Garminin kartta

Olen taas herättänyt oman muunnoksen finland.osm → gmapsupp.img

Wikin käyttäjä sivu toimii sinne linkkinä http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Juhe ja sieltä http://www.nic.fi/~juhe3/osm/

Nyt tuossa on ihan samat asetukset kuin skelan tekemässä muunnoksessa (polkupyöräily.net:ssä). Suurin ero taitaa olla että en ole tarkastanut tuloksen laatua ennen www-sivulle menoa. Rutiinit päivittää mkgmap ja splitter -rutiinit versionhallinnasta (viimeisimmät ominaisuudet & bugin = voi olla ettei toimi aina). Oman koneen hakemistoista löytyy skriptit ja muunnoksen virheilmoitukset.

Paljonko on tarvetta/kiinnostusta tuollaiselle testaamattomalle ja pävittäin päivittyvälle kartan kuvalle? Jokapäiväisestä päivityksestä ei ole takuuta, ainakaan silloin kun http://download.geofabrik.de/osm/europe/ ei sisällä uutta karttaa.

Latasin karttasi navigaattoriini (Garmin Etrex Legend hcx) ja se näyttää pahalta. Jänisselkä ja Oravislo Rääkkylässä on leikattu (väärin). Edelleen Rääkkylän Pötsönlahden seutu ja Pyhäselkä on leikattu. Kehittelepä kartan manipulointiohjelmiston asetuksia vielä hieman.
Muuten olen sitä mieltä, että on hyvä, että useampikin uskaltaa julkaista oman versionsa tuosta gmapsupp.img-tiedostosta.
Itse olen nimimerkki skelan version lisäksi kokeillut jotain saksalaista versiota suomen kartasta. Kartan ulkonäko muuttuu hieman, kun vaihtaa latauspaikkaa, siis kartan muokkaaajaa. Rohkeasti vain muokkaamaan. Älä masennu tästä kritiikistä.

Käsittääkseni Juhe käyttää samaa käännöstä kuin minäkin. Voisitko tarkentaa, mikä on väärin? Katsoin muutaman päivän vanhalla kartalla Rääkkylän seutua sekä Edge 705:n näytöltä että QLandkarte GT:llä enkä huomannut mitään selviä virheitä. Virhe voi olla myös kartta-aineistossa.

Kartan ulkonäköön voi vaikuttaa TYP-määreiden avulla. Minä olen sitä vältellyt, koska tiedostojen muokkaamiseen ei vielä ole avoimen lähdekoodin ohjelmaa. Joukkoliikennereiteille määrittelin kuitenkin oman viivatyypin.

Toden totta: relaatio 404864 on rikottu. Joku oli myös kuivattanut Inarinjärven (relaatio 402543). Korjaan tuon Saimaankin.

Laiskuus iski sen verran, etten viitsinyt ladata koko relaation 404864 aluetta. Sieltä saattaa edelleen puuttua saaria, mutta nyt ulompi rantaviiva (outer) on sentään yhtenäinen.

Miten osoitehaku? Olen itse ajellut tuolla polkupyöräpoppoon gmapsupp.img:llä ja siinä paikkojen haku nimen perusteella garminin koneessa (nuvi205) on sögö ; laite löytää kyllä tien, kysyy seuraavaksi osoitteen numeroa tiellä ja riippumatta siitä mitä numeroksi antaa on tulosjoukko sitten aina tyhjä. Tähän ei vaikuta se, onko kartta-aineistossa a.o. tiellä olemassa tiennumerot vai ei. Luultavasti tuo homma ei olisi paljoa rikki mutta riittävästi :slight_smile:

Polkupyöräilyyn tarkoitetussa Edgessä se toimii. :slight_smile: Tai ei ihan: osoitenumeroksi kelpaa mikä tahansa, ja tuloksena näyttää olevan piste suunnilleen puolessa matkassa tietä.

Jotkut navigaattorit tarvitsevat osoitehakuunsa MDR-nimisiä lisätietoja. Voisit kokeilla lisätä mkgmapin valitsimiin --index ja siirtää kartta MapSourcella navigaattoriin, jos Windows ei aiheuta ihottumaa. Minulle se aiheuttaa. :slight_smile: Lisäksi tarvitsen osoitehakua harvoin, lähinnä käydessäni jollakin asuinalueella. Yleensä suunnistan julkisiin paikkoihin, jotka löytyvät omista valikoistaan.
Jos osoitehaku toimii tuota kautta, niin vika korjaantuisi tutkimalla, miten MapSource muutti tiedostoa, ja tekemällä vastaavat muutokset mkgmapiin.

Tässä välissä näkyy löytyneen ratkaisu kartan ongelmaan. Mun ajamassa muunnoksessa ei ole mitään uutta sisältöä (= omaa suunnittelua). Toistaiseksi se näyttää pulauttaneen joka päivä sen hetkisen gmapsupp.img:n ulos. Jos ja kun niitä virheitä voi tulla, niin hyvä jos ne löytyy ajoissa – usein helpompi korjata tuoreeltaan.

Osoitteiden hakua minäkään en ole juuri käyttänyt, kun toimii kovin nihkeästi Nuvissa. Toistaiseksi ne paikat on tullu haettua karttaa selaamalla, toimii kun tietää mistä suurinpiirtein etsii.

Eläköön, 4.8.2010 päivätty polkupyöräily.netin kartta garmin 205 -laitteeseen sumpattuna osaa myös osoitehaun, jos syöttää ensin kaupungin nimen ja käyttää kadunnumeroa 1. Ihan kaikkia katuja se ei löydä ja tienristeysten haku on edelleen sögö mutta käytettävyys parani nyt juuri noin 75%.

Kuulemma osoitehaku ei täysin toimi kaikissa Garmineissa Uuden Seelannin kartallakaan. Sikäläiset viranomaiset tarjoavat käsittääkseni karttojaan ilmaiseksi ja kääntävät ne maksullisella cGPSmapper-ohjelmalla.

Edge 705 suostuu löytämään teitä ilman kaupungin nimeä. Kaupungin nimikään ei aina auta (tai ole tiedossa; “kaupunki” on lähin place-solmu eli usein lähiö, joskus naapurilähiö). Kun pari päivää sitten hain Kisatietä ilman kaupungin nimeä, kaukaisin löytyi noin 150 kilometrin päästä. Lisäsin kaupungiksi Rääkkylän, mutta ei löytynyt mitään. Sitten pidin pulikkaa sen verran kauan säteilysuojassa, että se antoi minulle mahdollisuuden asettaa sijainnin käsin. Pomppasin jonnekin Itä-Suomeen, ja kas kummaa, Rääkkylän Kisatie löytyi.

Jatketaanpa tähän ketjuun. Uudessa edge800-polkupyörämittarissa näyttää kartta toimivan ihan hyvin, mutta osoitehaku jumittaa siihen kun laite kysyy osavaltiota/provinssia. En yrityksistä huolimatta ole tähän löytäntyt mitään mitä kone huolisi. Mahtaako olla kartan vai koneen bugi, vai onko joku tapa saada toimimaan?

cGPSmapper-ohjelman lähdekoodista julkistettiin osa hiljattain. Sen perusteella pitäisi olla mahdollista korjata mkgmapin tulostetta siten, että osoitehaku toimii. Steve Ratcliffe lupaili tutkivansa asiaa joulunpyhinä.

Päätin vaihteeksi kokeilla Garressa “Juhen karttaa”. Nyt ovat ainakin Säynätsalo ja Muurame Suomessa. Pari viikkoa sitten kun päivitin “skelan tuoreimpaan karttaan”, niin nuo paikkakunnat sijaitsivat Garren mukaan Venäjällä. Siis kun Garressa hakee paikkakuntia (find cities), niin tuolloisen listauksen mukaan ne sijaitsivat Venäjällä.

Olen muutenkin nyt kuukauden verran testannut reitinetsintää. Garressa on ollut päällä “by car” -moodi ja löydetyt reitit ovat usein olleet hieman omituisia. Jostain syystä navigaattori käskee välillä ajamaan jalkakäytävällä ja joskus jopa hiihtoladulla. Pitänee kokeilla myös muita moodeja, kuten esim. “by foot”, niin ehkeipä navigaattori käske kävelemään moottoriteillä.

Se mun lataama karttamuunnos on unohtunut kuukausiksi pyörimään vanhoilla asetuksilla/skripteillä. Hyvä kun edelleen toimii. Automaatti saattaa pukata roskaa ohjelmistojen muutosten jälkeen. Jonkun aikaa on ollut ettei käännös ole onnistunut.

Nythän on niin, että mkgmap r1870:sta lähtien karttani osoitehaku on ollut enemmän tai vähemmän rikki. Ongelma on siinä, että mkgmap --index tekee kartan MDR-lohkot MapSourcen ymmärtämässä muodossa. Vain, jos kartta siirretään laitteeseen MapSourcella, osoitehaku toimii. Minä en käytä --index-valitsinta enkä MapSourcea.

Kehitteillä on myös sellainen ominaisuus, että paikkakunta katsottaisiin ympäröivästä boundary=administrative-relaatiosta. Monet kunta- ja kaupunginosarajat ovat vielä epätäydellisiä.

Juu ei räjähtänyt eikä navigaattori alkanut myöskään savuamaan. :slight_smile: Päätin kokeilla ihan senkin takia, että saako tiedoston ladattua ilman hapokkuuksia. Ainakin eka ja tähän saakka ainoa yritys toimi moitteettomasta. Joka kerta kun olen skelan kartta (zippiä) yrittänyt ladata, niin muutaman kerran tulee mukamas koko zippi (joka sitten osoittautuu n. 100 tavun kokoiseksi). Ja kun yrittää uudestaan, tulee ilmoitus että uudestaan voi yrittää tunnin kuluttua.

Oukki. Hieman ihmettelinkin miksi ei enää toimannut. Kaupunginosahaku näkyy kuitenkin toimivan. Vaikuttaa siltä, että laite poimii niitä n. 15 km:n säteellä. Ja maaliskuun alun skela-kartan mukaan Säynätsalo ja Muurame sijaitsivat RUS:issa, kun kaikki muut listan paikat sijaitsivat maassa FIN. Ikävä kyllä Juhen karttaa (14.3.2011) käyttämällä ei enää pääse Venäjälle :laughing:

Tuohon ei ole muuta ratkaisua kuin siirtää tiedosto jollekin palvelimelle, jossa kaistaa ei tarvitse rajoittaa. Otan tarjouksia vastaan.

Toinen ratkaisu olisi ehkä Suomenkielisen ohjeistuksen teko (wikiin) siitä kuinka OSMista saa tehtyä .img -tiedoston. Itse en ole tarpeeksi fiksu enkä filmaattinen, että tuo onnistuisi. Itseäni kiinnostaisi kokeilla tehdä omia kustomoituja tiedostoja.

Garminin reitinetsintä pohdituttaa. Onko vika laitteessa vai OSMin karttapohjassa kun laite reitittää (moottoriajoneuvot) jalkakäytäviä / hiihtolatuja pitkin?

Oletko kokeillut ladata skriptini ja muokata niitä?

Kyllä mkgmap tottelee määreitä access, bicycle, foot. Muistaakseni se tottelee myös määreitä motorcar, motorcycle. Määrettä motor_vehicle se ei tunnista. Jos tielle on määritelty access ja lisäksi jokin noista tarkemmista määreistä, niin tarkempi määre voittaa. Esimerkiksi access=destination, foot=designated, bicycle=designated, segregated=no voisi olla kevyen liikenteen väylä, jolla on tonteille ajo sallittu.

Vika on todennäköisesti OSM-datassa. Mistä tiestä tai polusta on kysymys?

Pari esimerkkiä:

  1. Päätin eräänä aurinkoisena päivänä kävellä Palokasta keskustaan. Tulin moottoritien ja Palokkajärven välistä (kevyen liikenteen) rantaraittia. Reivikujan sijaan Garre ehdotti (by car) jatkamaan 80813624:sta, jonka jälkeen Lahkomyllynpolkua takaisin Reivikujalle ja edelleen Taulumäentielle. Tuo 80813624 oli “seikkailu”; Reivikujalta ja rantaraitilta oli traktorilla kasattu 80813624:n alkupisteeseen mieletön lumikasa, jonka yli kiipesin. Itse 80813624 olikin sitten auraamaton ja sen kohdalla meni lumeen poljettu kinttupolku. Lisäsin jälkikäteen auraus-tägin. En ole tämän lisäyksen jälkeen kokeillut navigoitua Garren kanssa tuosta uudelleen.

  2. Vapaudenkadun jalkakäytävä Väinönkadulta Urhonkadulle. Garre ehdotti jalkakäytävää Urhonkadun suojatielle, jonka kohdalla piti tehdä käännös vasemmalle itse Urhonkadulle ja heti perään tiukka käännös oikealle Vapaudenkadulle*. Eikä tämä ole ainoa jalkakäytävä Jyväskylä keskustassa, jolle Garre antaa moottoriajoneuvoreitityksen.

  • Lisäsin tuolle Vapaudenkadun pätkälle psv:forward=yes + taxi:forward=yes + motorcar:forward=destination. Saas nähdä millä tavalla nämä tägit vaikuttavat reitityksiin. Tuo kadunpätkä tuohon suuntaan on joukkoliikennekatu.

PS. Muistui mieleen tämä toinen Vapaudenkadun pätkä. Se toimii keskustan paikallisliikenneterminaalina ja on siksi joukkoliikennekatu. Koska siitä puuttuu motorcar=destination -tägi, niin siksiköhän Garre reitittää (by car) sen kautta?