Fietsknooppuntennetwerk Holland-Rijnland gewijzigd

Misschien hebben jullie het al gelezen in dit draadje over het Veluwenetwerk, maar ik meld het hier ook maar even, ipv de fietsroutes van het Pdok kan je in JOSM nu beter de WMS laag van routedatabank.nl van het Fietsplatform halen, die worden maandelijks ververst. Pdok krijgt ze vooralsnog 4x per jaar van het Fietsplatform. Op de BTM kaart heb ik de WMS laag al vervangen voor die van routedatabank.nl. Fouten in deze data kan je het beste rechtstreeks melden bij Jon Rietman van het fietsplatform, hij zal dat zeer op prijs stellen.

Heb eindelijk weer een slag gemaakt met rcn Groene Hart, ook met stukje forward/backward:
http://www.openstreetmap.org/relation/7229273
Is dit ok zo?

Liep ook hier tegen wat grensproblematiek tussen twee netwerken aan (merkte dat pas helemaal op het laatst, aantal knopen aan de westkant rond Leiden bleken Duin- en Bollenstreek te zijn).
Kon adhv mijn eerder foto’s aantal keer zaken duidelijk krijgen, zal nog eens een rondje fietsen voor de onduidelijke situaties en eventuele fouten die ik heb gemaakt herstellen. Kritische blik is welkom, excuus…

Bij route 04-16 was het fietspad langs de Morsweg onderaan de relatie terecht gekomen, die heb ik op zijn plek gelegd. Vervelender was dat iemand in het verleden dat fietspad net boven het splitspunt van de Morsweg had aangesloten ipv precies op het splitspunt. Kweste van goed mikken :slight_smile: fietspad heb ik nu wel goed aangesloten en in de route op de juiste plek gezet. Bij nader inzien, lijkt dat niet helemaal de goede plek. Volgens Streetview en ook op de luchtfoto te herkennen, lopen de twee rijbanen langer gescheiden door.

Verder zie ik op de luchtfoto een fietspad aan de zijde van de parkeergarage, dat staat nog niet OSM. Volgens Streetview lag het er in september 2016 nog wel. Is het nu weg of moet het nog ingetekend worden?

Probleem van die grenscorrecties is dat de tag expected_route_relations niet meer goed werkt. Die werkt alleen maar goed als een rcn_ref in 1 netwerk ligt. Dus aantal expected_route_relation tags verwijderd

Bij route 07-99 zat een overbodig stukje, route ging over 99 heen. Stukje verwijderd.

Dank voor je grote geduld met toelichten en corrigeren, Dick!

Het onderaan de relatie plaatsen had ik gister in twede instantie gedaan nadat Vmacr een foutmelding bij mijn eerste poging (die achteraf bezien qua opzet goed was -terugweg invoeren na voltooien van het sub-lusje ipv na voltooien hele traject- maar qua uitvoering dus misliep door de onopgemerkte verspringing tussen splitsing weghelften en fietspad…)

De situatie zoals je die op de luchtfoto ziet is nog steeds de actuele situatie (in ieder geval twee weken geleden, en geen reden om aan te nemen dat dat nu anders is). Ik zal dat morgen wel verder aanpassen, samen met de operators van de knooppunten die ik vanavond ben langsgefietst (drielandenpunt netwerken Groene Hart / Duin- en Bollenstreek / Haaglanden).

Nog een leuke variatie: bij knooppunt 99 staat op de paal “Groene Hart” vermeld, maar het infopaneel er direct naast is dan weer van Duin- en Bollenstreek… (knooppunt dus gewoon operator:rcn Groene Hart, lijkt me)

Ook interessant:
Tussen 99 en 7 is voor langere tijd (geen datum vermeld) een weg afgesloten -ook voor fietsers- , positief is dat ook de knooppunten zijn vermeld bij de omleidingsroutes. Wat is gebruikeljk het afgelsoten stuk weg voor nu op highway=construction" zetten, of iets anders?
Behoeft de route-relatie daar nog aanpassing op, bijvoorbeeld een comment?

Daarnaast zag ik bij 87 geen enkel spoor in het veld / op de borden van deze relatie (alleen de te verwachten verwijzing naar 89 en 99)
https://www.openstreetmap.org/relation/1184087/history
De relatie dus maar verwijderen? Want een lcn is het ook niet

Ik werk nu al jaren, eerst alleen voor FB, nu ook met OSM, met fietsknooppuntennetwerk en LF en ik blijf het leuk werk vinden. Soms zijn er wel eens momenten, dat je het even niet meer ziet zitten, maar ik ben er altijd weer uit gekomen. :slight_smile:

Ja, die bordjes…
In mijn buurt is het netwerk Salland gewijzigd en daarbij zijn ook een aantal routes van de Achterhoek mee gewijzigd. Dat heeft men keurig gedaan met bordjes met onderregel Achterhoek, maar op een paar plekken is het mis gegaan en zit er ineens een Salland bord tussen. :slight_smile:

En wat infoborden betreft, Veluwe is nu net gewijzigd en op sommige grensknooppunten staan nu Achterhoek en Veluwe infoborden broederlijk naast elkaar.

Ach ja, de uitvoerder is in vele gevallen toch dezelfde, Folkersma. Dat is inmiddels een grote speler geworden.

Die afgesloten weg tussen 99 en 7 kun je op construction zetten. VMarc heeft er geen problemen mee en ik heb het idee, maar weet het niet zeker, dat OFM er niet over routeert. Eventueel iets in description zetten, kan nooit kwaad

Die route bij 87 kun je - naar mijn idee - gewoon verwijderen. Hij doet momenteel niks, maar een nieuwe routerelatie is ook zo gemaakt.

Ok, ik zal het losse takje bij 87 verwijderen en de afgesloten weg op construction zetten.

Hier een illustratie met gister genomen een Mapillary foto’s:

KNP 87:
https://www.mapillary.com/app/user/multimodaal?lat=52.17328956354061&lng=4.438838241672585&z=17&feedItem=user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-activity-user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-publishing_done-image%3A1494368908777&pKey=RuFEG5eeIPriIL35Vn2vkA&focus=photo

Afsluiting met KNP-verwijzing
https://www.mapillary.com/app/index/multimodaal?lat=52.16865872964604&lng=4.446652857666322&z=17&feedItem=user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-activity-user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-publishing_done-image%3A1494368908777&pKey=636WKp3AFzX_NNwQ3Z_Owg&focus=photo&menu=false

https://www.mapillary.com/app/index/multimodaal?lat=52.160182530153804&lng=4.4515538401918775&z=17&pKey=lKMGqFSuljGz4re9dZdEpw&focus=photo&menu=false&feedItem=user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-activity-user-cgRlejCLuo3WXUgo3bx-WQ-publishing_done-image%3A1494389141009&x=0.5080618513853127&y=0.45435652432555573&zoom=0