Fixa Anteckningar/Notes i Sverige!

Det finns nästan 4000 Notes som inte är hanterade i Sverige.

Som omväxling till annan kartering, prova att fixa några av dessa?

På Discord finns nu också en grupp där man kan diskutera dessa. Välkommen!

Skulle gärna varit med men har hållit mig undan Discord än så länge. Försökte ändå skapa ett konto men hann inte ens logga in innan det blev “disabled”. Har skapat ett ärende hos supporten men har inte stora förhoppningar. :man_shrugging:

Konstigt! Det måste ha hänt något speciellt då jag inte hade något problem att skapa konto. Borde inte vara något större problem att lösa.

Skönt att höra att jag inte är den enda som aldrig klarat av att skapa ett Discord konto, utan blivit auto-bannad innan jag ens hunnit logga in. I mitt fall hjälpte inte att prata med supporten. De vägrade låsa upp kontot, vägrade berätta varför de låste kontot, och vägrade berätta för mig vad jag ska göra för att kunna skapa ett konto hos dem.

Men jag försöker att fixa lite gamla anteckningar här och var i Sverige då och då, så bidrar förhoppningsvis till att minska antalet ändå.

1 Like

Om man googlar på detta problem verkar det ha funnits under lång tid (år). Jag hittade aldrig någon förklaring på varför det blir så ibland.

Jag tar gärna emot förslag på någon annan server/forum där vi kan lägga upp en specifik grupp för svenska Notes.

Jag fick ett ganska snabbt svar från den generella supporten att jag lagt ärendet i fel kö. Reggade ett nytt ärende enligt instruktioner men har inte fått varken bekräftelse eller respons.

Jag misstänker att det var för att jag använda Tor för att regga kontot, när jag testade igen utan Tor så gick det att skapa konto.

Det jag känner till är Matrix, som annat federerat så kan det ju vara lite knepigt att hitta en hemserver. De avråder ju lite från att skapa konto på matrix.org eftersom den har den största delen användare. Själv stödjer jag FSFE och får konto på så vis.

Ett annat alternativ är Signal men vet inte hur det fungerar när man vill att slumpmässiga människor som inte känner varandra sedan innan ska hitta till en grupp.

Varför inte här på det här forumet? Lätt att hitta för oss som redan är här, redan många användare, m.m.

2 Likes

Ja, det räcker väl bra med forumet? Eller missar jag någon funktion eller liknande?
I alla fall kikade jag igenom ett par notes i området där jag bor och fixade det som gick.

Tycker inte det är så bra att blanda specifika frågor om Notes här. Intresserar nog ganska få.

Men om det inte blir någon större trafik på Discord, så kan ju lika gärna de få som skriver något, gör det här. Vi får se hur det blir.

Tänker att det borde kunna hållas i en tråd (quote-systemet funkar ju ganska bra om man ska diskutera flera notes samtidigt), så kan de som inte är intresserade muta:
image

Alternativt i egna inlägg med tagg så kan man muta de också om man känner för:
image

3 Likes

Jag anser att en chatt är ett bra komplement till detta forum. Jag ser forumet som lite mer strukturerat och beständigt. Chatten kring Notes ser jag som mer oordnat och flytktig med lite värde att bevaras för framtiden och med en lägre tröskel för att bara slänga iväg en kommentar.