Gatuadresser i Sverige?

Hej!

Parallellt med mitt pågående projekt så sitter jag och gör research på ett kommande projekt:

Gatuadresser. Det saknas vansinnigt många adresser i Sverige. Jag har kikat på den öppna data som finns och det är oftast enskilda kommuner som tillhandahåller denna och de som gjort så har också ofta rätt bra adresstäckning i OSM. Men det verkar väldigt känsligt detta med adressregister. Finns bolag som tar hutlösa summor för adressregister, men att kommun/län/stat skulle sitta och hålla på detta förstår jag inte riktigt? Varför?

Eftersom det handlar om ett enormt antal punkter som ska sättas ut så har jag fnulat på hur man skulle kunna underlätta arbetet och kommit fram till följande:

Det skulle gå ganska enkelt att knåpa ihop ett script som placerar ut en adresspunkt i mitten på en byggnad (om byggnaden inte redan har adresspunkt, entré eller dylikt.

Scriptet skulle möjligen kunna addera postnummer, postort, gatuadress (om denna går att uppskatta med hög sannolikhet), men inte husnummer. Det skulle göra att resterande manuellt arbete skulle begränsas till husnummer?

Skulle det kunna vara något? Vad ska man tänka på mer och framförallt: finns det någon ordentlig nationell adressdatabas som faktiskt går att använda?

För mindre byggnader är det väl lämpligt att adress-taggarna sitter på själva byggnaden och inte i en egen nod? Så blir det åtminstone om man använder “redigera även…” och väljer “annotering/adress” på building-preset:et i JOSM.

image

Just det!
Jag har sett iaf 3 olika sätt att sätta adresser:

  1. På själva byggnaden: villor och andra hus där hela huset har samma adress.
  2. Som egen punkt: på större hus (lägenhetshus o dy) med flera ingångar, men där inte ingångar är specifierade. Har dock sett många mindre hus taggade på detta sätt också.
  3. Nod i själva byggnaden specificerad som entrance.

3:an är nog omöjlig att få till med script. Men både 1:an och 2:an skulle kunna fungera. Men ja, det tål att tänka på huruvida det är smart att sätta en adress på själva byggnaden om det är en lägenhetsbyggnad… Man kanske skulle ha en storleksgräns på scriptet?

Om det redan existerar entrance-noder kan de få adresstaggarna, men om entrance-noderna inte existerar blir det nog ganska omöjligt att scripta dem, ja. Eller, inte omöjligt att scripta noder, men att få dem på rätt plats :frowning: Då blir nog separata adress-noder inne i byggnaden “mindre fel”.

Om hela byggnaden har samma adress behöver du nog inte bekymra dig över storleken. Det borde vara antalet som avgör, oavsett om det är en liten stuga eller en flyghangar :slight_smile:

Varifrån ska postnumret komma? Är det öppen data?
Hur ska man veta vilken gata ett hus i en korsning tillhör?

Normalt sett är jag för importer, men detta känns som något som riskerar att döda det manuella insamlandet av adresser.

När/om kompletta adresser för hela Sverige släpps är det nog vettigt med en gemensam välkontrollerad import. Och därefter sköta uppdateringarna mer automatiskt. Jag har fått för mig att Norge gör så.

Kolla gärna också på Norges byggnadsimport projekt för lite inspiration kring skriptet eller workflow: Import/Catalogue/Norway Building Import - OpenStreetMap Wiki

Vad jag har hört är postnummer PostNords egendom, och inte öppen data.

Oavsett det kan man ju på egen hand kolla adresser, och även göra sannolika gissningar på adresser som ligger på en gata.

I Eniro kan man också se adresser, men jag antar att det inte är ok att hämta uppgifter där i större mängd. Exempelvis för ett helt samhälle e.dyl.

Tack för synpunkter. Ja, har också nu lärt mig att postnummer - mycket förvånande - är privat ägt. Dock har ju Lantmäteriet nu 16 mån på sig att öppengöra mycket data, däribland verkar adresser, fastigheter och ortofoton ingå. Om jag förstått saken rätt.

Oklart dock kring postnummer.

Jag lutar trots allt åt att det kanske är bäst att vänta på ett rejält dataset istället för att skarva ihop något själv. Som @AndersAndersson säger.

Och sen är det nog klokt att inspireras av Norge som @novabeat påpekar då de redan gjort jobbet.

Vad menar du? Har Lantmäteriet publicerat nåt?

An annan sak jag funderar på: om det finns mycket data hos kommunerna, kanske kan vi snickra ihop ett mejl text som vi kan skicka till de och kanske får ut lite data (typ address och byggnader) med rätt tillstånd att importera i osm?

Tror att det som syftas på är EU förordningen om öppen data.

Lantmäteriet fick ytterligare tid på sig tyvärr. Får ta ut avgifter fram till februari 2025: Nytt regeringsbeslut kring öppna data