[Garmin Edge 800] Openfietsmap verschijnt niet bij kaartselectie

Ik heb de laatste versie van Openfietsmap Benelux gedownload en via Garmin Basecamp geinstaleerd op de 4 GB geheugenkaart van mijn Garmin Edge 800.
In de verkenner verschijnt hij als een img bestand, maar ik kan op de Garmin zelf alleen de standaard kaart zien. De Benelux kaart verschijnt hier niet in het rijtje en kan ik dus niet selecteren. Wat doe ik fout ? In Garmin Basecamp kan ik hem wel bekijken.

De simpelste manier om de OpenFietsmap Benelux op je Edge 800 te zetten is het kopieren van het bestand gmapsupp.img naar de map …\garmin op de SD-kaart. Let op of er niet al een andere gmapsupp.img bestaat - deze dan eerst hernoemen. Het bestand gmapsupp.img zit in het ZIP-bestand dat je downloadt van de site van OpenFietsMap. Waarom het via Basecamp (eigenlijk Mapinstall) niet werkt, kan ik niet verklaren. Ik gebruik zelf overigens Mapsource en heb daarmee nooit problemen gehad bij het overzetten van kaarten of selecties daarvan naar de Edge 800. Tip: hernoem het bestand gmapsupp.img (van de OFM) naar bijvoorbeeld ofm1407.img na het kopieren - je voorkomt hiermee onbedoeld overschrijven met een andere kaart.

Hoi BikePC,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Alles wat jij al noemde had ik al geprobeerd…werkte dus niet. Maar toch werkend gekregen, dacht dat ik het maar even hier moest posten (hebben anderen misschien ook wat aan). Ik heb mijn SD kaartje geformateerd, en daarna de kaart er weer opgekopieerd…et voila !

Normaal gesproken hoef je die SD kaart niet te formatteren, maar wellicht zaten er fouten op en zijn die door het formatteren opgelost?

Een handige tool om de kaartinstallatie te checken (en nog veel meer!), is Javawa’s device manager: http://www.javawa.nl/jdm.html

Ik ben een nieuwe gebruiken dus heb nog wat opstart problemen.

Ik heb de Benelux versie op mijn edge 800 gezet maar zie nu dat er geen kaart in zou zitten.
De bestandnaam heb ik gewijzigd in Fietsmap_benelux.img
Onderstaande verschijnt in JaVaWa.

Bestandsnaam Bevat kaarten Naam kaartenset
Fietsmap_Benelux {geen} (G)symbool voor Garmin OFM_BNL(22-12-2012)
769 MiB

Wie kan me hiermee op weg helpen ? :slight_smile:

Heb je 'm opgeslagen in een garmin map?
Wat zie je als je de bestandsnaam iets inkort of gmapsupp.img laat?
En anders even vragen op http://forum.gps.nl

@PinarelloEddie,
Op mijn Edge 800 zojuist even getest door de bestandsnaam van de Openfietsmap te wijzigen naar Fietsmap_Benelux.img - geen enkel probleem en zo hoort het ook: de kaart wordt gewoon herkend op de Edge.
Ik zou in jouw geval toch even een ander SD-kaartje proberen (heb ergens gelezen dat 32Gb het maximum is), of de huidige SD-kaart formatteren (niet doen als je b.v. een Garmin-kaart op SD hebt gekocht!!!).

JaVaWa Device Manager kan zo’n bestand wel lezen hoor, ongeacht de lengte van de naam of de map waarin het staat. Als het programma meldt dat er geen kaarten in zitten, dan komt dat doordat het bestand niet compleet is.
Nu zal dat niet tijdens het downloaden gebeurd zijn (het komt als een zip; als die niet compleet was geweest dan had je dat wel gemerkt bij het unzippen), dus is het kopiëren naar de SD-kaart niet goed gegaan, of de SD-kaart is stuk.

p.s.

Dat is onmogelijk; er verschijnt niets in mij… wel in mijn programma’s (daar zijn er meerdere van) :wink: