fietsknooppunten Vlaanderen

Beste,

Sinds enkele maanden is het (regional) fietsnetwerk in Vlaanderen drastisch aangepast. Zo zijn b.v. in Vlaams-Brabant ongeveer 150 km nieuwe trajecten met nieuwe knooppunten bijgekomen en anderzijds zijn er fietsknooppunten van plaats gewijzigd of afgeschaft.

Als gebruiker van de openfietsmap Benelux en Osmand app vroeg ik mij af of men in de Belgische community van vrijwilligers hiermee bezig is en wanneer (bij benadering) het aanpassingswerk zou kunnen gefinaliseerd zijn.

Met dank.

Hallo,

bedankt voor je interesse in OSM.

Ik ben zelf geen fietser (wel wandelaar), dus ik heb even geïnformeerd op het Riot channel of er mensen bezig zijn met het fietsenknooppunten netwerk. Er blijken wel een paar mensen daaraan te werken, maar ik vrees dat er niet echt veel systematisch mee bezig zijn.

De fietsoutes zelf rijden is de enige mogelijkheid is om de gegevens aan te passen en aangezien we allemaal vrijwilligers zijn met beperkte vrije tijd, kunnen we er geen einddatum op plakken.

Zou u misschien interesse hebben om zelf aan de slag te gaan om een deel van het netwerk te controleren “in the field” en daarna aan te passen ?

We zijn hier niet echt structureel mee bezig maar dat is wel onze ambitie omdat toch wel wat software/websites zich baseren op de data in OSM. We dachten aan het herhalen wat we gedaan hebben voor Brussel:

http://cyclenetworks.osm.be/brumob/#map=12/50.84072/4.36657

Deze tool toont de verschillen tussen wat in OSM bestaat en de data van het Brussels Gewest en helpt dus zo bij validatie & mapping. Maar zoals escade ook al zei, we zijn vrijwilligers en we hebben beperkte tijd. Hopelijk komt er een opportuniteit voor mijzelf snel om hieraan te werken, anders is het hopen dat iemand dit oppikt.

De meest correcte knooppunten informatie is goed beschikbaar en dit met meestal vrij actuele updates door fietsknooppunt web met en dit inclusief een degelijke routeplanner. Het op zich zeer mooie fietsknooppunten systeem met de voorgestelde wegen tussentrajecten is zo zeer variabel dat je zelfs bij de aanschaf van een knooppunten kaart in de toeristische diensten meestal een al verouderde en dus onjuiste kaart aankoopt. Het heeft dan ook geen zin om zulke dynamische steeds wijzigende gegevens in een vrij statische osm kaart te gaan plaatsen. Binnen de kortste termijn is die ingebrachte informatie al niet meer correct en gaat dit dan ook snel een steeds maar vettiger en onjuiste osm kaart gaan opleveren. Zonder zekerheid (vrijwilligers !) voor een degelijk vast en zeer actueel onderhoud van zulke ingebrachte gegevens hoeven die zaken wat mij betreft dan ook niet in de osm kaart te komen. Na slechts één seizoen al is deze ingebrachte knooppunten informatie bijna waardeloos geworden door steeds maar meer en teveel aan foutieve gegevens. Liever een iets magerder maar wel een vrij correcte osm kaart met alleen de openbare wegen trajecten dan een kaart met te veel onjuiste en zodus rommel gegevens en te veel onnodige ballast in die osm (be) kaart. Alleen al het in kaart brengen van de openbare wegen en deze up to date te houden is al een hele uitdaging voor het osm project, dat vooral bestaat uit vele (run and go) type vrijwilliger bijdrages.

Integratie in OSM heeft het voordeel dat routes kunnen gepland worden die een mix zijn van de knooppunten & het onderliggende net of eventueel zelfs in combinatie met andere netwerken (denk brussel & over de grenzen). Hier bovenop is er de mogelijkheid tot rerouting & validatie van de knooppunten en als er ergens een onderbreking is kan een routeplanner daar rond werken (het netwerk is niet altijd overal in een bruikbare staat).

Daarnaast zijn we bij OSM-BE bezig om, eventueel samen met overheden/bedrijven samen, de garantie te bieden dat dit up-to-date blijft en het ziet er naar uit dat we in de toekomst wel degelijk die garanties kunnen bieden. We zijn hiervoor trouwens ook bezig met een validatie van het wegennet. Dit is verrevan onmogelijk.

Dag Ben,

Als je het actueel kan houden is het wel degelijk wel een waardevolle inbreng. Indien niet is het mijn inziens toevoegen van rommel. So “It depends”. Kan je samenwerken (overeenkomst) met fietsnet.be om de osm.be map alsnog dan zo meer (zeer) actueel te houden ? Let wel zij publiceren mogelijks op Google map basis ? Dit betekent dat je de traject afwijkingen tussen de fietsnet posities en de osm wegen posities moet corrigeren. Door “snap to road (osm)” techniek ? Door GraphHopper (Komoot app) kan dit wel denk ik. Maar vraag mij niet hoe je dit technisch dan moet verwezenlijken. Zulke technische 'kunstjes" beheers ik niet. Jij wel ?

Wat ikzelf doe is, op de gebruikte mobiele navigator (Locus map) importeer ik alle (= zeer veel) knooppunten dit op basis van de meest actuele fietsnet.be gegevens. Werkt prima voor basis orientering zonder traject voorbereiding op fietsnet.be. Op die manier gaan de licht afwijkende **knooppunten locaties **met de onderliggende (natuurlijk osm) wegen map ook niet “vechten”.

Allez geniet nog maar wat van de ‘hitte’ nu …straks komt het echt goede fietsweer eraan. :smiley:
Groeten, Willy.

Dag iedereen,

Er zijn idd. nogal wat websites gebaseerd op de data van OpenStreetMap o.a. degene welke ik nogal eens gebruik http://brouter.de/brouter-web/ Bij keuze (rechtsboven) van OpenCycleMap (Thunderf.) kan je een fietsroute plannen welke zonder andere keuzes (linker venster) (merendeels) via de (nu nog oude) fietsknooppunten verloopt.

Ik ga akkoord dat het fietsknooppunten-systeem nogal variabel is maar mits samenwerking met (provinciale) overheden e.d. moet dit overkomelijk zijn. Ik versta anders niet hoe fietsnet.be op slechts enkele weken na beëindiging van het aanbrengen, vervangen of verwijderen van knooppuntplaatjes, de website up-to-date kon krijgen. En ook https://www.vlaanderen-fietsland.be/routeplanner was er vlug bij en volgens hun vermelding onderaan rechts is hun kaart op OpenStreetMap gebaseerd.

Groeten
N.

Dag noelbov.
Bedankt voor de tip.
Ik kende de laatste website niet van vlaanderen-fietsland. Heb nu vlug even een kort traject gegenereerd en bekeken en het lijkt het er inderdaad op dat deze track precies het osm stratenpatroon volgt. Ik zie op mijn korte test op 1 plaats een kleine afwijking met het Google map stratenplan daar waar de gpx download track vrij goed het osm stratenpatroon volgt. Aangezien je zegt dat het ook nog vrij actueel is, zou osm data import dit update ritme dan ook kunnen volgen? @ Ben meer info ?

Edit. Nog even resultaat fietsnet & fietsland vergeleken met zowel de osm map als google map achtergrond. Het lijkt erop dat de fietsnet track gewoon minder nauwkeurig is dan deze van fietsland. Welke kaartgegevens fietsnet dan wel gebruikt voor de trackgeneratie ? Het lijkt noch osm noch google origine.

Het lijkt niet alleen zo dat de fietsnet gpx-track minder nauwkeurig is, het is gewoon zo, ook al vink je de standard beperking van 500 punten af of vul je hier 10.000 in: bij voldoende inzoomen zie je de hoekige structuur van de track, daar waar die van fietsland de curves van osm met maar geringe afwijkingen volgt.
groeten,
Noël

Om te gebruiken praktisch op de fiets mag er een afwijking zijn natuurlijk want blijft perfect bruikbaar, maar de fietsnet track heeft niet alleen minder trackpunten maar deze wijken bovendien redelijk wat af van het osm en zelfs google stratenpatroon. En als je dan toch echt vrij precies gaat kijken zijn alleen de tracks/trackpunten zoals deze door B-router en GrapHopper duidelijk met een osm basis gegenereerd. Maar we gaan nu mogelijks wat “off topic”. De vraag is en was kan je dus dit knooppunten netwerk voldoende snel en correct actualiseren in de osm kaart ? Ook als lijkt dus de echte “bron” dan te werken met geheel “eigen” kaartmateriaal. Zoek de bron…wie weet meer ?

Veel views… maar heel wat minder waardevolle replies :frowning:

Beste noelbov,

Wat mij betreft mag dat zo snel mogelijk toegevoegd worden, maar ik weet niet hoe het moet.

Ik ben zelf een fervent fietser en voeg zoveel mogelijk fietspaden, fietsstraten toe met ondergrond op OSM. Dat is belangrijk voor mountainbikers en wegfietsers. Zoiets vind ik veel waardevoller.
Het fietsroutenetwerk heb ik nog nooit gebruikt. Toch kom ik langs heel veel mooie wegen. Zelf gebruik ik
Strava Route builder. Die raadt wegen aan op populariteit dat wordt berekent aan de hand van alle input die het krijgt van zijn gebruikers en die fietsers kiezen meestal rustige of vlot berijdbare wegen. Dat heeft mij al heel goed geholpen en Strava gebruikt ook OSM als kaart.

Mijn boodschap is, focus niet te veel op die fietsknooppunten en trek er zelf op uit, er zijn nog veel mooie fietswegen naast die fietsknooppunten. Maar ja, nu heb ik ook niet echt geantwoord op jouw vraag :wink:

Hey,

is de dataset hier: http://www.geopunt.be/kaart?type=dataset&data=%5B%7B%27type%27%3A%27WMS%27%2C%27url%27%3A%27http%3A%2F%2Ftrip.toerismevlaanderen.be%2Farcgis%2Fservices%2Froutes%2Ffietsnetwerk%2FMapServer%2FWMSServer%3Frequest%3DGetMap%26version%3D1.3.0%26service%3Dwms%27%2C%27layers%27%3A%5B%7B%27id%27%3A%27fietsknoop%27%2C%27title%27%3A%27Fietsnetwerk-fietsknoop%27%7D%5D%7D%5D actueel? Anders is het kwestie van even de verschillen tussen dat netwerk en wat nu in OSM zit vast te stellen…

Bron:
http://www.geopunt.be/catalogus/datasetfolder/c91e9b9d-6465-4dec-beeb-16fdc6d759a0

Of anders:
http://data.toerismevlaanderen.be/tourist/routes/cycling_node_network_v2

http://data.toerismevlaanderen.be/datasets?q=datasets&f[0]=category%3Aroutes%20%26%20tours
(niet als hyperlink omdat de vierkante haken in URL problemen geven)

Vooral die ‘delta-files’ kunnen handig zijn om wijzigingen te traceren.

@mentaken Today 07:28:35
Akkoord, ik focus mij misschien teveel op die fietsknooppunten, maar in het verleden ben ik daar met Naviki ook wel van afgeweken, met als gevolg dat ik meermalen op een verlaten, moeilijk te berijden (tenzij je Sven Nijs heet) veldwegeltje terecht kwam in the middle of nowhere.
Dat is niet plezant en zeker als je fietsvrienden een paar jaartjes ouder zijn en één ervan elektrisch rijdt. Los daarvan vind ik het irritant dat maanden na wijziging in de praktijk er nog steeds foutieve info wordt getoond. Dan kan men er beter helemaal van afzien en het als rommel beschouwen zoals 0709.

@Couwelier Tim Today 08:30:19
Fantastisch man, dit lijkt mij de aangewezen bron. De eerste link in je reply lijkt mij alvast heel actueel. Hoe dat verder met die (dagelijkse of maandelijkse) delta-bestanden in zijn werk gaat kan ik nog niet overzien, daar heeft een 72-jarige wat tijd voor nodig. Maar alvast heel hard bedankt !!

@Ben en Willy (0709)
Dank ook voor jullie inbreng. Ik denk dat met de post van Tim Couwelier deze thread een happy end kent, nu kan het ‘echte’ werk beginnen denk ik. Kan ik verder nog iets doen?

Over die ‘delta-files’:
Komt er op neer dat eens je ‘mee’ bent (alles actueel) je nadien gewoon de ‘verschilbestanden’ kan bekijken (met enkel de wijzigingen), scheelt dat je dan zelf niet meer moet zoeken wat er precies anders is.

De link via toerismevlaanderen werd me overigens door mapper ‘gptm’ aangereikt (nadat ik een van de betrokken instanties erover gemaild had).

Voor de geinteresseerden : https://www.toerismevlaanderen.be/evenement/eurovelo-cycling-and-tourism-conference-experience-unique
:wink:

Eurovelo Cycling and Tourism Conference 27 september 2018 tot 29 september 2018

De WMS voor het fietsknooppuntennetwerk in Vlaanderen is http://trip.toerismevlaanderen.be/arcgis/services/routes/fietsnetwerk/MapServer/WmsServer?
In JOSM moet je de laag voor de fietsknooppunten en de laag voor de fietstrajecten apart ophalen.
Als je met filter in JOSM enkel de fietsknooppunten in OSM selecteert, samen met afbeelding van de WMS van de fietsknooppunten kan je zien welke knooppunten ontbreken of gewijigd zijn. Daarna kan je de fietstrajecten doen.
Zo deed ik het vorige jaar voor de nieuwe fietsknooppunten in Limburg. De reële situatie nagaan op het terrein is aan te bevelen. Er werd wel eens een ander straatje gevolgd dan op de WMS aangegeven. f

In mijn buurt zijn er een aantal fietsknooppunten die verplaatst moeten worden, andere moeten verdwijnen en nog andere moeten aangemaakt worden. Idem voor de fietstrajecten.

Om zelf een positieve bijdrage te kunnen leveren, heb ik afgelopen maandag JOSM geïnstalleerd binnen Win 10, maar voor mij is dit heel nieuwe materie waar ik tot nu nooit mee in aanraking ben gekomen.

De leercurve om die praktische dingen te verwezenlijken, duurt voor mij dan ook veel te lang, maar misschien ligt dat aan mijn leeftijd.
Vraag 1: Alleen al bij de configuratie van JOSM stel ik mij de vraag welke plugins moeten geïnstalleerd worden om bovenstaande eenvoudig lijkende dingen te doen. Ook vraag ik mij af, als je een heel ander gebied wilt downloaden en je wilt de vorige download vergeten, hoe doe je dat? Kan dat alleen door de cache-files (C:\Users.…\AppData\Local\JOSM\cache) te deleten?

Ik vraag mij af hoe anderen dit allemaal geleerd hebben. Het kan toch niet zijn dat iedereen zich door tal van wiki’s en Youtube-filmpjes moet worstelen om iets meer te weten te komen over dit onderwerp. Worden er van tijd tot tijd geen praktische trainingen hierover gegeven, ergens in Vlaanderen?

Enfin, ik ben er intussen wel al in geslaagd via de WMS voor het fietsknooppuntennetwerk in Vlaanderen, de layers van knooppunten en trajecten apart op te halen in JOSM.
Ook kan ik met inverse filter (filter string ‘type:node rcn_ref’) de knooppunten in OSM laten zien al dan niet samen met die van de WMS, maar ik weet niet of die filter string correct is. Type:node rcn werkt nl. evengoed op het eerste zicht.

Vraag 2:
Iets gelijkaardigs voor de trajecten binnen OSM vind ik niet. Welke filter string ?

Vraag 3:
Is het een goede manier, als een knooppunt moet verdwijnen, dit punt te seleteren en gewoon op DEL te drukken en OK in het nieuwe venster? De straten die er op uitkomen moeten dan wel weer met mekaar verbonden worden. Dat laatste is geen probleem.

Vraag 4:
Is het een goede manier als een knooppunt moet verplaatst worden, om dit eerst te verwijderen en op de nieuwe plaats terug aan te maken?

Vraag 5:
Voor bestaande knooppunten zie ik in het panel Tags / Memberships niet enkel de key ‘rcn_ref’ met value ‘het nummer van het knooppunt’, maar ook Member of. Waar moet je deze laatste info halen en waar moet je die invullen als je een nieuw knooppunt aanmaakt.

Vraag 6:
Als je een traject wilt wegdoen gaat het niet op, dit te selecteren en op DEL te drukken. Ik neem aan dat je enkel de attributen die maken dat het een fietstraject is, weg moet doen. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Vraag 7:
Gelijkaardig: als je een nieuw fietstraject aanmaakt, welke info moet je dan voorzien en hoe en waar moet je die invoeren. (Vooral dat ‘Member Of’-gedoe…)

Tal van vragen dus. Hopelijk voelen enkelen zich geroepen om hier een antwoord op te verzinnen.

Met dank.

Een goede handleiding voor josm vind je hier:
https://learnosm.org/nl_NL/josm/start-josm/

Dank u !