Foute aanduiding wijk in Geleen

Goedemorgen,

Ik zocht een huisnummer in Geleen en kwam er achter dat OSM niet de juiste wijk aangaf maar de (foute) buurt binnen deze wijk…
Neem als voorbeeld het (WZC) WijkZorgCentrum Lindenheuvel, deze bevind zich op Bloemenhof 1 in Lindenheuvel, Geleen maar wordt aangeduid als “1, Bloemenhof, Landgraaf, Geleen, Sittard-Geleen, Limburg, Nederland, 6163CW, Nederland”

https://www.openstreetmap.org/search?whereami=1&query=50.98389%2C5.81623#map=19/50.98389/5.81623&layers=N

De “buurt” landgraaf ligt wel in de “wijk” Lindenheuvel maar is een totaal ander deel.
Wat kan ik er aan doen om dit probleem(pje) op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Blijkbaar zoekt Nominatim naar het dichtstbijzijnde place=neighbourhood-punt. Omdat de grens van de buurten niet in OSM is afgebakend, is dit het resultaat.

Recentelijk heeft iemand de (door mij) keurig begrensde buurten in Hardenberg, Dedemsvaart en Ommen vervangen door nodes, waardoor het informatieniveau van de kaart daalt en veel adressen ineens in de verkeerde buurten liggen.

Zo op het eerste gezicht lijkt het me vrij duidelijk welk deel van Lindenheuvel ‘Landgraaf’ heet en waar de grenzen van deze buurt liggen. Jij zelf weet dat waarschijnlijk nog beter, dus lijkt er me niets op tegen de buurt te markeren met een gebied of relatie in plaats van een punt: het informatieniveau stijgt (van ieder adres is bekend of dit wel of niet in Landgraaf ligt) en dit soort foutjes wordt dan voorkomen. Tenminste, als niemand het later zomaar weer aanpast.

Tja Nominatim:

Let er dan wel op dat je een relatie maakt, met de place-node met role=label, zoals hier. Een place-area of place-relation wordt namelijk niet gerenderd.

Als omweg wordt dan soms de naam aan de landuse=residential gezet, een methode die gebruikt werd voordat place-nodes werden gerenderd en extra lang werd gebruikt voor wijken totdat place=quarter werd gerenderd, maar dit is onjuist omdat het woongebied niet gelijk is aan de wijk. Een wijk kan ook industriegebieden, winkelgebieden en onbebouwde gebieden bevatten niet in de landuse=residential horen te vallen.

Ik zal eens kijken of het me lukt, (vooralsnog) nog niks met relaties gedaan… zal het zo laten weten :smiley:

Kan ik voor de “outer” ook een closed way gebruiken of moeten dit altijd stukjes “way” zijn?

Als local: de wijk Landgraaf, ten oosten van de Einighauserweg en ten noorden van de Elsenburglaan is geen onderdeel van Lindenheuvel en ligt er dus ook niet in. Lindenheuvel heeft ook een veel langere geschiedenis (de ‘mijntijd’) dan de wijk Landgraaf (eind jaren zeventig)

Technisch mag beide, zolang je het stuk of stukjes maar als “outer” classificeert.
Het wordt vaak in stukjes opgeknipt in verband met de grootte van het vlak en om het stukje “way” te gebruiken voor een andere relatie.

In het voorbeeld van A67-A67 is de “way” dan ook onderbroken in de hoeken, zodat het onderdeel gebruikt kan worden voor zowel ‘De Hemrik’ als de naastgelegen ‘Schepenbuurt’. In Leeuwarden zijn alle buurten op deze manier op de kaart gezet.

Ik heb altijd (als mede local :smiley: ) gedacht dat Landgraaf een buurt was in de wijk Lindenheuvel. (lindenheuvel stopte naar mijn idee bij het spoor en de Urmonderbaan)

Maar ik geloof zeker dat je gelijk hebt hoor Martin!

Geloven doen we op andere plaatsen :slight_smile:

Maar het simpele gegeven dat beide wijken aan geheel verschillende ontstaansgeschiedenis hebben leidt tot mijn uitspraak - voor wat die waard is.

Ik ken en paar mensen die in Landgraaf wonen en die voelen zich zeker geen inwoner van Lindenheuvel :confused:

Verder merk ik hier ook nog op dat de CBS-indeling en naamgeving van wijken vaak in het geheel niet overeenkomt met de gebruikelijke naam van wijken. Bijvoorbeeld voor Maastricht Wijk 03 Buitenwijk Noordwest, die niemand bezigt.

Precies en daarom zeg ik: het CBS is niet heilig; de plaatselijke mapper wel.
We hoeven niet de fouten van anderen in OSM te importeren.

Ik begon het me toch af te vragen en kwam op de volgende wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Landgraaf_(buurt)

nu kan iedereen iets op wikipedia zetten, ik weet het.
Wanneer ik echter vanmorgen rond reed (en ik heb er op gelet) staan er toch echt naamborden van de wijk “Lindenheuvel” vóórdat je landgraaf in gaat en nergens een bord voor landgraaf.
Daarnaast, zodra ik landgraaf uit rijd zie ik nergens borden die melden dat ik Lindenheuvel weer in ga, dit doet mijn vermoeden bevestigen dat Landgraaf tóch een buurt is binnen Lindenheuvel.

Who am I to blow gainst the wind?

Dan wordt Landgraaf toch een sub-buurt van LH?

Landgraaf apart mappen is natuurlijk makkelijker :smiley:

Goeiemorgen!

https://www.openstreetmap.org/changeset/75358639

Zou iemand bovenstaande changeset a.u.b. kunnen nakijken en enventueel kunnen terugdraaien wanneer deze niet juist is?
Alvast bedankt :slight_smile:

Ziet er goed uit volgens mij.