Fietsroute, backward/forward rollen, sorteren: help!

Ik heb hem via viewers proberen te volgen. Het is een 6-kantige bordjesroute (anwb zal dat wel zijn?) die op routeyou nauwkeurig beschreven staat. Ik zie een hoop bordjes in 2018 op de foto’s, dus hij is denk ik nog wel aktueel, maar… hij is eenzijdig bewegwijzerd! Dus die rollen slaan zowizo nergens op en die kunnen MI weg. Tenzij er grote bezwaren tegen zijn of iemand anders het persee wil doen (hint-hint) ga ik dat dan maar gewoon doen.

Wijziging: O juist! Leo was me voor! Wat een mooie lusroute is het ineens!

Ah, hier bedoelde je waarschijnlijk voor een rondje dat 1 kant op bewegwijzerd is.

Correct, kijk nog maar eens naar de route Vrachel en Donge die in je eerste posting stond.
Heeft mij de volle 5 uur gekost. :roll_eyes:

Ja, ik haalde hem in JOSM binnen om aan te gaan passen, zie ik een superfraai gesloten kringlijntje in de relatie-editor. 5 uur, allemachtig! Maar dan heb je ook wat. Wat zal het nu druk worden op die route!

@Allen bedankt voor de geduldige uitleg, ik denk dat ik het nu in ieder geval voldoende snap om na doorvoeren van een knip te beoordelen of de route in orde is.
Mocht ik ooit zelf tweezijdig bewegwijzerde fietsroutes gaan invoeren, dan denk ik dat ik voor heen en voor terug gescheiden relaties aanmaak, dat lijkt mij een stuk handiger werken en je kan ze gewoon direkt exporteren naar andere toepassingen.

(Hoe) gebruikt Garmin de relatie dan voor het routeren?

Testroute gemaakt met een stuk heen- en een stuk terugroute. Ik heb heen allemaal forward gegeven, terug allemaal backward (fout, ik weet het, het is om te testen). In JOSM zijn de lijntjes dus onderbroken op tig plekken, maar op waymarkedtrails maakt dat niks uit, ook niet voor de export naar gpx. Die blijft dezelfde lussen geven voor heen- en terug tegelijk, maar dat hangt niet van de rollen af.

Peter… De openfietsmap voor garmintoestellen geschikt heeft een trucje…
Bij instelling Tolwegen vermijden en voertuiginstelling auto/ motorfiets routeert de gps allen nog over fietsroutes. Best handig dus in het buitenland. In Nederland zijn (helaas) zoveel knooppuntroutes dat dat laatste ook weer willekeur wordt. Buiten Nederland gebruik ik het veel.

Aanvulling… in grote steden is het goed bruikbaar om de betere fietsroutes te blijven volgen.

Dat had ik al eerder gehoord, maar was het vergeten. Hoe werkt dat dan precies, hoe weet de gps welke route hij moet volgen cq welke wegen erbij horen en welke niet?
In mij idee kijkt een Garmin alleen welke wegen hij (binnen het profiel) mag gebruiken om alle via-punten langs te gaan. Dus dan zou de openfietsmap de OSM-tags van de wegen tweaken zodat in dat profiel alleen de wegen die feitelijk in fietsroutes/relaties zitten toegelaten worden? Zoiets?

Wellicht reageert Ligfietser nog. Hij is de maker van de openfietsmap. Waarschijnlijk worden alle wegen zonder fietsroute gezien als een Tolweg. Bij een onderbreking werkt het niet goed meer.

Ik gebruik een garmin etrex touch 35. Daar zet ik de in stelling op motorfiets en tolwegen vermijden. Werkt perfect.

Ja, handig. Ik zou graag willen weten of de rollen in de routerelaties hierbij gebruikt worden.