Fietspaden op de Veluwe

In navolging op het goede initiatief van het ‘Fietspaden in Groningen’ topic, bij deze ook een ‘Fietspaden op de Veluwe’ topic. Mogen er nog vele posts volgen… :slight_smile:

Ik trap af met een kort rondje Apeldoorn, Hoog Buurlo, Hoenderloo, Apeldoorn. Gefietst afgelopen zaterdag samen met de bazin nadat de buien vertrokken waren tegen zonsondergang.

Het is een mooi rondje van iets meer dan 20 kilometer maar wel met een paar pittige klimmetjes. Na de eerste meters is het meteen raak, een mooi betonnen fietspad, maar een uitdaging voor de nog ongetrainde kuitjes:

Iets verderop wordt de eerste ree van de avond gespot:

Zou dit het door greencaps geredde exemplaar zijn?

Een stuk verderop krijgen we de eerste indrukken van de Kootwijker hei. Het kleurt goudgeel door de laag staande zon:

Net voorbij de schaapskooi van staatsbosbeheer (Hoog Buurlo op de kaart) daalt het fietspad naar de Kootwijker hei af:

De hei overgstoken en weer het bos ingedoken staan we al snel oog in oog met een tweede ree maar voordat het fototoestel standby was is het dier in de hoge bosjes verdwenen. Ook blijkt dat niets de commercie kan ontwijken. Ook natuurgebieden blijken productiebos:

Ook een nadeel van Nederland, voordat je het weet zit je weer midden in de bewoonde wereld, Hoenderloo (wel bekend bij veel vakantiegangers). De vakantie gangers zijn moe geregend want het is rustig op straat ondanks de volle campings. Voorbij Hoenderloo komen we weer op een stukje heide. De zon is ondertussen weg en het geeft het landschap een heel ander uiterlijk:

Iets verderop nog eenmaal een blik op het gezellige sleurhutje-mutje van een Hoenderloose camping:

Daarna was het als snel te donker voor foto’s en de geplande omweg via Beekbergen over de Noordweg hebben we maar niet meer gedaan: de bossen zijn niet toegankelijk tussen zonsondergang/zonsopgang. Als alternatief maar langs de N-weg tussen Hoenderloo en Apeldoorn terug.

Heerlijk nog even de deur uit zo na een verregende dag … Grotere foto’s staan hier

Succes!

Sprekend!

Lambertus, hoe kan het dat jouw urls’s niet verlinkt zijn? Als ik ze quote is er wel een link. Maar je kunt natuurlijk ook rechtstreeks de .jpg tussen img tags zetten.

Jouw urls zijn ook geen fotos maar html paginas (met een foto er op). Urls naar .html’s kun je niet in de src van een img gebruiken. Een browser mekkert echter niet over dergelijk verkeerd gebruik. (Maar nu snap ik dan ook waarom er geen link is)…

Ja stom, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Het was dan ook al laat zullen we maar zeggen :stuck_out_tongue: Maar het is idd ook stom dat flickr geen permalink naar foto’s geeft…

Een camping in Hoenderloo … dat roept oude herinneringen op …
Aan een grote schuur met afgeschermde hokjes waar de minder gefortuneerden in de jaren zestig in afgeschermde ruimtes konden slapen … een brommende generator voor de stroom, die om 9 of 10 uur uitging zodat je op tijd naar bed kon … en ouders die dat vakantie noemden.

Maar het is wel een prachtig gebied, dat dan weer wel!

Wij leefden en sliepen vroeger ook 3 weken met 5 personen op een zeilbootje van 7 meter en als je dan 's nachts poepen moest dan klauterde je eerst over 2 slapende mensen heen, op de pot en daarna sliep iedereen in de stank… Koken deed je op de knieen voor een twee-pits fornuisje en als je in bed had geplast dan hing de hele dag een slaapzak in de verstaging.

En toch waren dat fantastische vakanties, de hele dag buiten spelen met modder en zand, vissen, zwemmen, zeilen, surfen, (en later) achter de meisjes aan!

We zijn nu gewoon verwend…

Goed dat je de aandacht op yournavigation.org vestigt. Een mooi project. Omdat de url wel lijkt op die van ACME http://tinyurl.com/387x6ss heb ik een programma van mij even aangepast zodat die ook de .gpx tracklog uit de garmin op yournavigation.org kan zetten: http://tinyurl.com/3xgyshf Maar het valt me wel op dat het fietspad tussen markers 3-4 en ook dat tussen 14-15 niet genomen wordt. Wordt er oudere data voor de routering gebruikt?

Heb nog wat geexperimenteerd: http://www.yournavigation.org/?flat=53.396969915174&flon=6.4432321160905&tlat=53.421969662541&tlon=6.4636958941651&v=bicycle&fast=1&layer=mapnik

Hij neemt het lange fietspad niet. Ook niet als je Shortest´ aanklikt en daarna Find route´.

Ja, helaas wel. Het lukt me al maanden niet om een routing database update te doen. Ben druk bezig met debuggen maar de huidige database is nog van eind vorig jaar… :frowning:

Aanstaande zaterdag fiets ik van Utrecht naar Apeldoorn. Over de Veluwe. Als het niet regent wel te verstaan. Daarna trein naar huis. Deze route stelt yournavigation.org voor: http://www.yournavigation.org/?flat=52.104747198758&flon=5.0924191770172&tlat=52.209495021947&tlon=5.968578844952&v=bicycle&fast=0&layer=mapnik

Is dat wat? Als het leuker kan: wil iemand hem dan aanpassen?

Bah, nee dat lijkt me nou hélemáál geen leuke route! Bijna alles is langs grote drukke primaire wegen en dwars door grote kernen. Ik heb snel even wat waypoints op de kaart geknikkerd en als gevolg van die routes wat getweakt: lijkt me al veel mooier met veel meer fietspaden en rustige wegen… wel 10km langer maar je kunt hem zelf misschien nog wat meer tweaken…

Ik kom niet verder dan Voorthuizen met yournavigation, bij Garderen crasht de boel :frowning:

Hier is een alternatieve route van Utrecht tot Voorthuizen:
http://www.yournavigation.org/?flat=52.104747198758&flon=5.0924191770172&wlat=52.11086878035&wlon=5.1548471532743&wlat=52.14540217777&wlon=5.263980873668&wlat=52.146613590531&wlon=5.3406491361468&wlat=52.163490934915&wlon=5.4162874303628&wlat=52.190754987945&wlon=5.5705680928931&tlat=52.209495021947&tlon=5.968578844952&v=bicycle&fast=0&layer=mapnik

  1. langs de forten bij voordorp

  2. vervolgens een saai stuk door Bilthoven/Den Dolder, daarna een mooie route langs het spoor tot Amersfoort. Een nog leuker alternatief is iets ten noorden, het fietspad door de duinen bij Soest
    3-4) dwars door Amersfoort, route gaat door de Langestraat maar daar mag / kan je niet fietsen tijdens winkeltijden, via de Zuidsingel dus. De Hogeweg is afgesloten voor fietsverkeer ivm de aanleg van een nieuwe aansluiting op de A28. Alternatief is de oude Lage weg.

  3. via Hoevelaken en Zwartebroek naar Appel, bij punt 5 is het fietspad smal en hobbelig, niet geschikt voor dunne racebandjes.

Vervolgens kan je door naar Garderen via Prinsenkamp, Boeschoten en knoop 57 (dus niet ri Voorthuizen), maar hier geeft Yournavigation er de brui aan:
Could not finish segment because: An unexpected error occured in Gosmore

Verder van Garderen knoop 57 naar 81 (Kootwijk, mooie route) en dan doorsteken naar Assel (38) Hoog Soeren (10) tot Apeldoorn:
http://openfietskaart.nl/?zoom=13&lat=52.20997&lon=5.81286&layers=0B000FFTFFFF

Hier een variant van de route, http://www.bikemap.net/route/476529 totaal ongeveer 72,5km, je zou via Stroe nog een stuk kunnen afsnijden.

Beiden bedankt. Zie hier wat het geworden is.

OpenStreetMap
Druk in Utrecht. Hoe kom ik hier uit?

OpenStreetMap
Wilhelminapark. Alsof ik op schoolreisje was… had ik dit beeld ooit eerder gezien…?

OpenStreetMap
Er was ook een Giro toertocht georganiseerd hoorde ik.

OpenStreetMap
He he uit de stad. Mooi weggetje.

OpenStreetMap
De Garmin wilde me hier door leiden (ligfietsers kaart). Maar dat mocht dus niet.

OpenStreetMap
Tja, een weinig bereden paadje. Dat was nu ook weer niet de bedoeling. Op een gegeven moment had ik Austerlitz maar aangegeven als bestemming. (mooi midden in de bossen). Van toen af aan was het een strijd tussen de Garmin en de paddestoelen over de te volgen route.

OpenStreetMap
Mooie paadjes maar ik had het idee dat ik van hot naar haar gestuurd werd. Omdat de ram-mount nog niet gearriveerd was (In de webwinkel was die op voorraad. Maar als je dan na twee weken belt waar die blijft krijg je te horen dat de Eyjafjallajökull belemmerde dat dingen aankwamen. Mooie boel zo. Dus maar weer met een elastiekje de navi bevestigd). Maar daardoor kon ik hem niet aflezen en moest ik om de haverklap afstappen.

OpenStreetMap
Scherpenzeel wilde ik heen.

OpenStreetMap
Hier kon ik lekker doorfietsen. Knotwilgen en koeien.

OpenStreetMap
Aha… een nieuwe wijk… een nieuwe straat … een nieuw fietspad…

OpenStreetMap
Nog niet gemapt. Alhier een bijdrage…

OpenStreetMap
Toestanden.

OpenStreetMap
Eindelijk de echte veluwe 18 km voor Apeldoorn.

OpenStreetMap
Fietspad naast de rulle zandwg. Erg mooi.

OpenStreetMap
Dat was genieten van het landschap.

OpenStreetMap
Maar op een bepaald moment bestond de weg uit verraderlijk zand. Het leek stevig maar het voorwiel begon zomaar naar rechts te driften. Naar links sturen hielp niet. Steeds meer uit spoor. Lekker link.

OpenStreetMap
UIteindelijk stond ik steeds bijna met het wiel dwars op de weg. Ook het achterwiel wilde wel wegglijden. Na een tiental keren had ik het wel gezien en nam de verharde weg door Radio Kootwijk- die de navi ook voorstelde trouwens-.

OpenStreetMap
Op station Apeldoorn bleken het toch nog 85 km.

OpenStreetMap
Al met al een laag gemiddelde. Ik zou wel meer hier willen fietsen maar dan onder geleide… verlost van dat ‘kaart kijken’…

Dit was de route: http://tinyurl.com/36o5334

Nou je hebt uiteindelijk toch een mooie route gefietst, niet teveel door de steden en dorpen iig. Wat betreft het zand helpen die dunne bandjes niet echt idd. Moet je voorstellen hoe dat in de zomer is als het zand droog en rul is…

Rul zand vereist een wat andere fietstechniek: Heb je geprobeerd wat meer achterop de fiets te ‘hangen’ zodat je voorwiel minder druk heeft? Dan heb je minder last van het weg glijden.

De laatste keer dat ik hier fietste lag er een wat harder fietsstrookje naast de track, net zoals je eerder in de route ook had (het fietspad gaat op een gegeven moment van links naast de track naar rechts naast de track), maar ik zie het niet meer terug op je foto… Vanaf de kruising met de Turfbergweg wordt het weer mooi fietspad trouwens (beton), je bent dus net te vroeg de grote weg gaan opzoeken. Maargoed dat was maar een kort stukje.

Meld je maar als je weer een keer in de buurt van Apeldoorn wilt fietsen :), Ik weet nog wel een mooi rondje Apeldoorn-Harderwijk-Apeldoorn. Niet dat ik veel harder ga hoor :stuck_out_tongue:

Had je niet met die toertocht mee kunnen doen dan? Overal duidelijke borden en een mooi gemiddelde…

Bedankt voor het aanbod Lambertus. En noordfiets… ik had wat te doen in Utrecht en wilde daarna over de Veluwe fietsen en heb dat gedaan. Van die ‘Giro’ tocht had ik nog niet gehoord en die was trouwens al vertrokken toen ik in Utrecht aankwam. Bovendien ga ik de Giro wel fietsen als ik in Italië kom… :).

Da’s maar goed ook, want iemand had vergeten de riggeltjes op de weg te mappen … au!

Begrijp ik het goed dat jij hem wel mee reed?

Ja op de bank voor de buis thuis heb ik flink meegetrapt … Ik wou dat het kon, maar ik kom op de helft van de snelheid en pakweg de helft van de afstanden. Een kwart dus zeg maar.
Maar dat het een aantal renners flink heeft opgebroken, die niet gemarkeerde randjes, dat staat vast.