Det har blitt diskutert før. Brukeren km2bp legger bestandig inn image-tagger i OSM som skal brukes i openpoimap. image-lenkene er enten til brukerens eget Mapillary-konto eller Google Photos-konto.
Dette har vært pågående i veldig mange år. Nå er jeg ikke imot at det legges inn bilder på interessante ting, som statuer, kirker og lignende, men senest idag ble det igjen lagt inn et bilde på en bygning som kun er en privat bolig:
Jeg kan ikke se at dette er noe som gir verdi for turisme, eller har allmenn interesseverdi, med mindre man er på jakt etter boliger å kjøpe.
Hvis man ser på Openpoimap så er hele nabolaget fotografert OpenPoiMap
Det blir enda gøyere i det at bildene ikke en gang vises på kartet
Men jeg lurer på om Yvonne i det første huset var så veldig interessert i at hennes hus er en point of interest i en karttjeneste. Noen bygninger har også bilder tatt flere ganger Way: 928051192 | OpenStreetMap
Sett i lys av at Svenske lantmäteriet mener at flyfoto, eller building footprints og adresser i seg selv er GDPR-beskyttet… hva ville de da sagt om at OSM tilbyr bilder tatt rett på husene på denne måten. Det er et perfekt datagrunnlag for “OpenBurglarMap”.
Kan vi ikke ta en community-beslutning for Norge at det IKKE skal finnes bildelenker på private bygninger av denne typen, og en gang for alle sette stopp for dette?