Ik denk niet dat dat zo is, als het om de traditionele gebruikelijk categorieën voertuigen gaat en wegen gaat. Wel wordt alles steeds gedetailleerder, zodat er meer gemapt en getagd wordt.
Verder zijn er steeds meer aparte voertuigtypes, die wettelijk bij ons dan weer half-om-half bij bestaande voertuigtypes worden geschaard, wat in OSM alleen met expliciete tagging is op te lossen. Zowizo hebben we voor fietspaden uitzonderlijk veel aparte types met aparte regels voor verschillende voertuigtypes (daarvoor is dus geen impliciete access, en ook geen wereldwijde default access), waarop dan ook nog te hooi en te gras uitzonderingen gegooid worden door plaatselijke overheden).
Dus je komt het wel steeds vaker tegen, dat klopt, maar juist in de specialiteiten en de uitzonderingen, en juist dan denk ik dat je dat niet kan oplossen met een slim bedacht informatiemodel. Dat zou alleen werken als het algemeen ondersteund en toegepast wordt, en duidelijk genoeg is voor alle mappers. Zo niet, dan sterft het in schoonheid nog in het kraambed.
Ik denk dat we voor nu voluit moeten inzetten op
- OSM-brede impliciete tags (bv highway=cycleway houdt automatisch in bicycle=designated)
- OSM-brede world wide defaults (bv highway=path zonder verdere access tags reken je als foot=yes en bicycle=yes)
Als de world-wide defaults OSM-breed ondersteund worden, valt het verschil met impliciete tags trouwens weg. Je hoeft dan alleen de uitzonderingen te taggen, waaronder afwijkende landgebonden specialiteiten en defaults, en dingen waar geen wereldwijde impliciete tags en defaults voor zijn.
Vandaar voor fietsen ons hele pakket van mofa en moped, gevarieerd naar soorten cycleway die wereldwijd gewoon niet bekend of geregeld zijn.
Zo denkend vind ik dat het wel heel handig zou zijn om in de landelijke access default tabel in de access wiki, duidelijk aan te geven welke speciale defaults wij hebben die afwijken (of extra zijn) t.o.v. de wereldwijde access defaults. Je zou de waarden die overeenkomen groen kunnen maken, wat er apart bijkomt oranje (goeie kleurkeuze, al zeg ik het zelf) en wat echt anders is rood. Voor mofa hebben we dan een hele kolom rood, oftewel mofa moet je altijd expliciet taggen om osm-breed duidelijk te maken hoe het zit.
PS1 En altijd blijft het zaak: bij twijfel, expliciet taggen.
PS2 Expliciet taggen voor de workflow, om te markeren dat het echt bekeken is, vind ik geen goed idee. Omgekeerd kan een data user er niet op vertrouwen dat zo’n expliciete tag die gelijk is aan een impliciete tag of een wereldwijde default, de betekenis heeft dat het gecheckt is (op welke datum en is dat nog steeds zo?).