Garmin kaart van Nederland

In mijn buurt is nog weinig ingevoerd met een naam dus gebruik ik wel CNN xxxx. En nu snel weer wat invoeren heb nog ruim 100Km tracklog liggen:)

Heb vanavond de routable Garmin Benelux map gedownload en geinstalleerd, een route naar mij huidige werkplek (een stukje van 15 km) gemaakt en voor de deur gaat het meteen al fout, bij mij in de straat is het eenrichtingverkeer voor auto’s.
Ik kan geen steden zoeken in Nederland op de 60CSx maar ik neem aan dat daar aan gewerkt wordt, het is tenslotte een beta versie.

Hoe kan ik het beste fouten doorgeven en welk type fout moet ik doorgeven, lijkt mij dat het weinig zin heeft om fouten door te geven die al bekend zijn

Is het nog steeds zinvol om op de openstreetmap wiki pagina’s een tracklog te uploaden, waar hij verdrinkt tussen de honderden tracklogs uit rusland, usa enz.?

Dit is duidelijk een fout in de OSM data die je zelf eenvoudig op kan lossen met behulp van de online editor (zoom in op je straat en klik op de Edit tab). Alternatief kun je foutjes melden in de (experimentele) foutjes interface. Als het echt niet anders kan mag je hier ook de plaats- en straatnaam melden en wat ermee aan de hand is en dan kijk ik er naar.

Het ontwikkelen van een interface waarbij op zeer eenvoudige wijze missende gegevens, fouten e.d. aangegeven kunnen worden staat in de kinderschoenen. Zo’n interface moet het voor eindgebruikers zeer eenvoudig maken dingen te melden zonder zich te hoeven verdiepen in het feitelijke mappen. Ik verwacht binnen 3 maanden op dit vlak een behoorlijke vooruitgang.

Dat weet ik niet, ik heb de software niet gemaakt en deze kaarten worden niet door mij gegenereerd. Gezien het overduidelijke gemis lijkt me dat dit snel opgelost gaat worden. Ik zal het iig bij de betreffende persoon aankaarten.

Jazeker, de tracks worden niet primair geupload zodat ze zichtbaar zijn in de tracklog pagina’s maar zodat ze gebruikt kunnen worden in de editors. In de editors zijn de tracklogs zeer bruikbaar omdat meerdere tracklogs gezamelijk een grotere nauwkeurigheid bij het plaatsen van wegtrace’s mogelijk maakt. Ook kunnen ontbrekende wegen hiermee geindentificeerd worden. Kortom, het blijven uploaden van tracklogs blijft van groot belang voor OpenStreetMap.

Ik heb de fout en nog eentje gemeld in de foutjes interface, hopelijk kon dat in het nederlands want ik zie net dat de site engels is.
Van de online editor snap ik nog helemaal niks, ik kreeg op een moment een hele menu lijst met weg eigenschappen maar die verdween net zo snel weer en ik heb geen idee hoe ik die lijst tevoorschijn toverde.

Dat de meeste websites rond OpenStreetMap in het Engels zijn klopt natuurlijk wel omdat OpenStreetMap een internationaal project is en het daarom niet slim is om voor een klein taalgebied als Nederlands een stukje gereedschap te ontwikkelen. Wellicht dat op een later tijdstip er ondersteuning komt voor meerdere talen.

Wat betreft de online editor: Dat vergt uiteraard wat gewenning. Het is heel moeilijk om alle mogelijkheden van OpenStreetMap eenvoudig te maken voor de gebruikers. Toch is naar mijn mening de online editor daar aardig ingeslaagd. Betekend overigens nog steeds dat werken ermee een bepaalde gedachtengang nodig heeft. Hier kan de handleiding bij helpen.

Edit: Ik heb even gereageerd op jou melding op de foutjes site want het was me nog niet helemaal duidelijk.

Allereerst bedankt voor deze site. Als beginneling in GPS land loop ik tegen wat problemen aan bij het laden van kaarten naar de computer en uiteindelijk naar mijn GPS.
Ik heb de Installer en het kaartbestand van Nederland geladen en geunzipped in een aparte map (gelukt voor zover ik kan zien).
Als ik nu in Mapsource dit probeer te openen, geeft hij aan geen IMG bestand te kennen.
Verder gezocht naar een MapToolKit oid die dat kan overzetten, die kan het bestand echter niet vinden/selecteren.
Ik begreep dat de installer bedoeld is voor niet techtnische mensen, maar hier kom ik niet uit. Wat doe ik verkeerd als ik deze stappen volg?
Kan iemand me hier een goed antwoord op geven? Alvast bedankt.
Ik heb een Etrex Vista HCX (met geheugenkaartje dus)

Als je de installer gedownload en deze uitgevoerd hebt moet de kaart in MapSource te selecteren zijn uit het lijstje met kaarten. Let op, de installer bevat reeds de kaart dus je hoeft verder niks te downloaden.

Mocht dit niet het geval zijn dat adviseer ik je de stappen uit te voeren in deze link en de kaart opnieuw te installeren.

Het installeren van de kaart op jou GPS gaat het handigst als je de GPS in ‘USB Massa Oplag’ mode zet (zie de handleiding van je GPS). Als het goed is zie je dan een removable disk verschijnen onder Windows. Maak op deze disk een mapje ‘Garmin’ aan en plaats de uitgepakte gmapsupp.img (let op, de naam moet gelijk blijven) in deze map. Start hierna je GPS opnieuw op en als het goed is kun je dan de OpenStreetMap kaart selecteren.

Ik gebruik dezelfde set up en wat ik merk is dat Garmin een eigen map maakt die in de “progammes” map zit. Daarom moet ik steeds de juiste map selecteren als ik een nieuwe versie van de NL Garmin map installeer.

Hoera, ik ben dankzij jouw antwoord weer wat verder.
Nu heb ik de volgende problemen:

  • bij het laden op de GPS kan ik maar 1 kaart erop zetten omdat de naam van de cycle map en de normal map als img file hetzelfde zijn.
    Hoe kan ik dat ondervangen als ik de naam niet kan veranderen? Ik gebruik dus de gmapsupp file van beide kaarten om op de GPS te zetten. Ik wil dus graag beide kaarten op de GPS zetten.
  • bij MAP source kan ik nu 1 OSM kaart kiezen via View-Switch to product (keuze uit no map, OSM map en de waypoint manager. (dat is weer een stap verder!)
    Hoe kan ik kiezen uit meerdere (OSM) kaarten?
  • is het mogelijk om in Map Source via Open een kaart te selecteren/openen?

Alvast bedankt,

Ineka

Mooi zo :slight_smile:

Een gmapsupp bestand is een verzameling kaarten in een soort van ZIP container. Op een Garmin GPS kan maar 1 gmapsupp.img bestand staan. Vandaar dat, wanneer je een OSM kaart rechtstreeks op je GPS zet, je alleen maar de OSM kaart kan zien. Wanneer je twee verschillende kaarten of een paar kaartdelen in MapSource selecteert en deze op de GPS laat zetten dan creeert MapSource op dat moment een nieuw gecombineerd gmapsupp.img bestand. Dit is dus niet een geval van ‘even kopieren’ maar je hebt de hulp nodig van MapSource of SendMap (gratis).

Dit is een probleem met mijn kaarten en de manier waarop die binnen MapSource geregistreerd worden. Ik heb lang naar een oplossing gezocht hiervoor en geloof dat die gevonden is. Hopenlijk werkt het naast elkaar installeren van de kaarten in MapSource na de volgende kaart update (komende woensdag of donderdag).