gedrag polygonen

In het kader van het leren hoe dingen werken zit ik en beetje rond te klooien in zowel Potlatch als JOSM.

Het valt mij nu op dat deze 2 programma’s zich verschillend gedragen bij het selecteren van polygonen.

Mijn oog viel op deze twee meertjes.

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.3591&lon=5.807903&zoom=18&layers=M

Volgens mij bestaat het westelijke meertje niet, maar ik moet dat nog in de praktijk gaan bekijken. Het is niet schokkend, maar in JOSM kan ik het westelijke meertje niet apart selecteren, terwijl dit in Potlatch wel gaat.

Kan iemand uitleggen hoe dit kan.

Peter

Hoi Peter,

Ik kan in Josm (Versie 5047) beide meertjes apart selecteren. Wat gebeurt er als je het westelijke meertje probeert te selecteren?
De randen van het westelijke meertje overlappen voor een groot deel met een stukje bos. Werkt het ook niet als je probeert het stukje dat niet aan het bos grenst te selecteren?

Gertjan

Hierbij wat er gebeurd in JOSM.

De prachtige pijl geeft aan waar ik selecteer.

En meer smaken heb ik niet.

Peter

Hi Boswachter,

sorry for answering in English, my Dutch is too bad.

In JOSM, you can set filters. For example highway=*; landuse=forest or natural=water. You can hide them, or only show them by using the checkbox on the right of the filter entry.

Hope that helps,
ajoessen

Boswachter,

Het kan veel makkelijker.
selecteer volgens jouw methode 1 en houd daarbij de Alt-toets ingedrukt. Bij de tweede of derde keer klikker zal het meertje wel geselecteerd zijn. Omdat dat lijntje door meer objecten gebruik wordt gemaakt liggen deze als het waren over elkaar heen. Met de Alt-toets kun je als het waren door de stapel heen bladeren.

Hi Ajoessen,

I tryed something with filters but I’m afraid that is beyond my possibilities at the moment. But the tip from ZMwandelaar worked well for me.

Thanks.

Ik begrijp niet waarom Potlatch en JOSM een polygoon verschillend behandelen, maar ik heb weer wat geleerd.

Dank.

Peter