externe” data met OSM data te vergelijken en dat wil ik ook wel hier voor doen, zogezegd, meer volgt.
Zou ook moeten lukken met de developer mode in een browser, toch? Wireshark is wel erg grof geschut en je moet rare kunsten uithalen om de SSL sessie te ontcijferen wat in de browser ook niet hoeft…
2245 ATM's in openstreetmap
1275 Geldmaat
317 Rabo
208 <unknown>
178 ING
120 ABN
41 Byecoin
26 GWK
24 SNS
22 Euronet
13 Yourcash
9 AllTransact
3 Fortis
3 Maestro
2 Regiobank
1 DHB Bank
1 DVB Bank
1 Citibank
1 Swb Finance
765 geldmaat records
Zover ik weet zijn alle geldautomaten van Rabo, ABN, ING en SNS omgezet naar Geldmaat (iemand meer informatie hierover?) en bovenstaande nummers voor Geldmaat + de vier banken levert 1914 op. Op de Geldmaat website zijn zogezegd maar 765 records te vinden, dus 1149 verdwenen geldautomaten?
Alleen Rabo, ABN en ING zijn omgezet, waarbij er ook een paar honderd/duizend zijn verwijderd. Die drie banken zijn de aandeelhouders van Geldmaat.
De geldautomaten van de Volksbank (ASN, SNS) zijn in 2020 gesloten en nooit vervangen. Regiobank biedt kasstorting aan, dat is anders dan een geldautomaat en zou ik niet vervangen.
Maar de initiale GET /locations levert maar 765 records op. Verder gekeken met Wireshark maar (nog) niet helemaal duidelijk hoe die extra entries worden opgevraagd, dat gebeurd met queries als: