Flygplats nedlagd sedan 30 år

Jag redigerar sporadiskt i norra Hälsingland. Jag har flera gånger noterat att den gamla flygplatsen i Hudiksvall fortfarande är markerad som just flygplats. Jag skulle vilja ta bort allt som relaterar till flygplats då landningsbanan sedan länge är ombyggd till dragracingbana med mängder av hinder mm. Samma med “taxiway” osv som finns inritat på kartan. Jag är dock osäker vad som gäller här. Finns det en tanke med att gamla övergivna flygplatser ska behålla dessa taggar? Det finns fler exempel som tex. Sättna utanför Sundsvall som är nedlagd sedan ~2000 och Kubbe ett par mil väster om Övik. även den nedlagd 2000 och används idag som bla timmerupplag.

Grundregeln är att vi kartlägger verkligheten som den är i nuläget, så som mest kan man ha taggar såsom “was:taxiway=yes” eller dylikt; men historisk data är en “kul att ha”-grej på själva OSM och bör inte prioriteras på något sätt (ja, förutom plackat och sånt).

Däremot kan man gärna kartlägga historisk data på openhistoricalmap.org, med krusidullen att de behandlar licensen på datan lite annorlunda: OpenHistoricalMap/Copyright - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Det finns också lite paralleller till diskussionen i Mycket järnvägsräls som inte existerar i OSM .

Likt som med banval utan räls kan jag tycka att `was:taxiway=yes` är en väldigt bra tagg att sätta om man fortfarande kan stå på platsen och tydligt säga “ja, detta har varit en taxiway en gång i tiden”. Hade det däremot varit att man rivit upp all asfalt och byggt bostäder eller liknande så bör det tas bort helt.

3 Likes

Tolkar jag er rätt i att ni tycker att jag borde kunna ändra till was:taxiway=yes? Vad anser ni om att platsen är namngiven Hudiksvalls flygplats? Jag tycker det är ganska missvisande då det inte funnits sådan verksamhet där på 30 år.. Det är trafikskolor, racingbana och massa annat men ingen flygplats längre.

Namnet kan nog vara kvar.

Även om det inte längre är en aktiv flygplats så heter PLATSEN ändå “Hudiksvalls flygplats”. Googla på det så får du flera träffar, fråga folk på stan hur du hittar till Hudiksvalls flygplats så kommer de att leda dig dit.

Så åtminstone jag röstar på att behålla namnet.

2 Likes