Garminin kartta

Nyt on ollut kokeilun poikasta. Mistä saa muutettua asetuksia, joiden perusteella osm2img.sh noukkii vain halutun alueen? Minulle riittää useimmiten koko Suomen sijaan itse määrittelemäni alue (esim. Jyväskylä ja ympäristö 100 km säteellä).

Jos sinulle riittäisi vain muutaman neliökilometrin alue, helpointa olisi ladata se JOSMilla. Joskus matkoilla olen tehnyt niin, kun olen halunnut lisäämäni polut heti käyttöön.

Alueet on määritelty tiedostoissa areas.list ja mkgmap.args. Mainitsemasi alue mahtunee yhteen karttapalaan. Valitettavasti splitter.jar käyttää Garmin-koordinaatteja ja joudut hieman laskeskelemaan, että saat rajat kohdilleen. Splitter kertoo lukemansa koordinaatit selväkielisinä sitä käynnistettäessä.

Kun muutama neliökilometri ei riitä, on seuraava James Pöntinen -elokuvan nimi. Aion kokeilla noiden tiedostojen pientä muokkaamista. Ehkä onnistun räjäyttämään internetin, niin että räjähdys näkyy naapurigalaksiin saakka. :laughing: Tutkiskelin noita koordinaatteja, ja Keski-Suomen eteläraja kulkee juuri Äänekosken kirkonkylän eteläpuolitse. Kaakkois-Suomen länsiraja halkoo Petäjäveden ja Jämsän kirkonkyliä. Jämsänkoski jää taas Lounais-Suomen puolelle.

Kunhan lumet sulaa vielä vähäsen, pääsee sitä lähtemään “kaukokomatkoille” eli bussilla (/me + /me:n fillari) ja sitten 60-100 vatkaamista takaisin kotiin. Siksi olisin kiinnostunut omasta kustomoidusta 100 kilometrin säteisestä Garmin-kartasta.

Kokeilin myös tätä sivua ja “tilasin” sieltä kustomoidun .img -tiedoston. Siellä on tosin useamman vuorokauden “toimitusaika”.

Vastaan itselleni. Joukkoliikennekadulle pitää laittaa motorcar= destination tai motorcar=no -tägi. Muussa tapauksessa automobiilireititys menee joukkoliikennekadun kautta.

Anteeksi, en keksinyt parempiakaan nimiä karttapaloilleni. Entisenä Tikkakosken mannekiinina tiedän kyllä suunnilleen, missä Keski-Suomi oikeasti sijaitsee. Ehkä vielä joskus mkgmap ja splitter oppivat tekemään maakuntien tai minkä lie AVIkuntien muotoisia karttapaloja.

Lambertus käyttää tietääkseni ihan samaa mkgmapin oletustyyliä kuin minäkin, mutta mahdollisesti vanhempaa mkgmap-versiota. Ymmärtääkseni hän pyrkii lataamaan ja pilkkomaan maailman kartan noin kerran viikossa. Minä päivitän karttaa verkkoon vain, jos se on mielestäni kyllin virheetön. Jos vaikka jokin iso multipolygon on rikki tai jokin päätien kiertoliittymä on rikki, korjaan virheen ja toivon, ettei seuraavaksi päiväksi ole ilmaantunut uusia virheitä.

Olisi ehkä vielä parempi merkitä access=(no|private|destination) ja lisäksi kaikille sallituille kulkumuodoille yes tai designated, sillä eihän motorcar=no kiellä esimerkiksi moottoripyöriä eikä moottorikelkkoja. Esimerkiksi näin:

psv=designated (tarkoittaa samaa kuin bus=designated, taxi=designated)
hov=designated (jos siellä saa ajaa täyteen lastatulla henkilöautolla, vrt. suuren maailman carpool-kaista)
goods=designated, hgv=designated (jos tavaraliikenne on liikennemerkillä sallittu)
foot=(yes|designated), bicycle=(yes|designated), ellei vieressä kulje kevyen liikenteen väylää

JOSM osaa näyttää access-määreen kartalla, samoin mahdollisesti Mapnik. Sen sijaan motorcar-rajoitettu tie voi näyttää kartalla samalta kuin muutkin tiet.

En itse asiassa ajatellut maakuntia, vaan tutkiskelin vain mitä palikoita omaan kustomoituun kokeilumielessä tarvitsisin. Lounais-, Kaakkois- ja Keski-Suomen riittäisi. Onko sitten Keskinen Suomi parempi nimi tuolle “Keski-Suomen” palikalle? Väli-Suomi?

Tuo Vapaudenkadun joukkoliikennekatu, jossa sijaitsee paikallisliikenteen keskustaterminaali on kilvitetty “poltto/sähkökäyttöisellä moottoriajoneuvolla ajo kielletty” -liikennemerkillä. Lisäkilpi ilmoittaa, ettei koske “linja-autoja, takseja, huolto- ja tontille ajoa”. Kuopiossa matkasin paikallisbussilla joukkoliikennesillalla, jota pitkin tosin saa ajaa venepaikoille (tms). Sitten on tämä liikennevaloin ohjattu Vantaan Tammistontie, sallittu muistaakseni ainoastaan linja-autoille. Valot muuttuvat vihreiksi bussin lähestyessä. Toopeja kyllä riittää, kun pikkuautoillaan puskevat läpi päin punaisia (nähty on).

Olisikohan helpompaa tägätä motor_vehicle=destination. Vai pitäisikö Vapaudenkatu tägätä: psv=designated, hov= no, goods=destination, hgv=destination + huoltoajo=destination (mitenköhän ei goods-huoltoajo sitten edes tägättäisiin)? Puh, kauhea tägi-viidakko :wink:

Esittämäsi perusteella merkitsisin seuraavasti:
access=destination (tontille kulku sallittu)
psv=designated tai yes (kattaa sekä bus=yes että taxi=yes)
foot=yes
bicycle=yes

Huoltoajo lienee lähtökohtaisesti tontille ajoa. Access pätee niille kulkumuodoille, joille ei ole annettu tarkempaa määrettä (psv, foot, bicycle).

Muuten kyllä, mutta sallisiko se sitten tontille ajon moottorikelkalla? Moottorikelkallahan ei kai saa Jyväskylänkään teillä päristellä? Lisäksi mkgmap tuntee tietääkseni vain kaksi motor-alkuista access-määrettä: motorcar ja motorcycle, jotka tarkoittavat samaa. En ole kokeillut, mitä tapahtuu, jos ne ovat keskenään ristiriidassa. Joku taisi joskus sellaisesta valittaa mkgmap-listalla, ja tulos taisi olla, että Garmin käyttää samaa reititystä autoille ja moottoripyörille.

Moottorikelkka vs. motor_vehicle on hyvä huomio - ja kuinka moni tuntee moottorikelkalla ajon säännöt noin muutenkaan erityisesti teiden osalta? Minä ainakaan… Kuitenkin motor_vehicle on merkitykseltään usein parempi kuin motorcar+motorcycle, ja mkgmapin olisi hyvä kopioida se edes motorcar+motorcycle-tageiksi (kun garminin laitteet ymmärtävät yleensä[?] vain jälkimmäisten eron).

Kaikki huoltoajo ei ole tontille ajoa, eikä kaikki tontille ajo huoltoajoa. Huoltoajon tagausta on ainakin ircissä vuosia satunnaisesti palloteltu, mutta konsepti ei täysin täsmää suurempien maiden sääntöihin, että globaalia versiota tuskin tulee. Ihan johonkin olen laittanut muistaakseni juuri huoltoajo=yes tai service_traffic=yes ihan vaan täydellisyyden vuoksi, jos olen sillä päällä ollut.

Pitdätkö värikkäästä kartasta?
Latasin pohjoismaisen kartan navigaattoriini ja huomasin sen hyvin värikkääksi. Osoitteesta http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en
Plussat:
-Värikkyys
-Kattaa koko Skandinavian
-Pirteän ja havainnolisen näköinen.
Miinukset:
-iso koko, tällä hetkellä n. 410 Megatavua. Eli ei sovi kaikkiin navigaattoreihin, minulla on Gigan muistikortti.
-päivitetään harvoin, noin kerran kuukaudessa.
-eräät tiet ja kadut piirtyvät navigaattorin näytölle turhan paksulla viivalla. Tulee välilä sekavaksi zoomattaessa.
-reititys toimii hieman hassusti, on tarkoitettu maastopyöräilijöille, komentaa ajamaan syrjäteitä pitkin, joita ei aina ole aurattu talvella.
-osa puuttuvista kadun ym. nimistä on korvattu saksankielisillä termeillä
Olen nykyään ladannut tämän kartan kuukausittain ja toisinään välilä kesken kuukauden Suomen kartan.

Ei vielä paljoa kokemusta tuosta saksalaisesta garre-kartasta. Reititys osoitehaun perusteella näkyy toimivan. Kokeilin vasta demo-reititystä ja hieman tökkii saksankieliset “pfad” ja “unklarer weg”. Pyörätiekin näkyy olevan “teerweg”. Ja bussipysäkit on merkitty “saksalaisella standardilla” eli H(altestelle)-kirjainlogolla. Demo-reititys valitsi todellakin aivan outoja reittejä. Ja hassuinta oli kun demossa piti pyörätiellä tehdä u-käännös :smiley:

Skelan ja Juhen versioissa tiet ovat mielestäni pääasiassa ja siten hahmotan kartan niissä ehkä paremmin. Saksalaisessa versioissa tuo värikkyys on ihan ookoo, se vain hieman vaikeuttaa esim. teiden nimien hahmottamista. Kai siihen tottuisi. Toisaalta skelan ja juhen versioissa tökkii paikallisteiden numerointi. Vika ei ole itse kartassa, vaan niissä kartan piirtäjissä, jotka suoltavat viisinumeroisia tienumeroita OSM:ään. Reitityksissä tuosta viisinumeroiseta tienumerosta on vain haittaa. Garre pamauttaa ohjeistukseksi “12345 Kuusenkerkänpoimijantie to 23456 Kevätmahlankerääjänpolku”, jolloin kahdella rivillä näkyy:

12345 Kuusenkerkänp
oimijantie to 23456 Ke

Siis minne pitäisi jatkaa? Noista tienumeroista ei ole mitään apua, kun niitä erittäin harvoin näkee kilvitetyn. Herää kysymys, että onko noita tienumeroita kopioitu luvatta kansalaisen karttapaikasta tai Maanmittauslaitoksen peruskartoista? Onnistuuko skela / juhe noiden viisinumeroisten tienumeroiden poissuodatus?

Tervatie tarkoittanee päällystettyä tietä.

Käytän ja ylläpidän mkgmapin oletustyyliä. Tuollainen muutos vaatisi keskustelua mkgmap-listalla, tai sitten pitäisi kehittää tyylille parametreja (‘jätä pidemmät kuin N-numeroiset tiennumerot näyttämättä’).

Itse asiassa pikkuteiden numerot voisi poistaa jakamalla tämän säännön

highway=* {name '${ref} ${name}' | '${ref}' | '${name}' }

kahtia niin, että vain highway=tertiary (joka on vielä miellettävissä isohkoksi tieksi) saa sekä numeron että nimen ja pienemmät tiet ensisijaisesti nimen ja nimen puuttuessa numeron:

highway=tertiary {name '${ref} ${name}' | '${ref}' | '${name}' }
highway=* {name '${name}' | '${ref}' }

Nimettömät mutta numeroidut ‘tiet’ kuten asemalaiturit (highway=footway, railway=platform, ref=3) tai joskus eritasoliittymien rampit (jotka joku on keksinyt numeroida highway=motorway_exit-solmun mukaan) pitäisivät numeronsa.

Kysynpä mkgmap-listalla, vastustaisiko kukaan muutosta. Myös display_name voisi auttaa, ehkä jotenkin näin:

highway=tertiary {name '${ref} ${name}' | '${ref}' | '${name}' }
highway=tertiary & name=* & ref=* { add display_name '${name} }
highway=* {name '${name}' | '${ref}' }

Eritasoliittymien rampeilla on virallisissa kannoissa joku 6-numeroinen tienumero [taidettiin mainita digiroadin aineistokuvauksessa - viranomaislähteessä kuitenkin], joten motorway_exit -solmun refin kopio ramppien ref:issä on viallista dataa.

Maantieluontoisilla rampeilla numeroavaruus on 20001-29999 ja paikallistieluontoisilla 30001-31999. Kevyen liikenteen ramppi (90001-99999) saa oman numeronsa viereiseltä rampilta, eli jos ajoneuvorampin numero on 23456, niin sen rinnalla kulkeva kevytliikenneramppi on siten 93456.

Niin minä vähän ajattelinkin. Viitostiellä Mikkelin lähellä oli monta sellaista ramppia. Se on kyllä highway=trunk ja pääosin yksiajoratainen, mutta koska ei taida olla trunk_exit-solmua, niin lisäsin sitten joitakin motorway_exit-solmuja.

Jos tie on kartalla nimetön ja nimi tulee gmapsupp.img:n sisältämästä TYP-tiedostosta, niin silloin olisi mahdollista suomentaa nuo oletusnimet. TYP-tiedostossa voi nimittäin määritellä oletusnimet eri kielillä.

mkgmap r1909 tekee highway=tertiary:n tienumerolle samanlaisen palluran kuin secondarylle. Pienempien teiden ref jää pois, jos tiellä on nimikin.

Pari viikkoa on tullut kokeiltua tuota saksalaista vedosta Garminissa. Kaupunkihaku antaa “EU-kaupunkeja”, joissain harvoissa tapauksissa kunnanosan tai kunnanosan osan sijaitsee maassa FIN.

Osoitehaku toimii joskus hieman omituisesti. Pikku pyörälenkillä Jkl-Muurame-Jkl kokeilin etsiä osoitetta Virastotie. Garre löysi niitä, mutta listauksen mukaan lähimmät löytyisivät Saarijärveltä ja Kannonkoskelta. Kun sitten perillä Muuramessa kokeilin Garrella löytää Virastotien (olin siinä vaiheessa parinkymmenen metrin päässä ko. tieltä), niin vasta sitten löytyi sellainen myöskin Muuramessa. Ja koska ei menomatkalla löytänyt siis Virastotietä, niin kokeilin hakusanalla Muuramentie. Silloin ja nytkin demomodessa löytää:

Muuramentie
Olympiakylä, FIN

Hieman ihmettelin tuota kombinaatiota. Perillä Muuramentiellä huomasin, että etsitty loppupiste sijaitsi Ysitien ylittävällä sillalla. Olympiakylä sijaitsee tuosta pisteestä 4,5 km koilliseen.

Muitakin omituisuuksia on tullut vastaan, mutta ovat päässeet ikävästi unohtumaan. Ehkäpä dementia paranee ja muisti alkaa jälleen pelaamaan, niin että lisää omituisuuksia muistuu mieleen. :smiley:

En tiedä, miten saksalaisten kartta toimii, mutta ilman MapSourcella tislattua MDX-tiedostoa käynee niin, että Garmin löytää teitä vain samasta karttapalasta. Joskus viime vuonna kokeilin hakea Kisatietä. Niitä on eri puolilla Suomea. Eipä löytynyt Rääkkylän Kisatietä ennen kuin telkesin pulikan Faradayn häkkiin niin pitkäksi ajaksi, että sille tuli satelliittia ikävä. Sitten valehtelin sijaintini Rääkkylän sisältävälle karttapalalle, ja kas kummaa, tie löytyi.

Osoitehaun kehittämiseksi on mkgmapin Locator-branch. Olen tähän saakka seurannut sitä sivusta, sillä mkgmap --index tekee toistaiseksi vain MapSourcessa toimivia karttoja ja minulla on paha Windows-ihottuma. Jotta kartta toimisi laitteessakin, se pitäisi lähettää laitteeseen MapSource-ohjelmalla, joka tekee tiedostoon joitain muutoksia.

Muuten, jokin aika sitten muutin karttatasojani. Entisen ‘routes’-tason tilalla on nyt iso liuta kulkumuodon mukaan jaoteltuja reittejä: foot, bicycle, bus, rail, ferry. Ainakin bicycle-taso vaikuttaa paljon käyttökelpoisemmalta kuin vanha routes-taso. Kun valitsee vain yhden tason kerrallaan näkyviin, niin ei tarvitse ihmetellä epäolennaista tauhkaa.

Garminin NT-karttamuodossa on mahdollista antaa kohteille erikielisiä nimiä. NT-kartat ovat pakattuja ja siksi hitaampia kuin perinteiset kartat. Lisäksi NT-tiedostomuoto ei ole täysin tunnettu mkgmapin kehittäjille.

Nyt on jo kokeilun alaisena kolmanenkin tahon garre-kartta (Free routable maps for Garmin brand GPS devices). En ole vielä monta osoite-etsintää teettänyt garrella. Aikasempaa Muuramen Virastotie-ongelmaa ei esiintynyt, kiltisti löytyi kaukana Jyväskylän puolelta. Maiden lyhenteet näkyvät vain olevan tuossa vielä hakusessa, koska Muurame (ja muutkin lähikunnat) sijaitsevat maassa ABC.

Palataan vielä tuon saksalaiseen värikkääseen garre-karttaan. Kuten olen jo todennut, niin on ehkä liiankin värikäs. Ja sitten puutteiden puolelle voi vielä lisätä pyöräilijän näkökulmasta ehkäpä tärkeiden maamerkkien/pisteiden, kuten korkeajännitelinjojen ja kuntarajojen, näkymättömyys. Ja reitityskin on vähän siihen suuntaan. Joskus pari viikkoa sitten kun olin polkemassa Muuramesta Jyväskylään ysitietä pitkin (pohjoiseen), niin reititysneuvon mukaan hieman ennen moottoriliikennetien alkua Valkolassa olisi pitänyt ylittää ysitie ja polkea “taukopaikkasivutietä” pitkin ja sen jälkeen ylittää uudestaan ysitie. Ei sentään neuvonut jatkamaan moottoriliikennetielle vaan seututielle 6113.

Toinen seikka mikä häiritsi tuossa saksalaisessa oli lähestyvän risteysalueen tarkan kartan ilmaantuminen näytölle. Skelan kartassa se ilmaantui yleensä parin-kolmensadan metrin päästä kyseisestä risteysalueesta. Tuossa saksalaisessa se on pahimmillaan tupsahtanut näytölle, kun matkaa on vielä melkein tuhat metriä.

Huvittavaa oli välillä aivan tavallisten risteysten luokitus kiertoliittymiksi. Polkiessani Äänekoskelta Jyväskylään, niin ennen Hirvaskangasta oli reititys Kontiotielle. Poljin Rannankyläntietä etelään ja lähestyessäni nelos/13 -tien alittavaa pyörätietä neuvoksi tuli “1st exit off roundabout” (tai jotain sinnepäin). Johtuneeko siitä, että pyörätie kulkee valtatien länsipuolella hetkellisesti pohjoiseen ja siellä siihen liittyy vielä bussipysäkiltä tuleva raitti?

Oli jälleen aika kuukauden Äänekoski-pistolle. Matkalla sinne kokeilin Garminin reitinhakua. Vaikka olen tässä parin kuukauden sisällä syöttänyt OSMiin vinon pinon kirkonkylän katuja, niin menomatkalla en muistanut mitään muuta kadunnimeä kuin Kotakennääntie. Syötin nimen Garreen ja löytyihän se. En ajatellut sen enempää kun kadunnimen yhteydessä paikkakunta oli Käärmeniemi, ABC.

Ihmettelin hieman miksi Garre ohjasi pois Kirrin motarilta Palokanorrelle. Palokanorren kohdalla huomasin, että Garre halusi tehdä U-käännöksen takaisin motarille ja nokka kohti Jyväskylää. Siinä vaiheessa alkoi raksuttaa. Ilmeisesti Garre sekoili ja yhdisti hakutulokseksi Äänekosken Kotakennääntien ja jonkin paikkakunnan (ehkä Varkauden?) Käärmeniemen. Kotona yritin sitten toistaa haun, mutta samaa tulosta ei tullut. Kiltisti löytyi Suomen ainoa Kotakennääntie vain ja ainoastaan Äänekosken kirkonkylästä. Nyt en kyllä enää ihmettele miksi jotkut kadut/tiet löytyvät / eivät löydy Garminin reitityshaulla.

ABC on mkgmapin oletusarvoinen maakoodi. Minun kartassani pitäisi aina olla FIN.

Osoite- ja paikannimihakua on kehitelty viime aikoina paljon, ja siitä on korjailtu monia virheitä. En ole tarkkaan seurannut, mikä toimii locator-kehityshaarassa ja mikä päähaarassa (trunk). Käsitykseni mukaan täydellinen hakemisto voidaan kirjoittaa ainakin kahdessa muodossa. Tällä haavaa mkgmap osaa vain sen muodon, jota MapSource osaa lukea. Kun kartta siirretään MapSourcella laitteeseen, MapSource muuntaa hakemiston laitteen ymmärtämään muotoon. Koska MapSource on Windows-ohjelma, olen pysytellyt siitä sivussa.

Joissain laitteissa osoitehaku toimii jotenkin ilman täydellistä hakemistoakin. Osoitenumerot eivät taida vieläkään toimia, vaan millä tahansa osoitenumerolla löytyy piste suunnilleen tienpätkän keskeltä.