Ga recht door over het fietspad

Tja.. Dit is nu al de 2de keer.

Vrachtauto met veevoer zakt door fietsbrug bij Biesbosch - Vrachtauto met veevoer zakt door fietsbrug bij Biesbosch

De vorige keer was al binnen een week na opening. Een vrachtwagen pakte toen de hele lengte van de fietsbrug en liet een chaos achter.

https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.78796/4.86687&layers=N

Dat herstel heeft jaren geduurd. Het werd gewoon niet meer gerepareerd.

Eens kijken hoeveel jaar het nu gaat duren.

De navigatie krijgt de schuld.

Het bedrijf geeft aan: Dankzij de omvang van ons wagenpark kunnen we onze ritten zeer efficiënt organiseren. Onze wagens rijden daarom geen kilometer te veel

Natuurlijk is de chauffeur verantwoordelijk maar als je op Google Maps (Okt 2024) kijkt dan staan aan beide einden van het fietspad paaltjes. Ik neem aan dat de wegbeheerder die heeft weggehaald en niet teruggezet, slordig.

De betreffende brug in OSM maar opbreken?

Als ze toch een kraan nodig hebben om de vrachtwagen weg te halen dan gelijk de “planken” van de brug vervangen?

@emvee

Het is net gebeurd. Ik weet niet of ze het provisorisch gaan repareren.

Vorige keer was dat het hele dat bruggetje meer naar links. Dat was van voor tot achter stuk. Misschien kunnen ze er nu platen overleggen.

Ik zie dat A67 A67 er een fietspad van had gemaakt, maar het was nooit een fietspad. Er staat een C1 bord muv fietsers.

Er zijn daar bijna en nergens fietspaden ivm de agrarische bestemming. Denk dus dat fietspad hier niet klopt.

Zou nog even wachten met afsluiten

Zal nog even aan A67 A67 vragen waarom hij er een fietspad van heeft gemaakt. Wellicht leest hij mee.

Het staat nog wel op motor_vehicle=no Zou eigenlijk vehicle=no en horse=no moeten zijn met bicycle=yes

In ieder geval niet de navigatie van OSM die in de fout is gegaan. Zal binnenkort wel eens langs fietsen daar.

edit:
 Er is een fietspad van gemaakt op grond van Ducktagging. Kan er wel mee leven.

Het kwaakt als een eend .. dus is het een eend.

Op grond van de bebording is het dus niet een fietspad, maar een unclassified.

Het zou interessant zijn om te weten welke navigatie en wat die dan fout gedaan zou hebben. Misschien reed die wel op een fietsgarmin.

1 Like

Vraag me het af, het is bekend dat bij mensen, wanneer gevraagd worden om een reden, het brein achteraf een coherent verhaal “verzint”. Het bedrijf steunt de chauffeur.

Ik ben er vrij zeker van dat als de paaltjes er hadden gestaan dit niet was gebeurd.

De wegbeheerder valt m.i. niets te verwijten, dit bord is toch duidelijk?

En als je hier met een grote vrachtwagen dan toch door rijdt vraag ik me af waar je als beroepschauffeur mee bezig bent.

Een plek waar ik jaren heb op uitgekeken:

Bron: Google Streetview © 2026

Twee C1 borden, twee blauwe borden “Uitsluitend Vrumona” en toch rijden er nog dagelijks meerdere auto’s in op weg naar de parkeerplaat van het Postillion Hotel. Dus borden worden wel eens over het hoofd gezien. Ik ben dus niet verbaasd om te zien dat wat hier “dagelijks” gebuurd één keer in de vijf jaar aan de oostkant gebeurd:

Bron: Google Streetview © 2026, paaltjes weggehaald met GIMP

De breedte van het “fietspad” is 3.8 meter op basis van BGT omtrekgericht, die van de normale weg vergelijkbaar, max 4.2 meter. Paaltjes zijn geen overbodige luxe.

Inmiddels is bekend dat de andere bruggetjes wellicht ook schade hebben opgelopen en eerst geinspecteerd moeten worden.

Die fietsroute gaat voorlopig niet meer open vermoed ik.

Als ik meer weet en het heel lang gaat duren zet ik de boel wel op construction.

Paaltjes zijn ondingen voor fietsers. Jaarlijks belanden honderden fietsers in het ziekenhuis door botsingen met paaltjes, wat vaak leidt tot ernstig letsel. Bovendien zijn ze geen vervanging voor mensen die de verkeersregels niet (willen) kennen.

1 Like

Tja. Ruime chicanehekjes doen het veilig en goed, maar die zijn duurder dan een verkeersbord. Ongelukken en reparaties zijn duurder, maar die komen uit een ander budget (verzekeringen, verhaling, bovendien kan je dan gelijk andere dingen handig mee aanpakken).

Of iemand ziet die borden en denkt
"OK we rijden nu de kom van “Uitsluitend Vrumona” binnen, dus netjes 50 km/u rijden..

(leuke komnaam, bijna net zo apart als “Hongerige Wolf” of “Heilig Landstichting” of de fabrieksnaam in de woonplaats Heveadorp".)"

Dan een C1 met een onderbord " m.u.v bestemmingsverkker"
“Hmm OK, dat schikt want ik ben bestemmingsverkeer, want mijn bestemming is dat parkeerterrein dat ik hier zie”
:wink:

1 Like

Hier kun je zien hoever hij nog gekomen is.

De schade is niet alleen bij deze brug gebleven..

Wel jammer, want dit was een leuke route. Eens kijken of het net zolang gaat duren als bij de vorige schade.

2 Likes

Er zal wel geen tonnagebordje bij de brug gestaan hebben, want zware voertuigen horen daar helemaal niet te komen.

Tonnagebord?
Er staat een bord C1 aan beide zijden.

Zal wel zo gegaan zijn: zooow wat is het hier mooi! Nog even doorfietsen.. Ow nee ik zit in een vrachtwagen.. krak..
Maar waarom niet bij 300 % belasting (gewicht wat de brug nog ne t houd) een leuke spijkerrij door de flonder heen jagen Komt ie vanzelf niet zo ver de brug op

Voorlopig staat ie er nog.

Ow hij wilde een mooie recreatieplek aan het water ! Nou da’s gelukt

Hengeltje uitgooien (wel buiten de diesel opvang constructie) en eten maar. Wat een drop stuiver zeg !

FWIW:

Soms is zo’n routing-app Ă©cht wel de schuld hoor. Als ik naar m’n werk zou gaan met de ‘hulp’ van Google zou ik dwars tegen ‘t eenrichtingsverkeer op gaan

(OpenStreetMap heeft de betrokken straat trouwens wél goed staan)

Dan zou je wel de aanwijzingen en regels op straat moeten negeren, en die gaan altijd vóór je navigatiehulp. Iedereen weet dat navigaties niet blind vertrouwd kunnen worden; de situatie op de weg kan altijd anders zijn dan de navigatie weet. Zeker een beroepschauffeur met een zware vrachtwagen kan zich daar nooit op beroepen.

Je kan wel klagen dat de navigatie je naar een punt brengt waar je niet door kan/mag, waardoor je in moeilijkheden komt.

2 Likes

Beelden van de berging van de vrachtwagen in de Biesbosch op YouTube: hier

3 Likes