Precies dat gevoel had ik bij de verwijdering van die banners die daaraan voorafging -die ik dus niet zelf had geplaatst maar wel heb hersteld, al helemaal omdat de daarbij genoemde redenen (“These defaults are extremely important, and the claim about the Netherlands is factually incorrect.”) niet onderbouwd zijn en ook niet te rijmen zijn met de inhoud van de betreffende wiki.
Het gemak waarmee -ook in dit discussiedraadje- wordt gesuggereerd dat data kan worden verwijderd enkel alleen omdat het “default” is -terwijl er op die wikipagina veel tegenin wordt gebracht- onderstreept het belang om dat voldoende duidelijk te maken en niet ergens weg te stoppen op een talk-pagina.
En ik moet wel bekennen dat ik hier een beetje allergisch voor ben geworden, het verkeerd interpreteren van die tabellen heeft eerder geleid tot massale verwijdering van correcte data zoals foot / bicycle=yes op highway=path “omdat het default is” .
En het is ook bepaald niet de eerste keer dat erop gewezen is dat dat niet is hoe die tabellen gelezen moeten worden.
Eerder hadden we bijvoorbeeld deze discussie met een flinke baard, waar bij sommige mappers het kwartje is gevallen, ik wordt er soms wel moedeloos van om dat steeds opnieuw aan te moeten kaarten. Vooral als je dan bedenkt dat meerdere andere (ervaren) mappers ook al -jaren geleden- berichten van dergelijke strekking op die default wikipagina hebben gezet en dat ook hier weer wordt afgedaan dat ja maar (recente…) wiki’s zeggen ook niet alles
En wat ik nog jammerder vind, is dat het nu gaat om allemaal bijzaken en edge-cases in plaats van dat er een goed inhoudelijk debat plaatsvindt over wat we willen met situaties zoals bijvoorbeeld die 147km highway=primary zonder bicycle=no:
-
willen we die 147km reduceren tot 0 en overal een waarde voor bicycle aan hangen, zoals we ook met maxspeed proberen
-
of willen wie die 147 km juist vergroten door de bicycle=yes te verwijderen op de 9km waar die getagd is “omdat het default is” en het daarom weg moet (en idem voor andere wegtypen in de tabellen)
-
en als we dat laatste niet willen, hoe is er dan wel een bruikbaar voorstel te maken om te zorgen dat je geen zaken hoeft te taggen die in een land zonder uitzondering gelden voor bepaalde wegtypen (ik zie daar wel kansen)
Dat lijkt me een veel constructievere manier vooruit