För en ganska lång tid sedan startade @torgerNVDB-importen och skrev ett skript för att automatiskt konvertera NVDB-filer till OSM-filer som sedan skulle importeras manuellt.
Sedan skapade jag en webbplats som automatiskt laddar ner alla kommuner från NVDB och kör skriptet: NVDB2OSM – OSM files for download
Den här webbplatsen fungerar för närvarande inte längre och jag är nyfiken på om någon fortfarande använder den? För annars skulle jag bara stänga ner den.
Därför ville jag samla in några åsikter om huruvida jag borde behålla den här webbplatsen eller inte:
Ja, behåll den, jag använder den.
Nej, jag använder skriptet direkt
Låter intressant, jag kanske vill använda det i framtiden
Jag använder den då och då. Sen tillkommer ju nya vägar hela tiden och det är väldigt smidigt med en färdig osm-fil, så jag hoppas att den köras vidare. Sen hur ofta man behöver uppdatera filerna är ju en annan fråga…
Jag kollade nu och det verkar som att @torger’s skript inte längre fungerar… Jag kan tyvärr inte fixa det. Vi får se om han kommer att jobba lite med det och fixa buggen..
Jag själv har tidigare själv genererat osm-filer med script. Men det var inte enkelt, för mig, att sätta upp verktygen (Phyton-miljö) för att använda scripten. Trotts att jag har lång erfarenhet av programutveckling. Om man inte har sådan erfarenhet, eller inte har verktygen tidigare, är det svårt att själv generera osm-filer, men inte omöjligt.
Så om det finns färdiga filer underlättar det. Även för mig.
Tänkte bara höra av mig här så folk vet att jag fortfarande håller på. Jag är inte så aktiv i OSM-communityt längre men jag kartlägger fortfarande en del som trevligt tidsfördriv (lite som att lägga pussel), jag kartlägger mest natur just nu inte så mycket väg. Jag kör NVDB-skriptet lokalt på min dator (Linux) när jag behöver, och när buggar rapporteras in så fixar jag det vid tillfälle, så det underhålls. Jag har emellertid inte tid/möjlighet/ork att drifta en server.
Jag provade en sväng nu och det verkar snurra. Jag har laddat ned alla regioner från Lastkajen och försöker parsea dem automatiskt. Lite oro för lagringen på datorn, men det kan gå. Om allt snurrar på som jag hoppas så har jag fräscha osm-filer redo snart. Hur jag ska göra för att dela dem med er vet jag inte än. Jag har konto på en Nextcloud-instans, men jag är lite osäker på hur stora alla .osm-filerna blir tillsammans. Återkommer när jag vet mer.
Jag har tuggat igenom filerna, men en del kraschade av oklar anledning. Ska jag lösa krascherna behöver jag lära mig hur scriptet funkar vilket jag inte riktigt vet när jag hinner.
Jag är en av de få som lagt mycket tid på NVDB-uppdateringar. Jag gjorde klart alla vägar i Västmanland och Örebro, plus några kommuner till. Detta tog mig runt 2-3 år, trotts jag blev ganska snabb göra det.
Numera har lagt ned detta. Jag hade hoppats på att få Lantmäteriets data som öppen, och då hade känts mer tryggt att använda det, men nu verkar inte bli så. Eller åtminstone inom överskådlig tid.
Jag personligen känner mig ganska pessimistisk när det gäller NVDB-projekt. Endast ett fåtal har hjälpt till, och trotts jag efterlyst hjälp många gånger, har det sällan varit några nya som ställt upp. Kanske är detta projekt något som aldrig blir klart. Kanske kan mer automatiserade metoder (med AI?) kunna få fart på detta. Jag vet inte.
Jag har använt filerna och importerat, även om jag har ett annat “workflow” än du. Jag tror att folk hjälper till efter egen förmåga. Vi är dessvärre ganska få som karterar för OSM i Sverige, vilket jag tror är huvudproblemet, inte att folk “inte ställer upp”.
Personligen tycker jag att vägar är måttligt intressanta att lägga in, men gör det för att ha en referens för att korrigera satellitebilderna mot, samt för att ha en bra referens för annat som ska läggas in på kartan.
Hade LMs data blivit helt öppen hade väl import-arbetet för vägar varit ganska likt? Det hade oavsett krävts massivt manuellt arbete vad jag kan se.
Vill vi att fler hjälper till med sådana här uppgifter så är det just att bli fler som karterar som är nyckeln. Jag vet dock inte riktigt hur man kan locka fler till OSM.
Ja, grundproblemet är att vi för få i Sverige som håller på med OSM. Och bland dessa få, är det ännu färre som tycker att uppdateringar av vägnätet är intressant. Och det är ok, för vi gör det här som hobby. Och inget jag vill kritisera.
Vi skulle behöva hitta arbetsmetoder och verktyg som gör NVDB-uppdateringar enklare och snabbare. Förutom att det är tidskrävande, kräver det arbetet ganska mycket erfarenhet och “skills”. Så en nybörjare med OSM, har en ganska hög tröskel för att bli effektiv med det arbetet. Och för att få den kunskapen, måste man tycka arbetet är intressant. Redan där sållar man bort väldigt många.
Ja, sättet att “importera” datan är mycket manuellt och kräver mycket tid.
Jag har för mig att i Norge har de valt att köra en “delete & re-import” för vissa saker? Och då har man bättre förutsättningar att automatisera eller halv-automatisera saker. Men jag vet inte om det är önksevärd eller möjligt i Sverige… (eller så har jag kanske missuppfattat sakerna i Norge. )