Fietsroutenetwerk Drenthe in Groningen

Ik ben de laatste weken de eerste lege frames van knooppunten van het fietsroutenetwerk in de provincie Groningen tegengekomen, maar vandaag zag ik het het eerste bord aan de Campinglaan in het stadspark in Stad. Zie http://www.openstreetmap.org/?lat=53.198704&lon=6.536397&zoom=18&layers=M
Ik was verbaasd:
knooppunt 01 Groningen
Zo te zien is het de provincie Drenthe die de eerste knooppunten in Groningen plaatst.
Fietsstad Groningen zou zich moeten schamen…

Overigens zijn de Drenten niet altijd eenduidig:
hoe naar knooppunt 09
Welke route moet je hier volgen naar knooppunt 09?

Beide routes lopen een stukje gelijk op. Uiteindelijk volg je LF20.
Volgend jaar moet het af zijn, met veel subsidie en bijdragen uit zelf Niedersachsen.
Overigens zie ik die knooppunten met angst en beven tegemoet. In Friesland zie je dat gemeenten de gewone bewegwijzering laten vallen en alleen nog knooppunten plaatsen, zodat vrij fietsen onmogelijk wordt.
Groningen is 1 van de dichtst bewegwijzerde fietsprovincies die ik ken. In de meeste gebieden staat op iedere kruising wel een bord, naar de meest obscure streken en dorpjes. Ik moet er niet aan denken dat dat vervangen wordt door saaie kille nummertjes: ik fiets liever naar pakweg Grijssloot dan naar een nummer.

@paulb: De fietsknooppunten netwerken worden zodanig uitgelegd dat ze op elkaar aansluiten. Als (met nadruk op als) groningen ook gaat aansluiten op het fietsknoopunten wereldje dan kunnen de knooppuntenborden op de randen worden vervangen door een bord van groningen met daarop zowel de groningse als drenthse routes.
Gister net een rondjes knoopunten toegevoegd tussen Norg en bakkeveen. Knooppunt 95 in haulerwijk is van een fries knooppunt (met fries bord) verandert in een Drents knooppunt. Zo ook knooppunt 50 bij Allardsoog, en zo zullen er meer zijn.
@noordfiets: niet iedereen heeft natuurlijk een richtinggevoel en geografische kennis dat zij op basis van wat bordjes een leuk blokje om kunnen plannen… Ik vind de netwerken op zich wel aardig omdat je doordat je vaak een doelloos blokje om wordt gestuurd langs paden/plekken komt waar je normaal nooit zou komen.

Misschien is het een idee om eens een fietskaartfeestje te plannen om de lege plekken op de openfietskaart in Drenthe op te vullen.

Grtz Theun,

PS: Mij eigenlijk niet opgevallen dat in Friesland bordjes verdwijnen… Maar goed, omdat ik daar beter bekend ben let ik niet zo op de borden, dus dat kan ook een oorzaak zijn.

Toevallig zo rond Bakkeveen/Haulerwijk … in het hele gebied weinig echte borden te vinden in vergelijking met Groningen.