Hallo mappers!vol trots presenteer ik mijn nieuwste wapenfeit, nl het in de OSM map zetten van een reeel bestaand doch tot op heden niet weergegeven fietspad.
't was even wat werk, eerst gpx bestand van de etrex als achtergrond gebruiken (in potlatch2), overtekenen, labelen…
Tot mijn vreugde staat ie nu hier:
het is het blauwe stippellijntje wat zich ietwat kronkelig noord-zuid begeeft van Leedeweg naar Achterzeedijk.
Maar nu: als ik inzoom verdwijnt het! Pas als ik enorm verder inzoom verschijnen er weer delen van…???
Heb ik iets verkeerd gedaan? zo ja, wat?
Gaarne hulp!
“abel tasman”
O ja, bij het noordelijk aansluitingspunt van dit fietspad op de Leedeweg heb ik ook een parkeerplaats op de kaart gezet,
die ook pas verschijnt bij een enorm zoom niveau…ik doe kennelijk iets niet goed, moet ik een soort schakelaar
aanzetten die zegt "zichtbaar van zoomniveau … tot zoomniveau… ???
Het kan enige tijd voordat het pad op alle zoom-niveaus wordt weergegeven. Op refresh drukken in je browser helpt. Op andere kaarten kan het nog langer duren.
Nee, je hebt dus niks verkeerd gedaan. Behalve dan ongeduldig zijn
Overigens is bij een highway=cycleway het niet nodig om bicycle=yes, foot=yes, access=yes en motor_vehicle=no aan te geven.
Je hebt zo te zien niets verkeerd gedaan, wel is het belangrijk dat je weet dat er een vertragingstijd op de verwerking zit.
Je kunt dmv F5 op de verschillende zoomniveau’s kijken hoe ver de verwerking er mee is.
Je kunt het verwerkings proces “versnellen” met een truukje
Geef in de provider op het stukje (tile) rechtermuisknop, zodat je een snelmenu van de browser krijgt.
Selecteer ► Afbeeldings-URL kopiëren.
Plak deze verkregen link in een nieuwe browser, druk nog niet op enter.
Zet nu achter de geplakte link hetvolgende : /dirty
Druk nu op enter.
Dit is een truukje om de tile eerder te laten renderen op de standaard OSM layer.
Het is nu nog steeds noodzakelijk om regelmatig F5 te drukken op verschillende zoomniveau’s
Bij nadere inspectie mankeert er aan je aangebrachte items toch nog wel iets.
In de validator van JOSM krijg je voordat je de upload laat plaatsvinden de fouten/waarschuwingen die verwantschap houden met het te uploaden geheel.
Je hebt het fietspad naar de parkeerplaats (mogen hier geen auto’s parkeren?) overlappend ingetekend (dwz heen en terug.)
Hiermee creëer je een “Self-intersecting way”
Dit geeft behoorlijke problemen als over zo’n stukje weg gerouteerd gaat worden met bv een garmin GPS, welke gebruikt kan maken van een afgeleide kaart van OSM.
Op onderstaande screenprint heb ik jouw fietspad even uit elkaar getrokken, zodat je het visueel zichtbaar wordt. (natuurlijk heb ik dit niet geupload!)
Deze self-intersecting way dient opgelost te worden, mocht je dit niet lukken wil ik dit wel voor je doen. Geef het dan even aan. Je mag het ook zelf proberen, of vragen stellen hoe dit zou kunnen.
Zelf werk ik niet met Potlatch 2, omdat ik begonnen ben JOSM, en alle andere editors heb overgeslagen. Tot de dag van vandaag geen spijt van gekregen.
Misschien is het een idee om met JOSM te leren werken, iedereen op dit forum is bereid je de vragen te beantwoorden die je dan tegen zou komen.
Het aangebrachte fietspad maakt geen connectie met de bestaande weg.
Op deze manier kan er geen routering (zoals hierboven ook vermeld) in een afgeleide kaart van OSM gemaakt worden, omdat het daar dan ophoudt.
In JOSM wordt deze bij upload ook geconstateerd als waarschuwing.
De melding is dan : “Way end node near other highway”
Ook hier geldt, je mag de aansluiting zelf maken. Of als je vragen hebt stel ze daan. Ook wil ik het wel voor je doen. Maar daar leer je dan niet veel van. Je kunt dan alleen het resultaat bekijken.
Ik kan mijn “beginnersfouten” nog herinneren als de dag van gisteren, nu bijna 2 jaar geleden.
Ik had van mijn woonplaats een gebouw gemaakt. Ja dat was ff schrikken.
Door de hulp van dit forum heb ik een topic geopend, waar ik mijn beginnersvragen heb gesteld. Op deze manier kom je behoorlijk snel op een redelijk “level” http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=23119
Commodoortje en Jan, heel hartelijk dank. De issues zijn mij duidelijk.Vooralsnog ga ik zelf proberen het op te lossen, inderdaad leer ik daar het meeste van.
Ik zal het melden als ik in de problemen kom en jullie zeer gewaardeerde hulp nodig heb.
Overigens: dat vierkant is mij ook een volkomen raadsel.Ik woon even buiten de oostgrens ervan en kan mij geen “object” of “structuur” voorstellen
die door dat vierkant weergegeven zou moeten worden…
Het is afkomstig van deze changeset: http://www.openstreetmap.org/changeset/32148493 en de betreffende gebruiker heeft maar twee edits op zijn naam staan.
Ik zal hem een berichtje sturen.
Ik denk dat het weg kan.
Let op… Niet elke fout is een fout.
Succes verder…
ps
Weet je trouwens zeker dat het een nieuw fietspad betreft aangegeven met het bekende blauwe bord of het bord onverplicht fietspad? Anders dient het op een andere manier getagd te worden…
Het vreemde vierkant area = yes heb ik even weggehaald. Weg ermee!
Ik tag officiele fietspaden met een traffic_sign=NL:G11 (of NL:G12a met moped=designated OF :NLG13 met mofa=no) zodat helder is wat de toegang (access) is. Ik zie in OSM ook vaak highway=cycleway zonder dat er een officieel bord staat. Velen daarvan durf ik niet om te taggen naar highway=path met relevante access tags omdat het voor mij niet duidelijk is wat de access tags zijn. Het betreft bv doorsteekjes tussen woonwijken. Misschien mogen bv motorfietsen er officieel wel doorheen maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebbeb als een OSM kaart een motorfiets (met zijspan?) hier overheen stuurt terwijl er bv ook paaltjes (bollard) staan. Om die reden zet ik er wel eens een traffic_sign=none of zodat zichtbaar is dat het geen officieel fietspad is. We willen in OSM wel alles eenduidig vastleggen maar dat valt niet mee als wegbeheerders niet altijd even duidelijk zijn. In dat geval kies ik er maar voor om het te taggen zoals ik denk dat de bedoeling is
In veel gevallen heb je van die grijze tegelpaden, waarvan de status totaal onduidelijk is omdat er geen bord geplaatst is. Die tag ik dan maar als path. Loopt het parallel met een weg, dan is het toch een footway voor mij in de meeste gevallen.
Soms heb je ook rode of roze tegels, dan lijkt het meer een fietspad, alleen worden - helaas - ook voetpaden met rode/roze tegels aangelegd.
En soms heb je ook rode/roze tegels met grijze ernaast zonder bord, maar dan is het helder dat het rode/roze gedeelte een fietspad is. Onduidelijk is dan of het alleen voor fietsers is of ook voor brommers en scooters.
En helaas zijn er dan ook nog woonwijken, meestal recente, die een design hebben en de designers trekken zich niets aan van traditionele kleurtjes en doen maar wat.
Dit blijft een uitermate lastige materie waar ik nu al 6 jaar mee worstel. Wat stelt dit pad en wat stelt dat pad voor?
Blijft lastig, zeker in onze Nederlandse gedoogcultuur en slordigheid in bebording. (Om van de verschillen tussen diverse gemeentes maar te zwijgen!).
Ik interpreteer een pad (path) zonder nadere bebording als toelaatbaar voor wandelaars, fietsers en paarden. Dat er feitelijk ook bromfietsen en motoren overkunnen laat ik even in het midden.
Ik ga dan ook niet foot=yes of bicycle=yes daarbij taggen.
Alleen als er een bord ‘voetpad’ of ‘verboden voor fietsers’ staat tag ik het als ‘footway’.
Dat je er, in het laatste geval nog steeds met een paard over mag…
Ook al vele paden tegengekomen waar aan de ene kant wel een bord voetpad staat en aan de andere kant geen; topologie is niet het sterkste punt van veel verkeersambtenaren.
Als ik als (race)fietser een route wil uitzetten in een voor mij onbekend gebied doe ik dat achter de PC en vermijd (onverharde) paden; ik laat dat routeren niet aan mijn Garmin of PC-/webapplicatie over.
zo zie je maar, er zit veel aan vast…ik ga daar weer eens terug om te kijken naar de borden die er staan en de tags dan goed zetten…
En Eggie, bedankt voor het “PB”;inderdaad is het “land use” veranderd; ik dacht, laat ik het maar bij een kleine verandering per keer houden,alles
op z’n tijd…
Overigens: die oude rechthoekige kavelbegrenzingen zijn in het landschap nog wel als greppelige slootjes te herkennen, die heb ik dus ook
maar even zo gelaten.
Gelukkig maar dat ik er vlakbij woon,ik kan daar nog complete zondagmiddagen zoetbrengen, om nog maar te zwijgen van de kano die ik zal
moeten huren voor de nieuwe watergangen…
Abeltasman,
Hier https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.84304/4.55139 moet je nog even wat verbeteren… Dan kan het nog met de update van morgen mee. Het stukje nar de parkeerplaats zou ik als highway=service taggen. En dat op elkaar geplakte fietspad even fatsoeneren.
Gewoon proberen dan kijk ik dadelijk wel of het goed is.
Landuse=farm kun je gewoon veranderen in landuse=grass De kavels gewoon intact laten.
edit1… Het fietspad (eigenlijk higway=service aan de noordzijde zit niet vastgeknoopt aan het Leedepad.
Een weg splitsen doe je in potlatch2 door op een “node” te gaan staan en dan de x-toets.
Eggie