Garmin wijzigt routering voor motorvoertuigen via hun softwareupdates

Maar even attentie voor dit ‘probleem’

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=141&t=52615&p=453916#p453916

Bij de laatste updates blijken bepaalde gps toestellen van Garmin niet meer goed overweg te kunnen met bepaalde kaarten waaronder op OSM gebaseerde kaarten, maar kennelijk ook sommige van hun eigen kaarten. Ook afgeleide kaarten als de Onroute Motorkaart geeft problemen.

Al eerder had ik gemerkt dat de Garmin Topo Active (op OSM gebaseerd) niet meer bruikbaar was om met de auto te gebruiken.
Dat was nog los van de softwareupdates.

Wees dus zuinig op je oude firmware en even voorzichtig met updates.

Hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen is even afwachten.

edit
https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=14889
Changes made from version 2.50 to 2.60:

  • Disabled automotive routing on OSM maps.

Dus ook voor de eenvoudige outdoortoestellen.

Goed bezig Garmin. Kan de Openfietsmap ook met pensioen als die toch niet meer routeert. :open_mouth:

Mijn persoonlijke ervaring was dat Garmin al een tijdje hiermee bezig is. Ik heb diverse Garmin producten, en op de autoproducten resette de Garmin zich slagmaals. Wat niet werkbaar is, ik was dan ook al een tijdje gestopt om OSM kaarten op deze producten te installeren.

De door Garmin zelf bewerkte (OSM gebasseerde) kaarten werkten destijds nog wel goed.

Begrijp ik nu goed dat ook deze kaarten niet meer worden ondersteunt voor automotive producten?

De laatste garmin topoactive kaart van Europa die nog goed werkte was versie 4.00. Bij volgende versies was de kaart niet meer geschikt voor gemotoriseerd verkeer. Voor de fiets waren ze ook geen succes. Dit allemaal los van software updates. Routeren deed hij wel… maar met vreemde omwegen.

Nu routeren sommige kaarten na software update helemaal niet meer bij de instelling auto… motorfiets. Je krijgt een foutmelding.
Dat de gpsr wel eens op zwart gaat bij de free garminmap van Lambertus wordt veroorzaakt door het niet goed kunnen afhandelen van rotondes.
De ofm had daar eerst ook last van maar dat heeft ligfietser opgelost.
Of de ofm last heeft van de nieuwe software wordt geopperd… maar of dat echt zo is weet ik niet.
Mijn etrex touch 35 draait nog op firmeware 3.70… en die is prima. Latere versies gaven weer andere problemen.

Toch wel een verontrustende zaak.
Ik weet niet hoe de overeenkomst tussen Garmin en OSM (wie?) is: maar blijkbaar gebruikt Garmin OSM-data op een commerciële wijze om daar hun eigen kaarten (betaald: direct, in het product of met updates) mee te maken en zet tegelijkertijd hun apparaten op slot voor de OSM ‘bronkaarten’.

Ik neem aan dat dit ook buiten het NL-forum aan de orde is? Iemand enig idee?

Ik hoop toch dat die blijft. Ik routeer nooit met mijn apparaat, maar ik gebruik wel OFM als achtergrondkaart en kan zo onderweg zien of er afwijkingen zijn

Ik gebruik de OFM niet meer onderweg, fiets met een android mobiel icm Osmand. Alleen op de pc Mapsource of Basecamp. Heb bij https://extract.bbbike.org/ gevraagd of ze ook de OFM full versie willen gaan aanbieden aangezien Lambertus zijn wordwide maps kaarten niet meer onderhoud (en ik er tzt geen zin meer in heb).

@Ligfietser… Weet jij al wat er verkeerd gaat in de routering van de OFM.?
Bij Waypoint lees ik in bovenstaand draadje dat voor de 66 ook een update uitkomt.

Nee, jouw bericht lees ik hier ook voor het eerst (bedankt voor het melden!).
We wachten het maar af, mogelijk vervallen hoogstens een paar “automotive” profielen, wat in het minst slechte scenario betekent dat de tolwegen vermijden truc niet meer beschikbaar wordt op het apparaat vermoed ik.

En ach, als het erger wordt, dan is overstappen op een smartphone helemaal geen ramp, bevalt me prima :smiley:

Echt routeren doe ik zelden. Mn routes zet ik om in tracks.
De truc met de tolwegen doe ik in mapsource en basecamp…
Dat wordt dan weer een track…
In een grote stad is het echter toch wel handig als de routering werkt.
Geen idee of voor de etrex touch van mij die gemankeerde firmwareupdate al klaar staat?

Vind ik op het stuur van m’n MTB toch wat minder. Juist daarvoor een Edge 1000 aangeschaft.

Op Naviboard zijn ze toch ook wel ongerust
https://www.naviboard.de/thread/65944-etrex-22x-32x-firmware-2-70/

Het is een beetje kristallenbol kijken… Ook de juridische kant komt om de hoek kijken ivm evt. gerechtelijke claims die Garmin aan de broek zou krijgen volgens een inkomend draadje. Geen idee of dat het motief is. Koffiedik kijken dus.
Dus op OSM gebaseerde kaarten die Garmin zou gebruiken in hun outdoors en ongelukken zouden kunnen veroorzaken.
Bv iemand tekent een tunnel op de plaats van een veerdienst. Echt een keer gezien bij een nieuwe mapper. (Veer Nieuw Beijerland)

De andere afgeleide kaarten draaien natuurlijk ook in Garmin, maar of Garmin daar juridisch verantwoordelijk voor kan worden gesteld?

En voor Geim… Die edge kun je helemaal niet instellen voor auto/motorfiets dacht ik. Dat is echt een fietsgpsr.

… maar m’n etrex gebruik ik nogal eens in de auto… nu met osm roadmap Netherlands. http://www.frikart.no/

Op een aantal Edge toestellen is zeker wel een ‘auto / motor’ instelling aanwezig. Wie maakt het overzicht compleet?

Routemodes Edge toestellen (deel):
- Edge Explore: Wegwielrennen, Fietsen op gem. ondergr., Gravel riding, Mountainbiken, Autorijden, Motorrijden, Voetganger, Rechte lijn.
Te vermijden: Doorgaande snelwegen, Tolwegen, Onverharde wegen, Veerboten, Nauwe paden
- Edge Touring (Plus): Fietsen, Tourfietsen, Mountainbiken. Te vermijden: Onverharde wegen, Veerboten, Nauwe paden.
- Edge 800: Fiets, Auto/motorfiets, Voetganger. Te vermijden: U-bochten, Tolwegen, Snelwegen, Onverharde wegen, Carpoolstroken.

Het is overigens zo dat deze instellingen alleen actief zijn als je het toestel zelf een route laat berekenen via “Waarheen” of “Koersen / Koers maken of Rondrit”, of analoge menu-keuzes.
Bij gebruik van geimporteerde routes/tracks (.gpx, .tpx, .fit) staan de toestelinstellingen buiten spel en berekent het toestel, als je Koersbegeleiding hebt aangezet, aan de hand van eigen en niet aan te passen interne routeringsregels de overlay met afslagaanwijzingen en de bijbehorende tekst tabel.

Mogelijke problemen met routeberekeningen zijn m.i. dan ook alleen te verwachten bij gebruik van Basecamp of Mapsource.

Maar voor welke modellen van de Garmin GPSen geldt dit? Ik neem aan dat mijn oude Oregon 450 geen update meer krijgt, dus die zal er niet zoveel last van hebben, afgezien van het feit dat ik die bijna niet meer gebruik.
En hetzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor mijn Montana 680 (waarvan ik niet weet of die nog een firmware update krijgt).

Eigenlijk hoort dit ook op het GPS-forum thuis, maar hier lijkt het me ook handig ivm de Openfietsmap die ik wel degelijk gebruik voor tracks en routes.

Alle navigatie-apparatuur en apps wijzen categorisch alle claims voor ongevallen en dies meer door het gebruik van hun producten volledig af. “At your own risk”.

Als iemand een nat pak krijgt omdat hij door zijn navigatie gestuurd de tunnel van Nieuw Beijerland inrijdt valt dat nergens te claimen; nooit. Als een kaart of app vmax=120 aangeeft een en bord ter plekke 80, en je rijdt 115: geen enkele kans op succesvol verweer bij de verkeersagent.

Dit zou dus een slecht argument zijn van Garmin. Wellicht proberen ze hun markt van betaalde producten te beschermen; dat ze daarvoor gratis gebruik maken van OSM data (van ons werk dus) is laakbaar. Maar dat alles onder voorbehoud van ‘wellicht’.

Ter info: momenteel (2021-03-15) worden er voor de courante reeks Edge toestellen geen software updates aangeboden.
Zie: https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/

Zolang je zelf geen update uitvoert verandert er niets… , maar die moderne wifi- toestellen krijgen die automatisch.
Voorlopig zijn het pas twee toestellen… maar wat nu niet is kan natuurlijk wel komen. Je kunt maar beter op de hoogte zijn.
Denk dat veel mappers die ooit met osm zijn begonnen in een ‘ver verleden’ … maar dat is een aanname… garmins gebruiken.
Andere merken (Mio, o.a.) gebruiken ook hun op OSM gebaseerde kaarten, maar wat hun ‘policy’ is weet ik niet. Maar daar kunnen we zelf nog geen kaarten voor maken.

Alleen in de VS ligt dat wat anders :slight_smile:

Starbucks aangeklaagd voor serveren te hete thee

Aanklacht McDonald’s
Zo betaalde McDonald’s in 1994 2,86 miljoen dollar na een succesvolle
aanklacht van Stella Liebeck. De vrouw had zich naar eigen zeggen verbrand
aan de koffie die ze bij McDonald’s besteld had.

En ieder weldenkend mens weet toch dat ie even moet blazen of anders geduld moet hebben en even wachten met drinken.

Top, dank je voor de correctie. Zou me overigens niets verbazen als het algemeen beleid wordt van Garmin.

Ja nu mijn etrex 30 toetsen niet meer werken ben ik over naar OsmAnd bevallt me prima.
Zeker berekenen van langere routes gaat veel beter en de kaarten zien er prima uit.
Met een powerbank kun je makkelijk een dag lang fietsen.

Marius