Gebruik van OSM zonder bronvermelding

Ik kwam dit mooie bord tegen:


Professioneel jatwerk en het steekt me iedere keer weer :face_with_symbols_over_mouth:

En dit: Gemeente Venlo op Facebook met haar standaard jatwerk:


Ik weet niet hoe lang ze dit al doet maar ik heb er wel opmerkingen bij geplaatst met de link naar de copyrights van OSM.

volgensmij is de bovenste kaart niet gemaakt met osm data
image
image
zie dat dat stuk weg maar deels op de ene staat, in osm is het één lang deel

@Tjuro de data zijn wat ouder. Het wegje dat je bedoelt heb ik nog niet zo heel lang geleden gemapt. Ik zie op hun kaart tientallen dingen die ik zelf gemapt heb en die op geen enkele andere kaart dan OSM voorkomen.

pewu laat niet alleen de geschiedenis van de tags zien, maar ook van de geometrie. En dat lijkt het bericht van @Kogacarlo te bevestigen:

https://pewu.github.io/osm-history/#/way/6702529

1 Like

Hmm, na het binnenhalen van een oudere versie van de weg via Overpass twijfel ik of ik de PeWu-kaartjes goed had geïnterpreteerd:
de gekleurde lijnen lijken alleen de gewijzigde delen binnen de weg te zijn, niet toestand van de gehele weg…
https://overpass-turbo.eu/s/1pBQ

Overigens is het ook een mogelijkheid dat de kaartenmaker weggeometrieën uit bron X heeft gecombineerd met POI’s etc uit OSM.

Vrijwel alles dat op die kaart te zien is is door mij getekend of aangepast. Alleen de BAG-panden niet. De geometrieën zijn van OSM van een jaar of vijf geleden.
Als je handig bent dan maak 's een Overpass-dinges van de spullen in Venlo waar ik met mijn tengels heb aangezeten. Ben benieuwd :grinning:

Ik had niet rekening gehouden met hoe oud de data was. Dus mogelijk was mijn conclusie te snel getrokken. Wel zou ik het fijn vinden als je in de toekomst je claims probeert te verstevigen met wet argumenten en of bewijs. Zeker als de claim tegen een bedrijf(EMK) is.

Ik heb hier een kaart van Venlo met data van begin 2017:
Bestand: netherlands-170101.osm.pbf
Pagina: geofabrik/europe/netherlands

1 Like

Wablief? Jij mapt nog niet zo lang denk ik?
Als je wat langer meedraait dan ga je de dingen die je zelf gemapt hebt ook wel herkennen. Maak je geen zorgen want dat komt vanzelf.

1 Like

mod on

Beste Kogacarlo,

De toon van je antwoord is behoorlijk op de persoon en niet zo on-topic, noch constructief.
Ik hoop dat je dat herkent en terug on-topic komt indien nodig.
Namens het NL-mod-team.

mod off

Interessant, als ik het goed begrijp ( na wat trial and error) kan je van 1 januari van elk van de voorgaande jaren nog de OSM-data zoals die toen was downloaden in pbf bij Geofabrik?

En hoe heb je van die pbf-data weer zo’n mooie kaart gebakken? Mapnik ?

Zoals aangegeven in mijn tweede post had ik in eerste instantie de kaartjes van PeWu niet goed geïnterpreteerd; bij snelle blik op #7 en #4 dacht ik dat er twee periodes waren in OSM waarop de weg alleen maar een enkel takje had (en dus niet afboog naar het zuiden).

Maar bij een betere blik blijkt dat deze weg in OSM al sinds het begin (2008) afboog naar het zuiden (in tegenstelling dus tot de EMK-kaart, [zoals jij al scherp had gespot:]

En dat die aftakking in sommige versies zwart kleurde, was niet omdat die toen verwijderd was, maar omdat dat deel van de way in die changeset ongewijzigd was.

De geschiedenis van de nodes die tot de way behoren illustreert dit ook:
https://osm.mapki.com/history/way/6702529

Kudo’s dus voor je scherpe blik in het spotten van de verschillen tussen de twee kaarten!

1 Like

Ja z’n kaart maak kan je maken met mapnik, wat ik doe is de OSM carto github downloaden. En dan de docker.md instructies volgen. Dan kan je lokaal alles bekijken. Let wel op dat het inladen van de data veel tijd in beslag kan nemen.

Na het maken van de 2017 kaart heb ik deze veder vergeleken met de EMK kaart. En dan kom ik tot de conclusie dat de EMK-kaart volledig eigen werk is. Er is simpelweg te veel verschil in data. Als voorbeeld:

imageimage

Dit bijvoorbeeld.
De vormen van het “bos” in het Wilhelminapark. Dat bos was er oorspronkelijk niet. Ik heb dat ingetekend als een ware Monet, met de kanttekening dat Monet natuurlijk niet zo’n goede schilder was als ik.
De vormen komen een op een terug op de gejatte kaart van EMK.
De grove vormen van dat bos zijn typisch van mijn hand. Ik heb de gehele hei in Venlo opnieuw ingetekend en je zult daar dezelfde vormen zien. Niet alleen hier maar op tientallen plekken in Nederland.

Dank voor het melden . Ik wist niet dat ik oude pbf kon downloaden. Staat dat ergens vermeld op geofabrik? Ik kon het zo snel niet vinden.

Ja kan je vinden bij raw directory index:

Zo te zien is de oudste uit 2014. En je moet heel Nederland downloaden, per gemeente gaan de opties niet heel ver terug. Dat is jammer want daardoor duurt het inladen heel lang, bij mij bijna een uur en op het hoogtepunt gebruikte de Docker volume bijna 20 GB.

2 Likes

Toch wel een interessante speurtocht.
De voorbeelden van @Tjuro laten zien dat er in de weg-lijnen opmerkelijke verschillen zijn (zowel in geometrie als in eenrichtingsverkeer), maar de gelijkenis in de landuse-vlakken die @Kogacarlo laat zien is ook treffend.

De colofon in post #1
image

leidt naar onderstaande link die gebruik van Openstreetmap-data bevestigt:
https://mapcreator.io/plans/

Een vriendelijke mail naar EMK met een paar sterke voorbeelden van substantieel gebruik van OSM-data en de vraag
(a) in hoeverre ze OSM data gebruiken en
(b) hoe zij omgaan met de eis van bronvermelding die hoort bij hergebruik van substantiële hoeveelheden OSM-data,
zou wellicht geen kwaad kunnen.

Zie ook (oa): OSMF-Substantial - Guideline

Ze geven zelf ook aan te hechten aan copyright en de voorwaarden rond creatief werk, dus een constructief gesprek zou mogelijk moeten zijn
https://www.emk.nl/emk/open-bestanden#open-bestanden

(het helpt om uit te gaan van de goede bedoelingen van de partij die je aanspreekt op de -soms best lastige- OSM-licentievoorwaarden. In het verleden heeft dat bij mij al geleid tot de vrijgave van routedata, een leuke samenwerking en een nieuwe -weliswaar ongevulde :wink:- portemonnee )

1 Like

De vraag is eerder wie eigenlijk de kaarten maakt. Zoals ik het lees gebruikt EMK de API van Mapcreator om kaarten te maken. En Mapcreator weer input van diverse bronnen inclusief OSM, net als eerder OpenTopo deed ( is nu helaas ook betaalde dienst geworden ).
Het is dus moeilijk om een ‘schuldige’ aan te wijzen. Het enige wat we vast kunnen stellen is dat er aardig gekapitaliseerd wordt op open data.

Ik heb voor hen niet zo zeer een vraag maar wel de mededeling dat ze bronnen moeten vermelden. Het telefoonnummer van de uitgever - Gemeentewijzer - staat op de kaart dus ik zal ze volgende week bellen.

Wat van OSM komt is onder andere bos en water. Maar ik ga ook nog een scherpe foto van die kaart maken om beter te kunnen vergelijken :slight_smile: