Förberedda NVDB-importfiler - behövs fortfarande?

Hej allihopa.

För en ganska lång tid sedan startade @torger NVDB-importen och skrev ett skript för att automatiskt konvertera NVDB-filer till OSM-filer som sedan skulle importeras manuellt.
Sedan skapade jag en webbplats som automatiskt laddar ner alla kommuner från NVDB och kör skriptet: NVDB2OSM – OSM files for download

Den här webbplatsen fungerar för närvarande inte längre och jag är nyfiken på om någon fortfarande använder den? För annars skulle jag bara stänga ner den.

Därför ville jag samla in några åsikter om huruvida jag borde behålla den här webbplatsen eller inte:

• Ja, behåll den, jag använder den.
  • Nej, jag använder skriptet direkt
  • Låter intressant, jag kanske vill använda det i framtiden
0 voters

Det är ju väldigt mycket smidigare att ladda ner en fil än att behöva köra ett skript. Så för den sakens skull hade det varit bra att ha kvar sidan

1 Like

Jag använder den då och då. Sen tillkommer ju nya vägar hela tiden och det är väldigt smidigt med en färdig osm-fil, så jag hoppas att den köras vidare. Sen hur ofta man behöver uppdatera filerna är ju en annan fråga…

Bra att veta att några faktiskt använde tjänsten.

Jag kollade nu och det verkar som att @torger’s skript inte längre fungerar… Jag kan tyvärr inte fixa det. Vi får se om han kommer att jobba lite med det och fixa buggen..

Ja det skulle vara väldigt fint om det kunde börja snurra igen.

Jag själv har tidigare själv genererat osm-filer med script. Men det var inte enkelt, för mig, att sätta upp verktygen (Phyton-miljö) för att använda scripten. Trotts att jag har lång erfarenhet av programutveckling. Om man inte har sådan erfarenhet, eller inte har verktygen tidigare, är det svårt att själv generera osm-filer, men inte omöjligt.

Så om det finns färdiga filer underlättar det. Även för mig.

1 Like

Toppen :) Jag är i kontakt med @torger och försöker att få skriptet igång igen. Men python är verkligen inte min grej heller :sweat_smile: