Geïsoleerde wegen verbinden

Hallo iedereen

Mijn team bij TomTom zou een aantal gevallen van geïsoleerde wegen in Nederland willen bekijken en waar nodig corrigeren. Tijdens de manuele validatie van de output van ons automatische proces hebben we 34 wegen geïdentificeerd die mogelijks nog verbonden zouden moeten worden met de rest van het wegennetwerk. We hebben een MapRoulette-challenge aangemaakt om deze gevallen te overlopen, analyseren, en indien nodig verbeteren. De challenge vinden jullie hier: Connect Isolated Highways.

Over een paar weken zullen onze editors aan deze taken werken. Ze zullen alleen edits maken als ze kunnen verifiëren dat deze geldig zijn op basis van de beschikbare (door de community aanbevolen) bronnen. In geval van twijfel (bijvoorbeeld bij gebrek aan een goede bron, als er lokale kennis nodig is, of als er onzekerheid is over de te volgen conventies) zullen we de community consulteren.

Neem gerust een kijkje in de challenge en geef me een seintje als er opmerkingen of vragen zijn. Wie zelf een taak in zijn omgeving wil oplossen, mag dat zeker. Niets moet uiteraard :wink:.

Prettige week nog!

Marjan

4 Likes

Goed initiatief!

Ik heb internationaal gezien dat veel geïsoleerde wegen op kleine eilandjes en op golfbanen liggen. Soms zijn die geldig, bijvoorbeeld als ze omringd zijn door gras. In die gevallen kun je noexit=yes aan de uiteinden en een note=* tag toevoegen zodat ze niet meer in deze taak en toekomstige taken verschijnen.

1 Like

Eerst en vooral bedankt aan diegenen onder jullie die een aantal taken voltooid hebben!

@Friendly_Ghost dankjewel voor die info, ik deel ze met mijn team.

2 Likes

Gezien, maar nog niet door mij gebruikt dat er een speciale golf buggy tag voor die geisoleerde paadjes van bijv green naar volgende tee is.

In conversatie met de Inspector programmeur geleerd dat alle wegen groepen van minder dat 20 elementen als geisoleerd worden gezien maar heeft zijn regels wel zo aangepast dat een enkel pad op een islet zonder ferry verbinding wel nu buiten de rode vlaggetjes parade worden gelaten.

edit: [

golf=cartpath

](https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:golf%3Dcartpath)

3 Likes

Nog eentje in Zeeland bekeken en opgelost.

Even gekeken maar dat problemen dat probleem en vele anderen is ook in Osmose te vinden:

1210 not connected highway/cycleway.

Specifiek voor Zeeland zijn er op dit moment nog 16 andere problem te vinden.

Volgens OSM Inspector is er een berg aan routerings problemen in Zeeland (en elders)

https://tools.geofabrik.de/osmi/?view=routing&lon=3.69909&lat=51.50483&zoom=12&baselayer=Geofabrik%20Standard&opacity=0.65&overlays=islands_car%2Cunconnected_open_ends_1

Leuke challenge, heb er 2 kunnen oplossen in mijn omgeving. Top!

Zeker een leuke uitdaging. Ik heb me even gestort op De Rooye Asch, een recreatiepark in herontwikkeling (al laat die nog altijd op zich wachten) in Handel. Er waren nogal wat ontbrekende wegen en ook het grondgebruik was niet bepaald bijgewerkt.

In dat kader kunnen er nog wel wat gesloopte panden verwijderd worden (ik heb al een voorschot genomen).

Bedankt voor de bijdragen iedereen! Blij te horen dat de challenge nuttig en leuk is.

Ik vraag even na hoe de logica gebruikt voor deze challenge zich verhoudt tot de checks in Osmose en OSM Inspector.

Om hier nog even op terug te komen: het idee achter onze check en die in Osmose en OSM Inspector is gelijkaardig (nl. geïsoleerde wegen terugvinden), maar onze scope is beperkter. Zo kijken we bijvoorbeeld niet naar tracks. Bovendien valideren we op basis van het beschikbare bronmateriaal manueel de situaties die we detecteren, en nemen we de gevallen die er niet problematisch uitzien niet op in de challenge.

Prettig weekend iedereen en nog eens bedankt!

Ik fietste weer even voorbij hier na in een hele drukke periode te zijn beland maar zie dat er geen challenges dichtbij mij (Haarlem & omgeving) zijn anders had ik zeker geholpen Marjan !
Heel fijn weekend allemaal !

Mocht je je vervelen:

Osmose - not-connected - Noord Holland

1 Like

Ik wil er best naar kijken, maar:

1. Hoe werkt osmose ?
  2. Is er veel op te lossen in veiligheidsregio Kennemerland ?
  3. Is dat zonder andere conflicten te creëren, op te lossen met ID (ik heb alleen een iPad en kan daardoor niets met JOSM doen helaas) ?

Osmose is een zogenaamde QA (Quality Assurance) of kwaliteitsborging site voor OpenStreetMap data en zover ik weet de meest uitgebreide.

De software is opensource en hier kan je de code vinden die de verificatie uit voert:

De bovenstaande link filtert op categorie 1210 not connected highway/cycleway en “Noord Holland”

De pinnen geven plekken waar een probleem is gevonden en die kan je aanklikken:

Screenshot_20230812_120753

Het “probleem” hier is dat er een weg onder het spoor door is ingetekend zonder dat de aansluitende wegen zijn ingetekend en de oplossing zou kunnen zijn de aansluitende wegen ook in te tekenen.

Met de rode X geef je aan dat het geen probleem is (Osmose maakt ook fouten), met de groen V geef je aan dat je probleem hebt opgelost. Je kan ook het “probleem” laten staan, als je op de kaart klikt dan verdwijnt de info box en komt de pin terug.

Als je de “iD” link (bovenste blauwe lijn tussen josm en edit) aan klikt opent de iD editor op de betreffende plek.

Dit is een link met alle categorieën en alle niveaus aan gezet ingezoomd op Haarlem. Laat je niet ontmoedigen door de vele “problemen” maar zoom in op een klein stukje of op 1 bepaalde categorie.

1 Like

Emvee,
Dank voor je reactie, ik ga mijn best doen.
Bewuste viaduct is 1,5 km van mij vandaan dus zeker op te lossen

Na onderzoek gezien en gehoord te hebben weet ik dat aangeduid weggetje een dienst weg betreft op NS onderhoudsbedrijf lokatie…
Heb de weg trachten te verbinden met openbare weg door hickup in ID zit verkeerde punt aan de gemaakte dienst weg, loskoppelen gaat niet… dus dan maar alles weg halen en dat gaat ook niet via ID… Ben heeeeeeeeellllleeemaaaaaal klaar met ID…
Resultaat: een winkelhaak die ik niet weg kan halen & probleem niet opgelost…
Grrrrrrrr

dus dan maar alles weg halen en dat gaat ook niet via ID

Even gekeken maar dat moet kunnen:

LearnOSM

Dat is het m nou juist… delete optie is ‘grayed out’
En de aanpassingen terug draaien gaat ook niet helaas…
Heb behoorlijk wat editing vlieg uurtjes gehad… Ben het zat om elke keer in een situatie te komen waarbij ik het gevoel krijg dat IK het fout doe of niet weet wat ik aan t doen ben… exit ID voor mij & bij geen editing alternatief voor een iPad dan maar geen edits meer.

Jammer, maar begrijpelijk, met een tablet editten kan maar beperkt en het gebruiksgemak is niet goed.

Heb de weg even los gemaakt en recht gelegd.

iD heeft de nare eigenschap om een node aan een andere node vast te plakken als je ze te dicht bij elkaar wilt zetten. Gebruik de toets Alt en iD plakt niet meer.

1 Like