Fietspad behorende bij een weg:

LS,

Is er ergens beschreven hoe je een relatie legt tussen een fietspad dat apart wordt getekend maar wel bij een weg hoort en dus die naam heeft?
Hugo

Volgens mij is er nog niet zoiets, maar er zijn wel ideeen die hiervoor geschikt zijn, bijvoorbeeld Relations/Proposed/Collected Ways

Hugo_H: Deze oplossing is volgens mij behoorlijk levensvatbaar en snel te imlementeren.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Proposed/Street

Daar in staat onder andere:
Since both the street-relation and the currently used associatedStreet relation (which binds housenumbers to streets) do pretty much the same, it would be sensible to use one relation to bind all elements of a street together. Otherwise we would have one street-relation that contains all the street segments and at least one accociatedStreet-relation that either contains one of the street segments or maybe the street-relation.

Kortom:
Stop de fietspaden, trottoirs, rioleringspijpen, en andere wegen die we zo lekker apart willen tekenen in 1 relatie zodat de kaarten makers weten dat alles dezelfde straatnaam heeft.

(Handig voor de ratten. Die weten dan ook onder welke weg hun riool ligt. :wink: )

Zijn er al voorbeelden waarbij dit al zo is ingevoerd. Ik had namelijk een tijd geleden ook een vraag over de naam van de fietspaden als die langs een weg liggen. Nu blijkt dus dat er dus zoiets bestaat als een straat relatie waarin je dus de gehele weg kan opnemen zodat alles 1 naam krijgt. Klinkt eigenlijk wel logisch.

Super idee.
Wie gaat er een proefje invoeren.

En belangrijker …
Wie gaat er daarna een JOSM Plugin voor maken?

En als we de naam van de weg en het fietspad vastleggen in de relatie, wordt die naam dan 1x ‘ergens in het midden’ van de relatie op de kaart getoond en idem op het GPS apparaat? Ik wil op het kleine schermpje toch wel de straatnamen kunnen aflezen van het kleine stukje dat steeds in beeld is. Of zie ik beren op de weg die er niet zijn…?

Beren? Namen bedoel je !! :wink:
En wie dat te zijner tijd beslist is de renderer. Ligfietser bijvoorbeeld.
Persoonlijk vind ik dat op de hogere zoomniveau’s vel al te weinig informatie als namen e.d. zie. En dat extra beschikbare info te weinig in de info-ballonnetjes meegegeven worden.

Ik heb het hier over het algemeen bij de nu beschikbare kaarten. Er zijn wellicht uitzonderingen. Maar als er, en ik noem maar even een dom voorbeeld, aan een huis een straat, nummer en een naam gekoppeld is, dan verwacht ik bijvoorbeeld in het info-ballonnetje de naam en het adres terug te vinden. Zo ook bij een monument zou de naam en de note tag meegegeven kunnen worden. Helaas is dat vrijwel nooit het geval.

Maar ik denk dat ik nu weer een beetje off-topic raak. :frowning: Sorry.

Ik denk dat je eerder bij Garmin moet zijn, en in 2e instantie de mkgmap ontwikkelaars. En ook niet te vergeten Mapnik c.s. Ik hoop dat ze het kunnen renderen want aan een kaart zonder straatnamen heb je niet veel.

Nou ja de rendering in de garmin aperaten is 1 maar ik zie toch wel grote verschillen. b.v de kaart van Duitsland/Nederland laat netjes de steden zien maar b.v Frankrijk is een ramp. Daar moet je zoeken naar het groen stipje en dan net zolang inzoomen tot die je wil vertellen welke stad het is…

Als ik het dus goed begrijp is er nog geen oplossing op dit moment en proberen te brainstormen hoe dat eruit zou komen te zien.

Het gebruik van de naam in relaties is wel een goed idee en totdat mkgmap is aangepast zodat die de relatie de naam laat zien zou je nog een overgangs oplossing kunnen hebben met de naam op de hoofdweg.