farm, farmland, farmyard?

Marc, zou je in je query een search area code willen toevoegen, zodat iets lokaler gezocht kan worden, binnen grenzen.
Zoiets als:


// fetch area “Doetinchem” to search in
{{geocodeArea:Doetinchem}}->.searchArea;
// gather results

maar dan werkend in jouw query

Om te zien hoeveel landuse=farm er is waarbij de source niet gelijk is aan 3dShapes, is deze overpass bedoeld. Dat zijn de gevallen die in ieder geval moeten worden beoordeeld op juistheid.

En deze overpass laat zien waar wel 3dShapes is gebruikt.
En voor deze gevallen kunnen we een mechanical overwegen…

'k Zie dat er ook een maproulette bezig is om de boel om te taggen. https://www.openstreetmap.org/user/Chaotic%20Cloud/history#map=9/51.6172/5.0348

Dat kan met deze versie, inderdaad wat handiger om gericht in een gebied wat op te lossen.

Anderen kunnen hun eigen zoekgebied invoeren in het script.

Ik kwam laatst door de maproulette opdracht dit probleem op het spoor. Ik heb toen een paar opdrachten in plaats van de ene farm alle omringende farms gedaan die in JOSM werden geladen gedaan. Maar zo handmatig is het niet te doen, zeker omdat we blijkbaar snel moeten zijn als we niet willen dat een groot deel van Nederland niet meer gerenderd gaat worden.

Ik ben voor een mechanical edit. Alle tags die eigenlijk farmyard moeten zijn kunnen dan in de loop der tijd worden hersteld, maar dat zullen er niet veel zijn denk ik.

In de 3dshapes import zitten ook veel percelen die als lanuse=farm getagd zijn die eigenlijk agrarische gebouwen zijn, meestal kassen. (building=greenhouse) Als ik degelijke percelen tegenkom gooi ik die weg en kijk ik of het pand dat er bovenop staat een kas is en als dat het geval is pas ik de building tag aan.
Bij een mechanische edit gaat deze informatie verloren en blijven er een hoop farmlands onterecht in osm staan. Ik ben dan ook tegen een mechanische edit.

Die percelen komt ik ook af en toe tegen.
Het is dan steeds de kas zelf die als landuse=farm geimporteerd is. De vorm van de landuse=farm en building zijn vrijwel gelijk.

De informatie gaat niet echt verloren. Bij een geval dat dat gebouw overlapt met bijna identieke landuse=farmland ziet kun je aan de source=3dshapes zien dat het uit de 3dshape import komt.

Als er een groot gebouw op een landuse=farm of landuse=farmland ligt is er meestal nog wel meer werk te doen (bv. met de luchtfoto).

Ik zie ook geen bezwaren tegen een mechanical edit. Ik ben nog nergens een door de 3Dshapes import gemaakte landuse=farm tegengekomen als farmyard. En een farmyard die per abuis toch als farmland word getagd is geen ramp, zeker omdat landuse=farm nu al hetzelfde wordt gerenderd als farmland bij bijna alle renderers.

Ik zou toch liever handmatig de farmlands omzetten ipv mechanisch.
Zeker omdat in veel gebieden inmiddels geen farmland meer is en dit DE manier is om dit eens te beoordelen. Denk dat je niet te gehaast te werk moet gaan omdat een renderer iets niet meer kleurt zoals je zou willen.
Dit is echter wel een reden om in de buurt er eens werk van te maken om het te corrigeren voor zover dat nog niet is gebeurd. Dit zal in veel gevallen ook inhouden dat de shapes veranderd moeten worden aangezien de landuse indeling niet meer klopt.

Dat lijkt me toch een onmogelijke klus te worden.

Ik heb geteld in Limburg, Friesland, Groningen en Overijssel en tref daar bijna 28.000 percelen aan die moeten gecontroleerd!
Dat is een kansloze operatie. (Ik keek alleen naar 3dShapes percelen, maar zoals al eerder opgemerkt, vrijwel alles is 3dShapes)

Via deze overpass (met verbeterde zoekfunctie met provincie/gemeente grenzen) kan iedereen zelf ook nog even kijken naar gebieden die je interesseren.
(Voor provincies is admin_level 4 en voor gemeenten is het 8).

Als je zegt we moeten 1000 percelen doen, dan kan ik me nog voorstellen dat dat gaat lukken, maar dit enorme aantal gaat echt niet gebeuren Sander.
Ik heb dit probleem meer dan een jaar geleden aangekaart, en sinds die tijd is er vrijwel niets veranderd. Er zal eens iemand een perceel aanpassen als dat zo toevallig langskomt, maar structureel veranderen lukt alleen met een mechanical.
En dat er dan een aantal percelen nog niet goed staat, ok, maar wat wil je: 28.000 niet goed of 500 niet goed?

En dan heb ik dus nog 8 provincies niet geteld…

Flevoland, is klaar dat had ik een tijd geleden voor het grootste deel al gedaan.

Ik hoop dat zo een mechanical edit in België niet wordt doorgevoerd, onafhankelijk van het aantal percelen dat moet aangepast worden. Veel van die landuse=farm zijn oud en onnauwkeurig. Dit is een mooie gelegenheid om te kijken of de data nog correct is, niet enkel naar tagging, maar ook naar geometrie. Feitelijk zou alle landuse in België opnieuw moeten worden bekeken (in Wallonië zijn ze daar al mee begonnen).

Teveel is getagged en gemapped op basis van oudere luchtfoto’s of in sommige gebieden van die vervelende 3dshapes import, met alle gevolgen van dien. Ik vind de kwaliteit van de landuse mapping aan de lage kant in Vlaanderen. Een mechanical edit, om op 1 kaart kleur te voorzien gaat hierbij echt niet helpen.

Ook een topografische kaart heeft een verversingscyclus die veel trager is dan de gewaswisseling van boeren de dan weer grasland hebben, dan weer mais etc.

We zullen het nooit geheel up to date kunnen houden maar altijd proberen.

De mogelijkheid om crop=* toe te voegen is behoorlijk zinloos denk ik, het jaar er na heeft de boer wat anders gezaaid of gepoot…

Laat ons ook eens focussen op gebieden waar km² geheel geen landuse tag hebben?

Met een recente luchtfoto op de achtergrond kunnen we best tientallen percelen tegelijk overzien en beoordelen om 95% van de fouten eruit te halen. 100% correct gaat het toch niet worden.

Heb op dit moment even weinig tijd nu daarvoor, maar in overpass is vast wel een selectie te maken met alle farmland met een building (nieuwbouwwijk?) erin of iets anders wat er doorgaans niet thuishoort. Door snel die gebieden eruit te pikken die vrijwel zeker omgetagd moeten worden is het in een 2e slag eenvoudiger om de resterende percelen als farmland te identificeren.

Als een boer er, al dan niet tijdelijk, gras heeft groeien, is dat dan ineens geen farmland meer? Gras is net als mais en dergelijke gewoon te zien als een gewas dat aan de koeien gevoerd wordt of omgeploegd als meststof voor de volgende inzaaiing. Het is enkel iets lastiger te beoordelen om te zien of een stuk grasland agrarisch is of natuurgebied. Of taggen we liever voor de renderer waar het er leuker uitziet om een gevlekt landschap van groen en bruin te willen zien ipv grotere gebieden in een saaie bruine kleur?

Maar gras waar koeien, schapen op lopen (in de huidige PDOK foto’s goed te zien!) taggen we toch als grass, meadow, maar niet als farmland?

Blijvend grasland: Dit kan je niet zien op de luchtfoto, neem je BRP gewaspercelen CC0 1.0 OSM OK, dan ben je het best ingedekt dat de kaart klopt over de jaren heen.

Luchtfoto is een indicatie, maar ik zou het niet overnemen.

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/betalingsrechten-uitbetalen/uitbetaling-2015/voorwaarden-uitbetaling-2015/vergroeningseisen/blijvend-grasland
Een perceel grasland wordt als blijvend grasland gezien als deze tenminste 5 jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf is opgenomen.
Een perceel landbouwgrond is vanuit het perspectief van het GLB blijvend grasland of bouwland. Als een perceel gras minder dan 5 jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf is opgenomen, valt het onder bouwland.

Shape: Eigenlijk, moet alles opnieuw ingetekend worden.
Zie ook # 8

BRP gewaspercelen ( CC0 1.0 ), perceelgrenzen, komt nog het beste bij landuse, het gebruik in de buurt.
Een gebruik stopt bij de insteek van de sloot. En dat is logisch.
Topografische percelen

Hoe nauwkeurig wordt het ingetekend en door wie?

Percelen door de boer (OSMer) ingetekend en gecontroleerd door de overheid op basis van achtergrond.
De boer is degene, die als eerste de actuele situatie intekent van heel Nederland !!!, tekent voor het zaaien al zijn percelen in, bij verkoop voor woningbouw verdwijnt het perceel uit het bouwplan en zal het perceel weggegooid worden uit zijn percelen, wij OSM komen daarna, de Overheid BRP controle controleert en als pas de luchtfoto’s beschikbaar zijn dan bij het Kadaster wordt een deel bijgewerkt in de BRT TOP10NL etc die in cyclus worden vrijgegeven. Ieder dienst heeft weer zijn eigen intekenmethode. BGT is weer anders dan TOP10NL en niet passend op elkaar. Bij Top10NL zeggen ze dat BGT er wel eens naast zit. Een reden dat, Top10NL, BGT niet gaat overnemen.

Overheid:
Topografisch perceel

Wij controleren de percelen die u opgeeft ook aan de hand van de topografische grenzen (bijvoorbeeld water of een weg).

Ligging

Liggen de grenzen van uw perceel geheel of gedeeltelijk buiten het topografische perceel? Dan controleren we aan de hand van de actuele luchtfoto of er in het veld daadwerkelijk iets is gewijzigd en stellen we vast of we de topografische grens moeten aanpassen.

Oppervlakte

De oppervlakte van het perceel of van de percelen samen mag nooit groter zijn dan de oppervlakte van het onderliggende topografische perceel. Dit controleren wij met de intekening op de luchtfoto en de door u opgegeven oppervlakte van de percelen. Als het door u ingetekend perceel buiten de topografische grenzen valt, krijgt u daarvan een melding. Aanpassingen moet u zelf doorvoeren.

Video hoe er wordt ingetekend:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-uWHhjfDQs
https://www.youtube.com/watch?v=AIQnyfiTgt4
https://www.youtube.com/watch?v=2AaWBpzOvWw
en alle andere.

Dit bekijkend, is een indicatie voor ons hoe nauwkeurig er wordt gewerkt, zal van boer tot boer afhangen. Bepaling van topografisch perceel. Op hoge zoom intekenen, zegt al genoeg. Over de grenzen van de BRP gewaspercelen.

landuse=farmland
landcover=grass
Dan heb je beide afgedekt.

Ongeacht of er nou schapen lopen of koeien (hoewel die steeds vaker de stal niet uitkomen tegenwoordig) blijft het farmland. Land waarop de boer z’n gewassen teelt is farmland. Maakt toch niet uit of dat varken nou maais eet of die koe gras?

Ook het plaatje op de wiki ziet er behoorlijk grassig uit trouwens:

en is dan ‘meadow’ afgeserveerd?

Los van de rendering: het taggen van:

landuse=farmland
landcover=grass

is omslachtiger dan landuse=grass en: wordt het dan groen gerenderd?</ik durf het niet te zeggen>

Dat is volgends de wiki voor “Wildflower Grassland”, dus zie dat meer als grasland in natuurgebieden.

nauwlijks meer werk volgens mij en geeft nauwkeuriger de situatie aan en als we dan toch bezig zijn, waarom niet?

Nada: het is ‘akker-roze’ in Mapnik (nou ja, of die kleur écht zó heet, weet ik naruurlijk niet, maar dan weet je wat ik bedoel).

Alvast een reden waarom ik er niet voor ben, in eerste instantie. Mappen voor de renderer is één ding, maar grootschalig de boel omgooien en dan zien dat het er niet uitziet een ander uiterste. Wat was er nou mis met ‘meadow’, trouwens ?

Marcel.