Forumuitje: "Open kaart, van atlas tot streetmap" in Allard Pierson Amsterdam

Beste forumleden,

Vanaf 3 maart heeft Allard Pierson een expositie gewijd aan cartografie: “Open kaart, van atlas tot streetmap”. Dat lijkt me een voortreffelijke bestemming voor een forumuitje!

Sailliant maar interessant is deze zinsnede: “Per zaal is één van de getoonde kaarten uitgelicht die je onder de loep kunt nemen. Een aparte zaal is gewijd aan de allernieuwste cartografische technieken, een samenwerking met het Amsterdamse technologiebedrijf TomTom.” Dat betekent ongetwijfeld dat (de titel van de tentoonstelling verklapt het al) ons werk ook te zien is in het Allard Pierson.

Met of zonder attributie, maar de kans is groot dat jouw werk nu in het museum ‘hangt’! Het lijkt mij erg leuk om met een bubs te gaan en ons te vergapen aan het werk van onze voorgangers, en, vooruit, onszelf. Misschien kunnen we het combineren met nog iets leuks, een karteerfuif of ouderwets ‘veldwerk’.

Ik wil hoe dan ook gaan, dus bij deze een polleke waar iedereen op kan inschrijven. Wanneer zou je sowieso kunnen (vrijmaken)? (ik zit zelf erg vol met optredens, dus vandaar de verspringingen in de data)

1 Like
  • zondag 26 maart (einde ochtend)
  • zondag 9 april (einde ochtend)
  • zondag 23 april (einde ochtend)
  • zaterdag 29 april
  • zondag 30 april (einde ochtend)
  • zaterdag 6 mei
  • zondag 7 mei (einde ochtend)
  • Kan wat mij betreft ook doordeweeks (noem weekdag)

0 voters

Ik ben er al geweest en … heb eigenlijk niks van ons werk gezien. Maar ik moet wel bekennen dat ik de TomTom zaal links heb laten liggen. Of rechts eigenlijk.
Maar desondanks en juist vanwege de historie is het een aanrader, veel plezier!

Lijkt me top medemappers te ontmoeten !

Voor degenen met een smalle beurs of zonder museumkaart: er zijn vijf vrijkaarten beschikbaar gesteld voor de openstreetmap-gemeenschap!

Hoi

Voor wie interesse heeft in de kaartjes: TomTom kan deze voor jullie opzij laten leggen bij de expo. Laat maar weten als er belangstelling is en dan brengen we het in orde.

Groetjes
Marjan van TomTom

Ow top dan wil ik graag een kaartje !

1 Like

In de poll zie ik dat nu zondag momenteel de populairste datum is. Dan zou ik vandaag zicht moeten krijgen op het aantal personen en de namen om door te geven aan Allard Pierson, zodat we dit zeker in orde kunnen brengen voor het weekend. Of @Lachgast doe je het uitje liever op een later moment zodat meer mensen de kans hebben om de poll in te vullen?

Fijne dag nog!
Marjan

Wat leuk. Hierbij wat meer informatie.

Het loopt nog niet echt storm met aanmeldingen. Ik vind het prima om in een kleiner clubje te gaan.
Ik weet niet of het langer open laat staan van de poll daar veel aan gaat veranderen.

Ik zal wellicht nog een e-mailtje dichten aan wat mensen, die niet dagelijks het forum bezoeken.

Zijn degenen die hebben gestemd akkoord dat we al op zo korte termijn naar Allard Pierson gaan?

Het zou nu gaan om zondag 26 maart, half 12 bij de ingang van het Allard Pierson

Ik weet alleen 26 mrt door de poll waar verder niemand op reageert, dus waar die 11:30 ineens vandaan komt…

In het polleke had ik gezet: 26 maart, einde ochtend. Half twaalf is einde ochtend, vandaar die tijd.
Het was ietwat voor de vuist weg gekozen, maar wel met het idee dat mensen die ver weg wonen nog zouden kunnen komen en je toch nog even de tijd hebt om rond te neuzen.

Ik kan zelf niet zien we wat heeft geantwoord, dus wie o wie heeft er oren naar? (ik weet, een beetje gek om nu nog te inventariseren voor een evenement dat binnen het etmaal zou plaatsvinden, maar ik had de gehele dag optredens)
Op zich kan dit natuurlijk prima spontaan gebeuren.

Laat maar weten in dit draadje! Ik ben sowieso van plan om te gaan.

Ik ben er ook op individuele titel en neem mijn moeder mee omdat ik nog niet weet of ik me officieel lid mag noemen hier. Als mensen van OSM NL gaan wil ik ze graag ontmoeten en kunnen jullie me herkennen aan een rolstoel (waar mijn 88 jarige moeder in zit) die ik voortduw. Niet wetende hoe groot het daar is & ik de groep niet in de weg wil zitten ben ik er al om 10:00.
Tot zo !

Hoi Dillen,

Je bent zo snel lid van de gemeenschap als dat je je aanmeldt :slight_smile:
Ik had even buiten zomertijd gerekend.

Ik geloof dat we de enigen zijn. Zijn jullie in anderhalve uur al niet zo’n beetje klaar met bezichtigen?
Ik ben er met mijn vriendin, ben zelf te herkennen aan een ketchup-t-shirt :slight_smile:

Volgende keer toch maar wat verder weg plannen geloof ik.

groet!

De fiets is gejat, het lukt niet om op tijd te komen (grr).
Dus zoek maar niet naar een ketchupshirt. Kansloos dit.

Er komt vast een andere kans wat mij betreft, Allard Pierson vond ik echt een aanrader ! Ook omdat er meer te zien is dan de medegesponsorde TomTom tentoonstelling “Open kaart”.
Zonder verdere spoilers weg te geven van “open kaart” vond ik het brugplan over het IJ voor die tijd waarin het bedacht was geniaal en toch ben ik blij dat het bij een plan gebleven is nu in deze tijd gedacht… Opener kaart kan ik zelf niet zijn :smiley:

1 Like

Mocht iemand graag willen dat ik een kaartje voor hen opzij leg zodat ze op een later moment kunnen gaan, geef maar een seintje! Ik geef eind deze week een lijst namen door aan het Allard Pierson.

Voor de mensen die eerder niet in de gelegenheid waren:
de tentoonstelling is verleng tot 20 augustus (en aangevuld met enkele nieuwe stukken)

Gister geweest met twee medemappers,
zoals hierboven ook al gezegd: een echte aanrader als je van historische kaarten houdt.
Het ontmoeten van medemappers is minstens net zo leuk :wink: