Gegevens Kamer van Koophandel

Ik was bezig met het toevoegen van winkels en bedrijven in mijn woonplaats Tilburg en vroeg mij af of ik daarvoor juridisch gezien ook gebruik kan maken van het gratis deel van de database van de Kamer van Koophandel. Ik dacht dat werken van de overheid zich in het publiek domein bevonden, maar weet dit niet zeker.

Inderdaad (een gedeelte van) de dataset is onder CC-0 beschikbaar. (kijk onder het tabblad “metadata”)
https://data.overheid.nl/data/dataset/kvk-hr-open-data-set

Vermoedelijk maakt https://openkvk.nl hier ook gebruik van.

Die open dataset is alleen niet zo heel nuttig, aangezien er geen adressen en namen van bedrijven in staan. Die informatie staat hier wel: https://www.kvk.nl/orderstraat/bedrijf-kiezen/?q=nieuwlandstraat+2#!shop?&q=nieuwlandstraat%201%20tilburg&start=0&prefproduct=&prefpayment= of op de website van openkvk, maar ik weet niet of die ook onder de goede licentie valt.

Goeiedag,
een reply op het bovenstaande: heeft iemand wel eens overwogen de data van de KvK als bulk in te lezen in OSM? Vereist zeker handmatig nakijken (ivm dubbelregistraties), maar zou een enorm waardevolle toevoeging zijn, denk ik?
Rik

Grootste deel van de KvK gegevens betreft ZZP-ers. Dat levert dus geen gegevens van bedrijfspanden op of zo, doch enkel van waar een ZZP-er op dat moment woont. Binnen no time weer volstrekt verouderd.
Naar mijn mening heeft vermelding van bedrijven zin als e.e.a. zichtbaar is ‘op de grond’, dus panden van bedrijven, winkels etc., maar geen huisadressen van ZZP-ers.
Als we in OSM de Gouden Gids willen opnemen, waarom dan niet ook het complete telefoonboek?

Bij het toevoegen van bedrijfsgegevens (winkels of zakenpanden) altijd letten op actualiteit, dus nooit iets klakkeloos overnemen van één bron. Beste is visuele controle; anders altijd checken op geldigheid van gegevens op bv. een website. Een winkel die vorig jaar nog bestond, kan nu al weer weg zijn.

Even lezen bij: https://www.kvk.nl/disclaimer/

Overkopiëren, leuke contaminatie.

Als ZZP’er helemaal mee eens.

Misschien is het mogelijk om de KvK te koppelen aan de BAG verblijfsobjecten. Bijvoorbeeld verblijfsobjecten met een winkelfunctie. ZZP-ers sluit je daar mee uit,

We hebben iets dergelijks al eerder besproken:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=29622

Even dit draadje heractiveren:
Ik kijk weleens naar kvk.nl als ik vermoed (maar niet helemaal zeker weet) dat een bedrijf niet meer bestaat. Dat gebeurt vaak in het kader van BAG-onderhoud: volgens de BAG is een adres ingetrokken, volgens OSM zit er een winkel. Dan is de vraag of de winkel nog bestaat of niet. Eerst kijk ik naar de OSM history: als de node recent is aangeraakt, zal de POI wel nog bestaan (maar misschien is het huisnummer 35a ipv 35 of andersom?). Daarna online-bronnen (website / krantberichten / Mapillary / oblique imagery / …). Als dat ook niks oplevert, vermoed ik wel dat het bedrijf niet meer bestaat. Voor de zekerheid zoek ik dan graag op kvk.nl naar adres en bedrijfsnaam. Als ik daar ook niks vind, dan verwijder ik de node wel.

Mijn vraag is: mag ik de KvK-gegevens op die manier gebruiken? Ik kopieer niks over. Ik gebruik het als extra bevestiging dat iets verwijderd kan worden. Ik weet niet hoe dat zit qua licentie etc.

PS: het ligt natuurlijk ook eraan wat voor soort winkel het is. Een computer-winkel die online niet te vinden is, bestaat vrijwel zeker niet meer. Dorpskroegen vind je niet noodzakelijk op internet.

Dit staat op kvk.nl:
Wat staat er in het Handelsregister?
KVK registreert diverse gegevens zoals de naam, de contactgegevens en functionarissen. Elke inschrijving krijgt een uniek KVK-nummer. De meeste gegevens zijn openbaar zodat je kunt achterhalen of het bedrijf bestaat, wie verantwoordelijk is en waar het bedrijf is gevestigd.

Er is ook nog een website openkvk.nl met kvk gegevens.

In principe mag je het kale feit dat een onderneming failliet of gestopt is gebruiken, maar hoe het precies zit is altijd lastig zonder jurist die dat kan vertalen. Het gaat hier niet om het auteursrecht (want die is niet van toepassing op feiten), maar om het databankenrecht. Die stelt dat je niet zomaar de hele database (of substantiële delen ervan) mag overnemen, maar wel de database mag gebruiken waarvoor deze bedoeld is. Het gebruik wat hier omschreven is lijkt onder deze noemer te vallen.

Bedankt! Daarmee kan ik wel wat.

Op websites van bedrijven zie ik vaak onderaan staan “KvK: 123456789”.

Met die info kunnen we in OSM zoiets als ref:kvk=* of ref:KvK=* taggen zonder hier de database van de KvK voor te gebruiken.

Voegt zo’n KVK nummer iets zinnigs toe aan OSM?

Het is informatie over een bedrijf. Als wij dit mappen staat er misschien ooit iemand op die zegt: “hey, dit is nuttig voor mijn kaart”.

Voor 2010 vroegen mensen zich af of het zin had om te beginnen aan het mappen van gebouwen. Ondertussen zijn gebouwen de meest voorkomende objecten in OSM.

Zelf zou ik weinig aandacht besteden aan KvK nummers in OSM, maar het kan geen kwaad om iets te documenteren zodat mensen die hier wel aan willen beginnen dit ook kunnen doen.